مطالب آموزشی

راههای کنترل علف هرز پیچک صحرایی

راههای کنترل علف هرز پیچک صحرایی

پیچک صحرایی Convolvulus arvensis یکی از علف های هرز مهم برای مزارع و باغ های ایران می‌باشد. علفکش ها با دوزهایی که اغلب توصیه شده اند، نشان دهنده عدم کنترل کافی این علف هرز می باشد.

پیچک صحرایی

مدیریت ضعیف علف های هرز در باغ های  ایران باعث غلبه بیشتر علف های هرز چند ساله در باغ ها شده است. در باغ ها کمتر با علف های هرز یکساله برخورد می کنیم. پیچک صحرایی علف هرز چند  ساله است، که ریشه و ریزوم گسترده ای دارد. در  تمام  باغ های  ایران  انتشار  دارد.  این گیاه چند ساله  با  انشعابات  چوبی  رونده ای که  تولید می‌کند.  از  درختان  بالا  رفته،  و با آن ها  در گیر شده، و توسط سایه افکنی و جذب آب و مواد غذایی با درختان رقابت می کند. ریشه عمیقی دارد که انشعابات جانبی زیادی  را ایجاد می کند، و تا حدود ۳ متر امکان دارد پایین برود.  عدم کنترل آن ممکن است باعث تغییر شکل گیاه شود.

راههای کنترل علف هرز پیچک صحرایی راههای کنترل علف هرز پیچک صحرایی راههای کنترل علف هرز پیچک صحرایی راههای کنترل علف هرز پیچک صحرایی راههای کنترل علف هرز پیچک صحرایی راههای کنترل علف هرز پیچک صحرایی راههای کنترل علف هرز پیچک صحرایی

زمان استفاده از علف کش برای پیچک صحرایی

زمان استفاده از علفکش در سال،  به فاکتورهای  مانند مرحله  رشدی  گیاه  و  میزان  بارندگی  یا  رطوبت  خاك  بستگی دارد. که در زمان کنترل پیچک باید مورد توجه قرار گیرد. برای تاثیر علفکش، علفکش باید از طریق شبکه ریشه و ریزوم پیچک حرکت کند تا بتواند جوانه های ریشه را از بین برده، و از رشد انتهایی آن جلوگیری کند.

وقتی ذخایر ریشه در کمترین مقدار باشد، مواد غذایی جدیدی که توسط برگ ها تولید می شوند، به سمت پایین حرکت می کنند. برای همین استفاده از علفکش برای پیچک قبل و یا بعد از این مرحله معمولا  فقط رشد انتهای برگ را از بین برده، بدون اینکه به ریشه ها منتقل شود. حتی مقادیر زیاد علفکش نیز در این مرحله موثر نمی‌باشد، زیرا ممکن است رشد انتهایی را خیلی سریع از بین ببرد و از حرکت علفکش به سمت ریشه جلوگیری کند.

Convolvulus arvensis Convolvulus arvensis Convolvulus arvensis

بهترین زمان استفاده از علفکش

علفکش ها در دو زمان یکی اوایل پاییز زمانی که گیاه تمام مواد انرژی زای خود را قبل از خواب زمستانه به ریشه ها منتقل کرده. و زمانی که علفکشها با مواد فتوسنتزی به ریشه ها منتقل می شوند یعنی درست قبل و یا در حال شکوفه دهی روی علف های هرز چند ساله موثر هستند

توصیه شده است، که برای کنترل پیچک، علفکش را در زمانی که حرکت علفکش به طرف ریشه بیشترین مقدار است، یعنی از اوایل شکوفه دهی تا شکوفه دهی کامل باید استفاده شود. در این زمان کربوهیدرات های ریشه در کمترین مقدار هستند. مشاهده شده که استفاده ۳/۴ یا ۴/۲ کیلوگرم گلیفوسیت (گلایفوزیت) در هکتار در مرحله کامل شکوفه دهی یا اوایل مرحله بذردهی بر روی کنترل پیچک موثر می‌باشد. به خصوص اگر آن منطقه ۲ تا ۳ هفته بعد شخم زده نشود. تکرار استفاده در پاییز بر روی آن هایی که رشد مجدد دارند، امکان دارد، برای کنترل کامل موثر واقع شود.

پیچک در اوایل بهار از ریشه هایش  رشد  می کند و اغلب انتقال مواد غذایی از پایین به سمت بالا می‌باشد. وقتی رشد قسمت هوایی زیاد است، انتقال از ساقه به سمن پایین یعنی ریشه می‌باشد. و استفاده از علفکش باید در این زمان باشد. همچنین در این مرحله ساقه های کاملا رشد کرده، و سطح زیادی دارند تا مواد شیمیایی را جذب کنند. با ۳/۴ کیلوگرم در هکتار رانداپ 63 تا 68% کنترل پیچک صورت می گیرد.

دلیل تاثیر رطوبت خاک در کنترل پیچک صحرایی

میزان رطوبت خاك روی میزان تاثیر علفکش هایی که برای کنترل پیچک استفاده شده ، اثر دارد، مشاهده شده اگر پیچک در استرس خشکی باشد مقاومت آن به علفکش ها بیشتر می شود. شاید به این علت که خشکی و یا سرما باعث می شود که گیاه به حالت خواب و یا شبیه حالت خواب برود.. تحت شرایط خشکی در بهار می توان علفکش را دیرتر استفاده کرد..

 دلیل تاثیر کم علفکش ها در زمان خشکی خاک مخصوصا برای علفکش هایی که روی شاخه و برگ استفاده می شود، مشخص است:

  • کمی سطح برگی
  • کوتیکول ضخیم با واکس زیاد،
  • کندی مراحل بیولوژیکی و کم بودن نسبت برگ به ریشه در شرایط کم آبی
  • جهت عمودی برگ در حالت استرس باعث می شود که علفکش از برگ پایین بیفتد

پیچکی که در استرس خشکی باشد و پیچکی که از بذر سبز شده است (بر خلاف آن ها که از ریزوم سبز می شوند)  به  گلیفوسیت (گلایفوزیت) خیلی مقاوم هستند. به طوری که 24/2 کیلوگرم در هکتار گلیفوسیت در شرایط کم آبی24 درصد پیچک را کنترل، در صورتی که در شرایط مرطوب کنترل تا 61 درصد بوده است.

کنترل پیچک صحرایی

کنترل پیچک در باغی که پیچک به صورت لکه ای رشد کرده:

علفکش رانداپ (گلیفوسیت SL 41%) به میزان ۴ درصد ( ۴ میلی لیتر علفکش در ۱ لیترآب) به اضافه سولفات آمونیوم به میزان ۳ درصد (۳ گرم در ۱ لیتر آب).

کنترل پیچک در باغی که پیچک به صورت وسیع رشد کرده :

علفکش رانداپ (گلیفوسیتSL 41%) به میزان ۸ لیتر در هکتار به اضافه ۸ کیلوگرم در هکتار سولفات آمونیوم. میزان آب مصرفی برای این سمپاشی ۳۵۰ لیتر در هکتار باید استفاده گردد.

نکات مهم

  • این علفکش را میتوان در مرحله ای که جوانه های گل پیچک تولید می‌شوند. تا مرحله کامل شکوفه دهی آن استفاده کرد.
  • استفاده علفکش برای پیچکهایی که در شرایط مرطوب هستند.عملکرد علفکش را افزایش می دهد. •
  • استفاده از علفکش در پاییز پس از رشد مجدد و در مرحله گلدهی پیچک نتیجه بهتری به زمانی که در بهار در مرحله گلدهی استفاده گرفته می شود، دارد.

منبع

بتول صمداني و حکمت اسفندیاری. کنترل شیمیایي پیچك صحرایي (Convolvulus arvensis.) در باغ. موسسه تحقیقات گیاهپزشکی.۱۳۹۸.

https://www.cabi.org/isc/datasheet/15101

http://www.bio.brandeis.edu/fieldbio/medicinal_plants/pages/field_bindweed.html

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *