مراقبت و نگهداری

روش های از بین بردن علف هرز باغات

حذف علف هرز

یکی از مهم‌ترین سوالات که در مورد علف‌های هرز ممکن است برای شما به وجود بیاید این است. که علف‌های هرز را چگونه کنترل کنیم. یا اینکه بهترین ابزار برای کنترل علف‌های هرز چیست. در وهله اول باید بدانید که علف‌های هرز از حیث تنوع بسیار گوناگون بوده. و از نظر غذایی و سایر نیازها با گیاهان دیگر مشترک هستند. به همین دلیل برای کنترل آنها ممکن است با مشکل مواجه شوید.

همانطور که گفته شد. یکی از مهم‌ترین رقیب‌های رشدی گیاهان علف‌های هرز هستند. از اینرو بسیاری از کشاورزان و باغداران به دنبال یک راه حل کاربردی برای از بین بردن علف‌های هرز باغات و مزارع هستند. روش‌های بسیار مختلفی برای کنترل علف‌های هرز وجود دارد. اما مرسوم ترین آنها روش‌های مکانیکی یا همان استفاده از ابزارهای فیزیکی برای کنترل علف هرز است. با ما همراه باشید تا در ادامه با انواع روش‌های کنترلی و بیشتر از همه با ابزارهای مناسب برای کنترل مکانیکی و دستی علف‌های هرز آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: حذف علف هرز

چرا باید علف‌های هرز را کنترل کرد؟

علف‌های هرز بر روند رشد دیگر گیاهان تاثیر گذاشته و با آنها بر سر مواد غذایی، خاک، آب و فضای کافی برای رشد رقابت می‌کنند. علف‌های هرز نه تنها بر روی گیاهان اطراف خود تاثیر گذاشته. و آنها را از رشد کردن باز می‌دارند. بلکه ممکن است مشکلات کلی را برای تمام مزرعه ایجاد کند. به عنوان مثال برخی علف‌های هرز لوله‌های زهکشی درون مزرعه را مسدود کرده. یا اگر علف‌های هرز به موقع کنترل نشوند ممکن است. کارکرد ماشین آلات کشاورزی را مختل کنند. که در این شرایط برای کنترل آنها کار و توان بیشتری را باید صرف کرد. همچنین علف‌های هرز ممکن است. در مزارع میزبان مناسبی برای آفات و بیماری‌های مختلف گیاهی باشند. بنابر این دلایلی که گفته شد. یکی از اقدامات ضروری در مزرعه و باغات کنترل به موقع علف‌های هرز مختلف است.

روش‌های مرسوم کنترل علف هرز

روش‌های بسیاری برای کنترل انواع علف‌های هرز وجود دارد. که مهم‌ترین آنها کنترل مکانیکی و دستی، کنترل شیمیایی و کنترل بیولوژیک است. که هر یک از این روش‌ها انواع و مزایای خاص خود را دارند. در بین این روش‌ها مرسوم‌ترین و کار آمدترین آنها استفاده از ابزار و ماشین آلات مختلف است. در ادامه به طور مختصر به توضیح هر یک از این روش‌ها و همچنین معرفی ابزارهای کاربردی برای کنترل این گیاهان ناخواسته می‌پردازیم.

کنترل مکانیکی و دستی علف هرز

یکی از روش‌های قدیمی و مرسوم برای کنترل علف‌های هرز وجین کردن دستی یا استفاده از ابزار و ادوات مختلف جهت کنترل گونه‌های متفاوت علف هرز است. که تحت عنوان کنترل مکانیکی شناخته می‌شوند. این روش جزو قدیمی‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های کنترلی محسوب می‌گردند. در این روش علف‌های هرز با استفاده از دست ریشه کن شده و از خاک خارج می‌گردند. یا برای مدیریت بهتر از ادوات و ابزار قوی‌تری مانند دستگاه وجین کار، موور، دیسک، داس و … استفاده می‌شود. همانطور که اشاره شد برای از بین بردن علف هرز می‌توان از ابزار متفاوتی استفاده کرد که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره خواهد شد.

کندن علف هرز

ابزارهای مختلف کنترل علف هرز

دیسک:

 بسیاری از کشاورزان قبل از اینکه اقدام به کشت نمایند. زمین را آبیاری کرده و موجب تحریک و رشد بذور علف هرز موجود در زمین می‌شوند. پس از اینکه گیاهان سبز شدند با استفاده از دیسک زمین را شخم زده و تعدای زیادی از بوته‌های علف هرز را از بین می‌برند. گاهی برای نتیجه گیری بهتر دیسک زدن را دوبار تکرار می‌کنند. که جمعیت علف‌های هرز را برای کشت اصلی کاهش دهند. همچنین در باغات نیز برای از بین بردن علف‌های هرز بین ردیف‌های کاشت (انتخاب دیسک باید باتوجه به فاصله ردیف‌های کاشت باشد که به درختان آسیب فیزیکی وارد نشود) می‌توان از دیسک استفاده کرد.

تیلر:

تیلر یکی از ادوات کشاورزی مناسب برای کنترل علف‌های هرز و همچنین خاک ورزی مزرعه و باغات است که می‌توان آن را قبل از کاشت یا حتی بعد از کاشت نیز استفاده کرد، فقط باید مراقب فاصله‌های کاشت بین ردیف‌ها باشید که آسیبی به گیاهان اصلی و درختان وارد نگردد.

کلتیواتور:

کلتیواتور یک ماشین خاک‌ورزی به حساب می‌آید که علاوه بر زیر و رو کردن خاک جهت هوادهی بهتر به ریشه گیاهان، علف‌های هرز رشد کرده بین ردیف‌ها را ریشه کن کرده و از بین می‌برد. کلتیواتورها در ابعاد و اندازه‌های متفاوتی وجود داشته که برای بخش‌های مختلفی کاربردد دارند.

علف تراش:

اگر شما باغ یا مزرعه‌ای با مساحت کوچک دارید می‌توانید به منظور کنترل علف‌های هرز در کوتاه‌ترین زمان از دستگاهی به نام علف‌زن یا علف‌تراش استفاده کنید که ممکن انواع مختلفی داشته باشند.

علف زن دوشی

ابزار وجین دستی:

همانطور که گفته شد یک روش مرسوم در بین کشاورزان وجین کردن دستی علف‌های هرز است. این روش برای مزارع و باغات با مساحت و ابعاد زیاد کارایی نداشته و بسیار زمان‌بر بوده و همچنین نیروی انسانی زیادی نیاز دارد. اما اگر ابعاد زمین کوچک باشد یا بخواهید علف‌های هرز دورن باغچه  را از بین ببرید یکی از روش‌های مناسب به حساب می‌آید که علاوه بر دست ممکن است با ابزار مختلفی انجام گیرد. از این ابزار می‌توان به بیل، کج بیل، بیلچه، اره کاد، بوته کن، وجین کن دستی (شفره)، سه شاخ و غیره اشاره کرد.

یک روش کاربردی جهت کنترل رشد بیش از حد علف‌های هرز اصلاح روش آبیاری و مدیریت آب است، زیرا در کشت محصولات مختلف درون مزرعه یا باغات اگر آب مستقیما به پای بوته‌ی اصلی هدایت گردد، بذر علف‌های هرز موجود در مزرعه شرایط لازم برای رشد (آب مورد نیاز) را به دست نخواهند آورد.

کنترل شیمیایی علف هرز

امروزه برای کنترل علف‌های هرز درون مزارع یا باغات استفاده از سموم شیمیایی بسیار مرسوم شده است، زیرا علف‌کش‌ها کنترل ضربتی (یکباره) و موثری را از خود نشان می‌دهند. علف‌کش‌های مختلفی در بازار وجود داشته که هر یک برای دسته خاصی از گیاهان کارایی دارند. به عنوان مثال تعدادی از آنها برای کنترل علف‌های هرز باریک برگ (مانند هالوکسی فوپ و نیکوسولفورون)، تعدادی برای مدیریت علف‌های هرز پهن برگ مانند پیچک صحرایی (توفوردی و پی‌متروزین) و بعضی از آنها جهت از بین بردن هر دو دسته (مانند پاراکوات و رانداپ که اصطلاحا به آنها سبز کش می‌گویند) استفاده می‌شوند. 

با این حال به دلیل اینکه علف هرز و گیاهان اصلی هر دو از یک دسته هستند یعنی هر دو ساختار گیاهی دارند، پس به دنبال به کار بردن علف کش ممکن است گیاهان اصلی نیز دچار خسارت و آسیب شوند (اگر سم به درستی انتخاب نشود و دز مصرفی رعایت نگردد). همچنین هزینه سموم شیمیایی و تهیه سمپاش‌های مناسب برای این کار می‌تواند برای کشاورزان و باغداران بسیار بالا باشد. اما باید در نظر داشت که این روش در بسیاری از موارد می‌تواند یک گزینه کلیدی به حساب بیاید فقط برای انتخاب نوع آفت کش و دز مصرفی حتما با کارشناسان مربوطه مشورت نمایید.

کنترل بیولوژیک

هر تکنیک و روشی که شامل استفاده از عوامل زنده جهت کنترل رشد و از بین بردن علف‌های هرز باشد تحت عنوان کنترل بیولوژیک علف‌های هرز شناخته می‌شود. این عوامل زنده ممکن است شامل حشرات، قارچ‌های بیمارگر، باکتری بیماریزای گیاهی و چهارپایان (احشام در حال چرا که برای کنترل علف‌های هرز پیش از کاشت گیاه اصلی کاربرد را دارد) شوند. این عوامل نه تنها علف‌های هرز را می‌توانند ریشه کن کنند بلکه از جوانه زنی بذرهای آنها نیز ممکن است جلوگیری نمایند. از حشرات مهمی که برای کنترل علف‌های هرز به کار می‌روند می‌توان به کک نقره‌ای با نام انگلیسی Tansy ragwort flea beetle اشاره کرد.

توجه داشته باشید بسیاری از روش‌های هنوز هم برای کنترل علف‌های هرز کاربرد و کارایی قابل قبولی دارند مانند آفتابدهی زمین با استفاده از نایلون‎هایی که بر روی زمین کشیده می‌شود یا در روش کشت زیر نایلونی که به ممیزان قابل توجه‌ای از رشد علف هرز جلوگیری به عمل می‌آیند زیرا نور آفتاب باعث توقف رشد و در بسیاری از موارد باعث از بین رفتن کامل آن می‌شود.

اپلیکیشن جامع کشاورزی و باغبانی امداد کشاورز

مطالب مرتبط

یک نظر در “روش های از بین بردن علف هرز باغات

  1. محبوب ربانی گفت:

    با تشکر از تشریح علفهای هرز باغات . اگر تحقیق شود یک علفکش انتخابی برای زیر تاکهای کیوی کشف شود . خیلی جالب خواهد بود..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *