سبزی و صیفی

علت تلخ شدن کلم بروکلی چیست؟

کاشت کلم بروکلی

کلم بروکلی با نام علمی Brassica oleracea یکی از سبزیجات یکساله بوده که سرشار از خاصیت است. این سبزی به دلیل خواص بسیاری که دارد. در بین مردم پر طرف‌دار است. کلم بروکلی طعمی ملایم و ترد داشته که به همین خاطر در  بسیاری از غذاها و سالادها استفاده می‌شود. گاهی ممکن است بروکلی‌هایی را که شما از بازار تهیه کرده‌. یا خودتان پرورش داده‌اید مزه‌ای متفاوت داشته و تلخ باشند. در این صورت ممکن است سوالاتی برای شما پیش بیاید که علت تلخی کلم بروکلی چیست؟ و یا اصلا این بروکلی‌های تلخ را می‌شود. مصرف کرد یا نه؟ ممکن است سوالات بسیاری از این قبیل ذهن شما را درگیر کند. برای اینکه بدانید علت تلخ شدن کلم بروکلی چیست با ما همراه باشید تا در ادامه به این موضوع بپردازیم.

علت تلخی کلم بروکلی

عوامل بسیاری وجود دارد که موجب تلخ شدن کلم بروکلی می‌شوند.

تولید گل زود هنگام در بروکلی ممکن است. دلایل مختلفی داشته باشد که در این بین شرایط محیطی و سن گیاه نقش مهم‌تری دارند.

شرایط کاشت بروکلی

  • دمای بالا: هنگامی که دمای خاک و هوا بالا برود ممکن است. در گیاه بروکلی گلدهی زودتر هنگام اتفاق بیفتد. که در این صورت قسمت بالایی بروکلی تلخ می‌شود. اگر در باغچه خود کلم بروکلی کاشته‌اید بهتر است. هنگامی که علائمی از پیچیدگی و گلدهی زودهنگام در گیاه شما ظاهر شد آنها را برداشت کرده. تا از تلخ شدن بروکلی جلوگیری کنید.

در صورتی که دمای خاک بیشتر از 80 درجه فارنهایت (27 درجه سانتی گراد) باشد عارضه تلخی ممکن است اتفاق بیفتد.

  • تنش آبی: در شرایط تنش آبی به ویژه زمان‌هایی که شرایط خشکی برای گیاه پیش می‌آید. و بروکلی‌ها با کمبود شدید آب مواجه می‌گردند. در این صورت ممکن است. بروکلی‌ها تلخ شوند. بهترین راهکار برای رفع این مشکل تنظیم برنامه آبیاری دقیق است. تا از وارد شدن تنش آبی به گیاه جلوگیری کنید.

کودهای مورد نیاز کلم بروکلی

کمبود برخی مواد غذایی روی کیفیت کلم بروکلی ممکن است تاثیر گذار باشد و موجب تغییر در طعم نهایی محصول شود. از این عناصر می‌توان به عنصر نیتروژن اشاره کرد که کمبود آن سبب بروز عارضه تلخی در بروکلی‌ها می‌گردد. برای رفع این مشکل بهتر است در زمان رشد گیاه از عناصر تامین کننده ازت مانند کودهای NPK 20-20-20 استفاده کنید.

تلخ شدن کلم بروکلی

سن گیاه

هر گیاهی زمانی که رشد آن کامل شود آماده برداشت است، حال اگر برخی گیاهان مثل بروکلی را دیرتر از موعد برداشت کنید طعم آنها تغییر کرده و تلخ می‌شود، زیرا گیاه شروع به پیر شدن می‌کند و آماده تکثیر شده و گل می‌دهد، که در این صورت طعم آن تغییر کرده و تلخ می‌گردد. توجه داشته باشید که برخی از ارقام بروکلی نسبت به سایر رقم‌ها بیشتر تلخ ‌می‌شوند، پس اگر قصد کاشت بروکلی را دارید رقم مناسب و مقاوم‌تر را انتخاب کنید.

چگونه تلخی کلم بروکلی را بگیریم؟

گاهی شما کلم بروکلی را خریده‌اید و متوجه می‌شوید که طعم آن تلخ بوده در این شرایط یکی از راهکارهای موثر برای از بین بردن مزه‌ی تلخ کلم بروکلی این است که، بروکلی تلخ شده را در آب نمک قرار دهید و اجازه دهید اسیدهایی که موجب ایجاد مزه تلخی شده‌اند از  کلم خارج شوند. در روش دیگر می‌توانید بروکلی را با آب بپزید (بخار پز نه!!!) تا تلخی موجود در بروکلی از آن خارج شده و در نهایت آب را دور بریزید و بروکلی را به صورت دلخواه پخته و مصرف نمایید. یا می‌توانید از سس‌های مختلف برخی از مرکبات مانند لیمو یا نارنج برای ایجاد طعم بهتر و رفع طعم تلخ بروکلی‌ها استفاده کنید.

گرفتن تلخی کلم بروکلی

مضرات کلم بروکلی تلخ

تلخ شدن بروکلی به دنبال تولید برخی مواد درون آن اتفاق می‌افتد، اما این بدان معنا نیست که کلم بروکلی تلخ را نمی‌توانید استفاده کنید و یا سمی است. در واقع تلخی بروکلی یک عارضه جانبی بوده که هیچگونه ضرری برای انسان نداشه و فقط مزه آن تغییر می‌کند. همانطور که گفته شد یک سری از مواد تولید شده در بروکلی موجب تلخی آن شده که این ترکیبات طبیعی بوده، به طوری که این ترکیبات در برخی از گیاهان موجود در باغچه از حمله آفات و خسارت به آن گیاهان جلوگیری می‌کنند.

چه کلم بروکلی را بخریم؟

یکی از دغدغه‌های افراد در هنگام خرید سبزیجاتی مانند بروکلی این است که کدام کلم را انتخاب کنند که ماندگاری بیشتر و طعم و کیفیت بهتری داشته باشد. به همین خاطر در هنگام خرید کلم بروکلی دقت نمایید که از انتخاب کلم‌های زرد و پژمرده که شادابی چندانی ندارند خودداری کنید، زیرا این بروکلی‌ها طعم خوبی نداشته و تلخ هستند. شما می‌توانید بروکلی‌هایی جوان‌تر با رنگ سبز تیره و گلچه‌های محکم را انتخاب نمایید، زیرا کلم بروکلی‌هایی که گلچه‌های بسته و محکم‌تری دارند تازه‌تر هستند. در نظر داشته باشید که هرچه بروکلی‌ها تازه‌تر باشند طعم بهتری داشته، اما وقتی که سن گیاه بالاتر می‌رود و به اصطلاح بوته‌ها پیرتر شده و گلچه‌های آنها بازتر می‌گردند، طعم تلخ‌تری پیدا می‌کنند.

نگهداری طولانی مدت کلم بروکلی در یخچال کیفیت آن را کاهش داده و موجب تغییر طعم و تلخی آن می‌شود، به همین خاطر سعی کنید بروکلی را به میزان لازم برای مصرف کوتاه مدت تهیه نمایید.

امداد کشاورز

اپلیکیشن جامع کشاورزی و باغبانی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *