مطالب آموزشی, کاشت و پرورش گیاهان

در پاییز چه محصولی بکاریم

محصولات پاییزی

کشت پاییز  کاشت محصولات کشاورزی. به خصوص سبزیجات و صیفی جات تنها محدود به فصل تابستان نمی‌شوند و می‌توان محصولاتی را برای کشت در فصل سرما انتخاب کرد. البته انتخاب محصول درست و مناسب برای کشت پاییز و مقاومت به سرما دارای اهمیت زیادی است. ما در این مطلب چند تا از محصولات کشاورزی را که می توانید در فصل سرما کشت کنید معرفی می کنیم.

۱-چغندر

کشت چغندر باید در فصل سرما انجام گیرد. که در مناطق معتدل و سردسیر بهتر است در بهار و در مناطق گرمسیری در پاییز و زمستان کاشته شود.

چغندر گیاهی است دوساله که دارای برگ های پهن چین دار سبز تیره بوده که مستقیما از ریشه خارج می شوند، ساقه گل دهنده در سال دوم به گل نشسته و یا به طور کلی پس از دیدن یک دوره سرمای زمستانه به گل می نشیند.

چغندر

۲- کاهو

کاهو انواع مختلفی مانند کاهو رسمی، کاهو فرانسوی، کاهو آیس برگ و … دارد که بسته به نوع كاهو، اين گياه داراي ويتامين A و پتاسيم نيز است. ويتامين A در کاهوهای سبز تيره، غلظت بيشتري دارد. كاهوهاي آيس برگ) كاهو پيچ گرد( نيز در برگ هاي خود داراي ويتامين C، كلسيم، آهن، مس و مواد معدني هستند. برگ هاي كاهو معمولاً صاف و بدون كرك هستند و كناره آن بريدگي هاي بسيار ريزي دارد. برگ ها در طي رشد، پيچيده مي‌شـوند و به رنگ هاي سبز، زرد، سبز تيره و قرمز قهوه اي وجود دارد. برگ كاهو بــا توجه به ارقام و نوع آن متفاوت است.

كاهو به طور كلي، ۱۵-۳۰ سانتي متر ارتفاع دارد و طول دوره رشــد آن، از زمان كاشت تا برداشت، ۶۵-۱۳۰ روز به طول می کشد.

كاهو در مناطقی که یخبندان زمستانه دارند باید در فصل بهار و در مناطقي كه داراي تابستان خنك است به عنوان كشت تابستانه و در نواحي گرمسيري، در پایيز و زمستان كشت می شود.

كاهو جزء سبزي هايي اسـت كه در تمام طول سال به شـرط دارا بودن آب و هواي مناسـب، قابل كشـت اسـت. ولی چنانچه قبل از رشـد كافـي كاهو، هواي گرم بر منطقه حاكم شـود، روي بوته، شاخه گل دهنده در اين موقع برگ ها ظاهر شـده و كاهو، بذر مي دهد.طعم تلخ و زننده پيدا كرده و غير قابل اسـتفاده بنابراين، بهترين مناطق براي كشت كاهو، نواحی سردسیر و مرطوب است.

کاهو

۳- هویج

هویج گیاهی علفی و دو ساله است که ریشه آن خوراکی می باشد و در سال دوم به بذر تولید می کند. مناسب کشت در فصل سرد و قادر به تحمل سرما است.

خاک‌های سنگین و رسی به‌هیچ ‌عنوان برای کشت هویج توصیه نمی‌شود زیرا در این خاک‌ها ریشه قادر به توسعه و رشد نیست و همچنین ریشه‌ها بد شکل می‌شوند.

زمان کشت بذر هویج در مناطق سردسیر، پس از رفع سرمای بهاره در بهار و در مناطق گرمسیری در پاییز و زمستان است.

هویج

۴- کلم

کلم انواع مختلفی دارد که تمامی آن ها غنی از ویتامین سی هستند. کلم ها گیاهانی عموما دو ساله و محصول فصل سرد هستند. دمای مناسب کشت برای کلم ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد است. کلم به خوبی در فصل سرد رشد می کند زیرا رطوبت بیش از حد و یا هوای خیلی گرم برای این گیاه خوب نیست و در این شرایط کلم به خوبی رشد نمی کند.

کلم

۵- تربچه

کشت پاییز تربچه یکی از سبزی های غده ای است که ریشه ی آن خوراکی است. تربچه یک محصول فصل خنک و مقاوم به سرما است. زیرا در هوای خیلی گرم غده ها پوک و بی کیفیت می شوند.

ارقام تربچه های مناسب فصل سرما بسیار بزرگتر و سفت تر است و رشد طولانی تر دارند. قبل از کاشت، هر نوع سنگی را از خاک خارج کنید. زیرا ریشه ها در اطراف سنگ ها در مسیر خود شکافته و ترک می خورند.

تربچه باید در مکانی با نور کامل یا سایه جزئی کاشته شود، و خاک سست و نرم و زهکش خوب نیز نیاز دارد. اگر تربچه ها نور فراوانی دریافت نکند. قسمت بالایی گیاه بزرگ و بخش ریشه بسیار کوچک می شود.

بیشتر بخوانید: خواص میوه های پاییزی

تربچه

۶- پیاز و پیازچه

پیاز یکی از سبزی های قدیمی و مهم دنیا هست که مصرف بالایی دارد. کاشت پیاز در مناطق گرمسیری در فصل پاییز و زمستان انجام می شود. و در مناطق سردسیری در فصل بهار کشت می گردد.

کشت و تولید پیاز در هر خاکی امکان پذیر است. اما خاك هاي سبک (لوم شنی، شن لومی و شنی) که غنی از ماده آلی و داراي زهکش خوب هستند. مناسب‌ترین خاك است که بر کیفیت پیاز موثر است.

در جنوب کشور ارقام روز کوتاه پیــاز کشت می شود و طول دوره رشد کوتاه است.

پیاز و پیازچه

۷- سیب زمینی

سیب زمینی بعد از گندم و برنج یکی از محصولات مهم جهان هست. غده سیب زمینی از نظر غذایی بسیار با ارزش است. سیب زمینی اصولا محصول فصل خنک است. و مناسب ترین دمای رشد آن میانگین روزانه ۲۱ درجه سانتی گراد می باشد. به طور کلی، سیب زمینی به دمای بالا حساس است و عملکرد و کیفیت آن کاهش می یابد.

کاشت سیب زمینی باید در خاک های لومی انجام گیرد. سنگین بودن بافت خاک باعث عدم تهویه کافی و افزایش بیماری ها و بدشکلی غده ها می شود. یکی از مهمترین نکاتی که باید درباره سیب زمینی به آن توجه کنید کنترل آبدزدک است. سموم مختلفی برای رفع آبدزدک وجود دارد. که پیشنهاد می کنیم قبل از خرید، حتماً درباره آن با کارشناس گیاهپزشکی امداد کشاورز مشورت کنید.

سیب زمینی

علاوه بر این محصولات مهم، محصولاتی مانند نخودفرنگی، سیر، اسفناج، شلغم، لوبیا سبز و تره فرنگی و… را می توان در فصل سرما کشت کرد. مهمترین نکته این هست که شما بتوانید محصول مناسب را طبق آب و هوایی منطقه خودتان پیدا و کشت کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشید. برای راهنمایی بیشتر در این زمینه می توانید از کارشناسان و مشاوران امداد کشاورز کمک بگیرید.

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین نهاده

3 نظر در “در پاییز چه محصولی بکاریم

  1. مبین گفت:

    تربچه میخواااام

    1. امدادکشاورز گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای تهیه بذر تربچه در بخش فروشگاه امداد کشاورز میتونید بذر مورد نظر خودتون رو تهیه کنید.

  2. محمدحسن گفت:

    این گیاهانی که گفتید در شهر قم هم به دست می اید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *