مطالب آموزشی

راهنمای کشت درخت دراگون فروت

راهنمای کشت درخت دراگون فروت

درخت دراگون فروت، دراگون فروت(میوه اژدها) یکی از میوه هایی است که به تازگی معرفی شده است. میوه رنگ بسیار جذابی دارد. و گوشت میوه که بسیار خوش طعم و دلپذیر است. و دارای دانه های سیاه خوراکی است، که در داخل گوشت سفید قرار گرفته است.

دراگون فروت(میوه اژدها)

دراگون فروت با نام علمی Hylocereus indigenous و با نام دیگر pitaya یکی از میوه هایی است که به تازگی معرفی شده است. بومی مکزیک و آمریکای مرکزی و جنوبی است و نیز در کشورهای آسیایی جنوب شرقی همچون ویتنام، تایوان و مالزی و… کشت می‌شود.

 میوه رنگ بسیار جذابی دارد و گوشت میوه که بسیار خوش طعم و دلپذیر است و دارای دانه های سیاه خوراکی است که در داخل گوشت سفید قرار گرفته است. این میوه اخیرا مورد توجه بسیاری از کشاورزان قرار گرفته است. که در ۵ رنگ متفاوت،که سه نوع رایج از ارقام :

میوه قرمز با رنگ پوست سفید

میوه قرمز با رنگ پوست قرمز

میوه زرد با رنگ پوست سفید

درخت دراگون فروت

کاربردهای دراگون فروت

از این میوه در تهیه آبمیوه، شراب و طعم دهنده ها استفاده می‌شود. مانند بسیاری از میوه های دیگر دراگون فروت هم کاربرد طبی و درمانی دارد. یکی از مزایای این میوه این است که یک بار کاشته می‌شود. و تا 20 سال قابل برداشت است و از یک هکتار 800 میوه برداشت می‌شود.

این میوه به صورت اقتصادی در اسرائیل، ویتنام، تایوان، نیکاراگوئه، استرالیا و آمریکا کاشته می‌شود. این گیاه در سال دوم بعد از کاشت محصول تولید می‌کند و در سال پنجم محصول کامل تولید می‌کند.

این جنس 16 گونه دارد که به خوبی شناخته شده هستند. میوه دراگون فروت کم کم به عنوان یک محصول مهم شناخته می‌شود. میوه دراگون فروت به صورت خام مصرف می‌شود و برای مصارف دیگر یا دارویی فرآوری می‌شود. فرآیند فرآوری میوه دراگون فروت در جلوگیری از بیماری هایی مانند سرطان کولون، کنترل قند خون و افزایش سلامت دندان کمک می‌کند. میوه دراگون فروت در بهبود هضم و کاهش چربی خون کمک می‌کند.

درخت دراگون فروت

گیاه شناسی گیاه دراگون فروت

گیاه پیتایا نوعی کاکتوس، رونده، چند ساله و سریع الرشد است. ساقه های سه ضلعی، سبز گوشتی، چند شاخه دارد. هر کدام از ساقه ای از سه بخش صاف و موجی تشکیل شده است. ساقه ها ریشه های هوایی تشکیل می‌دهند. گل این گییاه سفید رنگ، زیبا، زنگوله ای شکل و معطر است. به طول ۳۰ سانت و عرض ۲۷ سانت می باشد.

گل های این گیاه در طول شب می‌شکفند. جوانه گلهای باز نشده می‌تواند به عنوان یک سبزی به صورت خام یا پخته مصرف شود. میوه به صورت سته و گوشتی هستند، و پوست فلس دار زرد یا قرمزی دارند. رنگ گوشت ممکن است بسته به رقم سفید یا قرمز باشد. دانه ها بسیار کوچک با تعداد زیاد و سیاه رنگ هستند.

 

دراگون فروت امداد کشاورز دراگون فروت درخت دراگون فروت

 

ارزش غذایی میوه دراگون فروت

در هر ۱۰۰ گرم از میوه، 83.5 درصد آب، 1.1 میلی گرم پروتئین، 9.57 میلی گرم چربی، 1.34 میلی گرم فیبر خام، 3 میلی گرم ویتامین ث و 11.2 میلی گرم کربوهیدرات دارد. در تایوان گلهای خشک شده به صورت خوراکی یا تهیه مربا استفاده می‌شوند.

 از این گیاه در درمان سرفه، آسم و درمان زخم ها استفاده می‌شود. مقدار بالای ویتامین ث که در این میوه وجود دارد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش تاثیر آنتی اکسیدانی این در بدن می‌شود. این میوه دارای مقادیر بالایی فیبر است که هضم غذا را افزایش می‌دهد. دراگون فروت مجموعه ای از ویتامین های ب1، ب2 و ب3 است در حفظ سلامت بن بسیار مفید است.

آب و هوای کاشت دراگون فروت

گیاه پیتایا باید در منطقه آفتابی کاشته شود تا بیشترین میوه دهی را داشته باشد. سعی شود در مناطق با باد شدید کاشته نشود.

البته با به وجود آوردن شرایط کشت و دمای مناسب و حفظ کردن گیاه از سرما در اکثر نقاط قابل کشت می‌باشد.

خاک مناسب

درخت پییتایا می‌تواند در دامنه وسیعی از خاک ها کاشته شوند. خاکهایی که دارای زه کشی خوب و ماده آلی بالا باشند برای کاشت دراگون فروت مناسب هستند. عمق بستر کشت باید در حدود 40 تا 50 سانتی متر باشد.

راههای تکثیر درخت دراگون فروت

گیاهان حاصل از کاشت بذرهای دراگون فروت دارای رشد بسیار آهسته هستند. به طور طبیعی به محض اینکه ساقه به زمین برسد قابل جوانه زدن و گرفتن قلمه زدن است. حدود 14 ماه زمان برای آماده شدن و انتقال به زمین اصلی نیاز دارد که البته این مدت در آب و هوای مختلف متفاوت است. البته از دانه هم برای تکثیر استفاده می‌شود ولی تولید گیاه به این روش 3 سال طول می‌کشد. گیاه مناسب باید بتواند نسبت به شرایط مزرعه مقاوم شود. قلمه های تهیه شده به طول 50 تا 70 سانتی متر در بستر ریشه زایی باید مرتب آبیاری شوند تا به اندازه کافی ریشه بزنند. شاخه های 2 تا 3 ساله به رنگ سبز تیره برای تهیه قلمه درخت دراگون فروت مناسب هستند و به طول 40 تا 50 سانتی متر جدا می‌شوند. قلمه ها به صورت اریب بریده می‌شوند و قبل از کاشت باید 5 تا 7 روز بمانند تا کمی خشک شوند.

 

دراگون فروت درخت دراگون فروت درخت دراگون فروت

کوددهی

در کاشت دراگون فروت، برای به دست آوردن محصول بهتر نیاز به تغذیه کافی وجود دارد. ریشه ‌های این گیاه خیلی عمیق نیستند و نیاز به کوددهی زیادی ندارند. در سال اول کاشت نیاز به 50 گرم اوره+50 گرم سوپر فسفات سه نوبت در سال.

در مرحله میوه دهی 0.5 کیلوگرم اوره+0.5 کیلوگرم سوپرفسفات+0.5 کیلوگرم پتاسیم+20 کیلوگرم کود ارگانیک سه نوبت در سال. بقیه کودهای مورد نیاز به صورت محلولپاشی یک نوبت در مرحله قبل از میوه هی استفاده می‌شوند. کود دهی 10 روز قبل از برداشت متوقف می‌شود.

آبیاری گیاه دراگون فروت

گیاه دراگون فروت می‌تواند مدت زیادی در فصول کم باران زنده بماند ولی برای تولید میوه مناسب به آبیاری منظم نیاز دارد. آبیاری منظم در فصل رشد میوه بسیار مهم است. برای تامین آبیاری مناسب سیستم آبیاری میکرو مناسب است. رنگ میوه در مرحله رسیدن از سبز ب قرمز تغییر می‌کند (بسته به گونه 25 تا 27 روز) بعد از گلدهی آماده برداشت می‌شود. میزان برداشت بسته به تراکم کشت بین 10 تا 30 تن در هکتار است.

منبع

https://www.krishisandesh.com/dragon-fruit-plantation-guide/

https://en.wikipedia.org/wiki/Pitaya

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *