گیاهان باغی, کاشت و پرورش گیاهان

15 درخت که به آب کم نیاز دارند

درختان کم آب

درختان با اب کم با توجه به این‌که کشور ما در ناحیه‌ای کویری واقع شده است و میزان ذخایر آب هم روزبه‌روز در حال کاهش است، کاشت درختانی که به آب کم نیاز دارند، ما را در مدیریت این شرایط یاری می‌رسانند. اگر در نواحی کم‌آب زندگی می‌کنید یا به‌دلیل مشغله زیاد فراموش می‌کنید به درختان باغچه‌تان آب دهید، درختانی که به آب کم نیاز دارند و در برابر خشکی مقاوم هستند، بهترین گزینه برای شما هستند. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با چند مورد از درختان مقام به خشکی و کم‌آبی بیشتر آشنا شوید.

درخت انجیر

درختان مناسب خاک های شور و مناطق کم آب، تنوع زیادی ندارند. انجیر یکی از میوه‌های بسیار خوشمزه و پرطرفدار تابستانی است که به آب بسیار کمی احتیاج دارد و در برابر خشکی‌های نسبتا شدید مقاومت بالایی دارد. درخت انجیر ریشه‌های بلندی دارد؛ از این رو، در نگه‌داری و ذخیره‌سازی آب عالی عمل می‌کند. از این رو، بهتر است درختان انجیر در فاصله 3-1.5 متری از یکدیگر یا 15-7 متری از دیوارها و سازه‌ها کاشته شوند.

درختان با اب کم درخت انجیر را در مکانی بکارید که 8-6 ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار داشته باشد. این درخت در شرایط آب‌وهوایی گرم بهتر رشد می‌کند اما چنانچه در مناطق سردتر زندگی می‌کنید، گونه‌های مقاوم در برابر سرما را در باغ یا باغچه خود بکارید.

درخت انار

درختان با اب کم درخت انار از درختان بومی کشور ایران و هیمالیا محسوب می‌شود و برای آب‌وهوای خشک و نواحی کم‌باران گزینه بسیار مناسبی به‌شمار می‌رود. انار یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌های پاییزی‌ست و اگر در خانه شما هم طرفداران زیادی دارد، از کاشت درخت انار در باغ یا باغچه‌تان غافل نشوید.

این درخت در آفتاب کامل تا نیمه‌سایه و محیط اندکی اسیدی تا خنثی بهتر رشد می‌کند. اگر آن را داخل زمین کاشته‌اید، در دوره اولیه رشد حتما به‌طور منظم آبیاری کنید. پس از آن می‌توانید درخت را (در آب‌وهوای گرم) هفته‌ای یک‌بار آب دهید.

درخت عناب

عناب که خرمای چینی هم نام دارد، از درختان بومی کشور چین است. این درخت تا نزدیک به 12-10 متر قد می‌کشد و در هر فصل، بالغ بر 45-20 کیلوگرم میوه می‌دهد. عناب یکی از مقاوم‌ترین درختان نسبت به خشکی است، اما استفاده از آب بیشتر بازدهی این درخت را بیشتر می‌کند. بهترین خاک برای عناب، خاکی است که زه‌کشی خوبی داشته باشد و اندکی شنی باشد (البته این درخت در خاک‌های رسی یا اندکی قلیایی خوب رشد می‌کند).

درخت زیتون

درختان با اب کم درخت زیتون، یکی از درختان مدیترانه‌ای معروف است که به‌شدت در مقابل خشکی مقاوم است و در تابستان‌های گرم و خشک یا زمستان‌های معتدل و خنک بهتر رشد می‌کند. درخت زیتون در دوره‌ای که دما به زیر 7 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، حدود دو ماه به خواب فرو می‌رود و پس از اتمام این دوره، از انرژی ذخیره‌شده خود برای تولید میوه‌های سنگین استفاده می‌کند. توجه داشته باشید که دمای زیر 3 درجه سانتی‌گراد به درخت زیتون آسیب می‌رساند.

درخت زیتون در کویر

درخت بادام

درختان با اب کم درخت بادام نیز از درختان بومی ایران محسوب می‌شود و مقاومتی باورنکردنی در برابر خشکی دارند. میوه‌دهی درخت بادام عموما 12-5 سال طول می‌کشد اما پس از این مدت، می‌تواند تا 25 سال میوه بدهد. آبیاری تکمیلی باعث افزایش باردهی درخت بادام خواهد شد.

درخت پسته

پسته عضوی از خانواده بادام هندی است که اصالتا متعلق به خاورمیانه و آسیای مرکزی از جمله ایران و افغانستان است. قدمت این آجیل خوشمزه و پرطرفدار به 6750 سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. درخت پسته درست مثل درخت بادام و انار که آن‌ها هم درختان بومی ایران هستند، نسبت به کم آبی و خشکی مقاومت بسیار خوبی دارد.

درخت توت

از دیگر درختانی که به آب کم نیاز دارند، می‌توان درخت توت را نام برد. این درخت خودبارور، مقاومت بسیار خوبی در برابر خشکی دارد اما 3-2 سال طول می‌کشد تا میوه بدهد. میوه درخت توت، یکی از میوه‌های پرطرفدار بهاری کشور است.

درخت شاه‌توت

شاه‌توت، همان میوه ترش و خوشمزه‌ای که در زمان خوردنش دستانمان را به رنگ قرمز و سیاه درمی‌آورد، از دیگر درختان کم‌آب است. اگر چه آبیاری تکمیلی میوه‌دهی این درخت را افزایش می‌دهد اما همچنان درخت شاه‌توت را می‌توان در دسته درختانی که به آب کم نیاز دارند دسته‌بندی کرد.

درخت گردو

گردو از دیگر آجیل‌های پرطرفدار در کشور است، به‌ویژه در شب‌های دراز پاییز و زمستان و در کنار توت خشک و کشمش. درخت گردو نسبت به خشکی مقاوم است و پس از آن‌که رشد آن تکمیل شد، هر 3-2 هفته یکبار به آب احتیاج دارد.

درخت انگور

انگور یکی از کم‌مصرف‌ترین درختان میوه‌ای است. انگورها بسیار مقاوم هستند و در مقایسه با اکثر درختان میوه‌ای، نیاز کمتری به آب دارند. علاوه بر این، برگ درخت انگور در بهار و تابستان رشد می‌کند و در برابر نور آفتاب سایبان ایجاد می‌کنند. درخت انگور را در جایی بکارید که خاک شنی و زه‌کشی‌شده داشته باشد و روزانه 8-6 ساعت در معرض نور خورشید قرار بگیرد.

درخت گیلاس

برخی از گونه‌های درخت گیلاس، مقاومت خوبی در برابر خشکی و کم‌آبی دارند و کاشت نهال گیلاس برای آب‌وهای خشک گزینه‌ای محسوب می‌شوند. درختان گیلاس بالغ در مقایسه با درختان کم‌سن و سال‌تر، به آب بیشتری نیاز دارند.

درخت انبه

از دیگر درختانی که به آب کم نیاز دارند ، می‌توان به درخت انبه اشاره کرد. بی‌سبب نیست که انبه را پادشاه میوه‌ها می‌نامند؛ علاوه بر طعم لذیذ و عالی، این میوه فواید بی‌شماری را هم برای سلامتی به ارمغان می‌آورد، از جمله تقویت سیستم ایمنی، کاهش کلسترول، بهبود بینایی و غیره. درخت انبه در آفتاب کامل بهتر رشد می‌کند و در برابر خشکی به‌شدت مقاوم است.

درخت خرما

نگفته هم پیداست که درخت خرما مخصوص نواحی گرمسیری‌ست است و در برابر کم‌آبی و خشکی بسیار مقاوم است. این درخت در زمستان به چندبار در ماه و در تابستان، به هفته‌ای یکبار آبیاری نیاز دارند. یخبندان و سرما به درخت خرما آسیب می‌رساند؛ بنابراین، اگر این درخت را در آب‌وهوای سرد می‌کارید، حتما در برابر سرما برای آن سرپناه ایجاد کنید.

درخت خرمالو

درخت خرمالو، بومی کشور ژاپن محسوب می‌شود و میوه آن بسیار مغذی و خوش‌طعم است. در پاییز، این میوه‌های نارنجی – قرمز خوش‌رنگ لابه‌لای برگ‌های سبز، زیبایی این فصل رنگارنگ را چندین برابر می‌کنند. اگر چه درخت خرمالو در دسته درختانی که به آب کم نیاز دارند قرار دارد، اما آبیاری منظم بازدهی آن را بهبود می‌بخشد.

درخت دراگون‌فروت

دراگون‌فروت با ظاهر صورتی‌رنگ و منحصربه‌فردش، در فهرست میوه‌های عجیب و غریب دنیا قرار دارد. علاوه بر این‌که درخت میوه دراگون‌فروت نسبت به کم‌آبی و خشکی بسیار مقاوم است، میوه آن هم سرشار از فیبر، پتاسیم، آنتی‌اکسیدان و ویتامین C است. از آن‌جایی که این درخت نوعی کاکتوس است، بهتر است در خاکی کاشته شود که به‌خوبی زهکشی شده است و در طول روز، زیاد در معرض نور خورشید قرار بگیرد. این درخت را باید زمانی آبیاری کنید که وقتی به خاک آن دست می‌زنید، خشک باشد.

نکاتی برای رشد درختانی که به آب کم نیاز دارند

در بخش قبلی، درختان مقاوم در برابر کم‌آبی و خشکی را به شما معرفی کردیم. در صورتی که مایل به پرورش این درختان در باغ یا باغچه شخصی خود هستید، چند نکته کلی وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید:

دلیل این‌که توصیه می‌شود PH خاک درختان مذکور کمی اسیدی باشد، این است این مقدار اسیدیته‌بودن باعث می‌شود که ریشه‌های درختان مواد مغذی خاک را بهتر جذب کنند. در غیر این صورت، ریشه گیاه قادر نخواهد بود که به‌اندازه کافی مواد مغذی را جذب کند، مگر این‌که خاک را غرقاب کنید. با استفاده از نوارهای PH می‌توانید میزان اسیدیته‌بودن خاک را تعیین کنید.

کلام آخر

با توجه به این‌که ما در ناحیه‌ای کویری، خشک و کم‌آب زندگی می‌کنیم، کاشتن درختانی که به آب کم نیاز دارند به ما کمک می‌کند که در عین مقابله با این خشکی، از انواع مزیت درختان هم بهره‌مند شویم. در مقاله حاضر 15 درخت کم‌آب و مقاوم نسبت به خشکی را به شما معرفی کردیم. در صورت تمایل می‌توانید آن‌ها را در باغ و باغچه شخصی‌تان بکارید و از طعم لذیذ میوه‌های آن‌ها لذت ببرید.

تابه‌حال کاشت و پرورش درختان را تجربه کرده‌اید؟ در بخش نظرات با امداد کشاورز درباره تجربیاتتان صحبت کنید.

برای درخواست بررسی حضوری گیاهان می‌توانید از طریق فرم اعزام کارشناس کشاورزی، درخواست دهید.

مطالب مرتبط

3 نظر در “15 درخت که به آب کم نیاز دارند

  1. ایدین گفت:

    سلام خوبین من یه مقدار زمین دارم در آذربایجان شرقی میخوام درختی بکارم که با اب بارون هم بتونه رشد کنه چون من مخالف چاه کنی هستم لطفا راهنمایی کنید

  2. علی گفت:

    کاملآ غیر علمی و غیر کارشناسی بود
    اتفاقاً درختان گردو ، گیلاس و شاه توت کاملاً به کم آبی حساس هستند بر خلاف بادام و پسته

  3. بیژن ژاژیانی گفت:

    سلام دوستان من باغ کوچکی در فردوسیه شهریار دارم و در آنجا زندگی میکنم از این مقاله شما در مورد درختان کم آب استفاده نمودم و دلم میخاد کا در صورت امکان درختهای دراگون فروت را در دورادور باغ بکارم و از مزیت کم آب بودن آنها بهره مند شوم و بیشتر دلم میخاد که این باغ را به یک جنگل کوچک تبدیل نموده و از حالت وحشی و جنگلی آن بسیار لذت ببرم
    امیدوارم به من آگاهی رسانی نموده و از آموزش های مفیدتان استفاده نمایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *