درختان میوه, بیماری شناسی

بیماری سبز خشکیدگی گیلاس

بیماری سبز خشکیدگی گیلاس

چرا برگ‌های درخت گیلاس زرد شده و می‌ریزند؟ چرا شکوفه‌های درخت گیلاس خشک ‌شده و حالت سوخته پیدا می‌کنند؟ و یا اینکه چرا رشد میوه‌های گیلاس متوقف شده و پوسیده می‌شوند؟ مطمئناً در مورد درخت گیلاس این سوال‌ها برای شما پیش آمده و به دنبال علت و راهکار مقابله با آن هستید.

گیلاس یکی از درختان پرمحصول و با ارزش در نقاط مختلف دنیا به شمار می‌رود، که در ایران در اکثر نقاط و بالاخص در مناطق سردسیر کاشته می‌شود. سالانه بیماری‌ها و آفات بسیاری ممکن است بر روی این درخت ایجاد خسارت نمایند. در این بین گاهی ممکن است بدون وجود علائم خاص و آفتی بر روی درخت، برگ‌های گیلاس زرد شده و شروع به ریزش نمایند، در این صورت ممکن است برای شما سوال ایجاد شود که زرد شدن و ریزش برگ‌ها یا توقف رشد میوه‌ها در اثر چه بیماری ممکن است ایجاد شده باشد؟ مونیلیوز یا مانیلیوز یکی از بیماری‌هایی قارچی است که می‌تواند عامل ایجاد کننده این بیماری باشد، در واقع شایع‌ترین عامل ایجاد سبز خشکیدگی در درختان گیلاس در فصل تابستان بیماری مونیلیوز است. با امداد کشاورز همراه باشید تا با بیماری مونیلیوز بیشتر آشنا شوید.

عامل بیماری مانیلیوز

مونیلیوز یا همان بیماری سوختگی مانیلی یکی از بیماری‌های مهم در درختانی مانند گیلاس بوده که آثار خسارت مستقیمی را بر روی میوه ایجاد می‌نماید. عامل ایجاد کننده این بیماری قارچ Monilia cinerea است که در فصل بهار هنگامی که درخت در مرحله گلدهی است بر روی درخت ایجاد بیماری کرده و در صورت وجود شرایط و مساعد بودن عوامل محیطی این بیماری بر روی درخت پیشروی کرده و در نهایت میوه‌ها را نیز آلوده می‌کند.

چرخه ایجاد بیماری مانیلیوز

در فصل بهار در صورت مساعد بودن شرایط محیطی، با قرار گرفتن اسپورهای قارچی بر روی شکوفه‌های گیلاس، این اسپورها جوانه زده و رشد می‌کنند و در نهایت آلودگی را آغاز می‌کنند. با پیشرفت بیماری و رشد قارچ M.cinerea برگ‌ها دچار آلودگی شده و کم کم زرد می‌شوند و می‌ریزند. در ادامه ریسه‌های مربوط به قارچ، سرشاخه‌ها را نیز مورد حمله قرار داده و منجر به خشک شدن تدریجی آنها می‌شوند. در انتها با ظهور میوه بر روی درخت، اسپورهای قارچی درون میوه گسترش یافته و میوه به صورت مومیایی در می‌آید. با شروع فصل پاییز اسپورهای زمستان گذران این بیماری در میوه‌های پوسیده و شاخه‌های خشک شده باقی مانده و زمستان را سپری می‌کنند. با گذشت فصل زمستان و شروع فصل جدید قارچ مورد نظر فعالیت خود را آغاز کرده و دوره‌ی جدیدی از عفونت‌های قارچی را ایجاد می‌نماید.

خسارات بیماری مانیلیوز

چرا گیلاس به بیماری مانیلیوز مبتلا می‌شود؟

اصولا درخت‌هایی که ضعیف بوده و از نظر مواد غذایی با کمبود مواجه هستند و همچنین آبیاری منظمی برای آنها انجام نشده و دچار تنش‌های مختلف محیطی هستند در برابر ابتلا به بیماری‌های قارچی، بخصوص بیماری مونیلیوز مستعد تر هستند؛ زیرا درخت هرچه ضعیف‌تر باشد در برابر آفات و بیماری‌ها مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهد. در واقع آبیاری بیش از حد، کاشت متراکم، کمبود مواد غذایی، تنش‌های محیطی، آسیب‌های فیزیکی و سایر عوامل تاثیر زیادی در ایجاد بیماری مونیلیوز در گیلاس یا حتی درختانی مانند آلبالو، هلو، زرد آلو و آلو دارد.

پیشگیری از بیماری مانیلیوز

یکی از کارآمدترین روش‌های موجود برای مدیریت بیماری مونیلیوز از بین بردن منابع آلودگی مربوط به سال قبل بوده که با انجام این کار میزان آلودگی به شدت کاهش یافته و در نتیجه سال بعد شدت آلودگی به میزان قابل توجه‌ای کاهش خواهد یافت. مهم‌ترین کارهای پیشگیرانه‌‌ای که در باغ برای کاهش منبع آلودگی می‌توانید انجام دهید شامل:

کنترل شیمیایی بیماری مانیلیوز

اگر قصد دارید از قارچ‌کش‌های شیمیایی برای کنترل این بیماری استفاده کنید بهتر است برای تعیین نوع قارچ‌کش و همچنین دز مورد استفاده با کارشناسان امداد کشاورز مشورت نمایید. با این حال به منظور کنترل شیمیایی بیماری قارچی مونیلیوز، قبل یا بعد از جوانه زنی درختان و یا بعد از هرس شاخه‌های آلوده و آسیب دیده می‌توانید از ترکیباتی با پایه مسی مانند مخلوط بردو (بردوفیکس) برای سمپاشی باغات استفاده کنید. از سموم دیگری نیز مانند سموم کاربندازیم به همراه ایپرودیون، کاپتان، تیوفانات متیل و رورال تی اس در مراحل ابتدایی بیماری نیز می‌توانید برای مدیریت آن استفاده کنید.

توجه داشته باشید قدم اول در کنترل یک بیماری در باغ، شناسایی درست و به موقع بیماری است، به همین منظور برای درخواست بررسی حضوری باغ می‌توانید از طریق فرم اعزام کارشناس کشاورزی، درخواست دهید.

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *