طیور و دام

مزایای روش های مدرن زنبورداری نسبت به روش سنتی

زنبورداری

تولید تجاری عسل به دو روش بومی و مدرن انجام می شود. برای به دست آوردن مقدار خالص و بیشتر عسل ، روشهای زنبورداری مدرن در سراسر دنیا انجام می‌شود.

زنبورهای عسل کاملاً وابسته به آب و هوایی هستند که در آن زندگی می کنند. زمان شروع زنبورداری بسته به آب و هوا و جغرافیای محلی شما متفاوت است. برای همین منظور، به مطالعه تحقیقات قبلی پرداخته و با زنبورداران موفق در محل خود مشورت کنید. صرف یادگیری روش‌های مدرن زنبورداری برای شما کافی نیست.

زنبورداری یکی از رشته های جذاب برای کارآفرینی در کشاورزی است. تقاضا برای کندوهای و زنبورهای عسل رو به افزایش است و اغلب اگر تا دی یا بهمن وسایل لازم برای احداث زنبورداری خود را تهیه نکرده باشید ، برای شروع بسیار دیر خواهد بود. با فرا رسیدن فصل بهار ، شما باید کاملاً آماده ورود به صنعت پرورش زنبور عسل با تمام تجهیزات آماده و کندوی خود در محل مورد نظیر خود باشید. بنابراین اکنون بهترین زمان برای تحقیق و بررسی و مشاوره است.

ما برای شما بسته آموزشی پرورش زنبور عسل را با بهترین قیمت آماده کرده ایم. اما پیش از خرید و دانلود آن، توصیه می‌کنیم مطلب زیر را درباره روش‌های پروش زنبور عسل بخوانید.

روش سنتی زنبورداری

این روش، از جمله روش‌های ابتدایی و برنامه ریزی نشده زنبورداری است. در این روش از دو نوع کندو استفاده می شود:

  • شانه های ثابت طبیعی که توسط زنبورها روی دیوارها یا شاخه های درختان تهیه می شود
  • کندوهای متحرک مصنوعی یا دست ساز. این کندوها از تخته‌های چوبی یا گلدان های خاکی و غیره ساخته می شوند.

در روش سنتی، زنبورها ابتدا در هنگام استراحت زنبورها در شب کشته می شوند یا با کمک دود از کندو فرار می کنند. این روش دارای اشکالات زیادی است و برای تولید عسل در مقیاس بزرگ تجاری مناسب نیست.

معایب زنبورداری به روش سنتی

  • عسل را نمی توان به صورت خالص استخراج کرد. عسل استخراج شده همچنین شامل لاروها ، شفیره ها و سلولهای گرده است.
  • عملکرد آینده عسل تحت تأثیر قرار می گیرد زیرا کلونی باید برای استخراج عسل از بین برود. علاوه بر این، انرژی زیادی برای ساختن کندوی جدید به زنبورها نیاز است.
  • زنبورها ممکن است کندوی جدید را در همان مکان کندوی قدیمی، نسازند.
  • کندوهای طبیعی همچنین خطر حمله دشمنان مانند موش ، میمون ، مورچه و غیره را دارند. کندوهای طبیعی نیز می توانند در اثر عوامل اقلیمی آسیب ببینند.
  • همچنین مداخله علمی در روش بومی دشوار است و بنابراین بهبود نژاد زنبور عسل غیرممکن است.

روش نوین زنبورداری

در روش مدرن پرورش زنبورعسل، زنبورهای عسل در کندوهای مصنوعی متحرک پرورش داده می شوند. این روش توسط Longstroth در سال 1951 طراحی و ابداع شد. این اختراع زنبورداری را به یک صنعت پویای روستایی تبدیل کرده و برای هزاران نفر اشتغال ایجاد کرده است.

کندوی زنبور عسل مدرن از مجموعه ای از جعبه های مربعی بدون سر و ته تشکیل شده است که یکی را روی دیگری قرار داده اند. این کندوها دارای یک تخته کف و یک پایه انتهایی در پایین و یک تاج یا پوشش در بالا هستند. در داخل این جعبه ها، قاب ها به صورت عمودی به موازات یکدیگر آویزان شده اند. فریم ها با ورقه های پایه مومی پر شده است که شانه ها توسط زنبورها روی آنها ساخته شده است.

با کمک کاهنده ورودی می توان ورودی کندو را کاهش داد. ملکه معمولاً در اتاق لاروکشی محصور می شود. جعبه هایی با عنوان منابع عسل برای ذخیره عسل استفاده می شود. ملکه از رفتن به این اتاق‌ها منع می‌شود و فقط به کارگران اجازه حرکت می دهد.

کندوی زنبور جدید

مراحل زنبورداری جدید

مراحل زیر شامل پرورش عسل به روش تجاری و مدرن است:

گرفتن گله

 Swarm ملکه ای قدیمی است که با جمعیت عظیمی از کارگران که برای شروع کندوی جدید پرواز می کنند همراه است. این دسته به طور کلی با یک سبد نی که به آن اسکپ با درپوش می گویند جمع آوری می شود.

پرورش گله

 فرایندی است که طی آن گروه جمع آوری شده به کندو منتقل می شود تا کلنی ایجاد شده و عسل تولید شود.

تغذیه اولیه

پس از به وجود آمدن گله ، آنها را با شربت قند تغذیه می کنند. این تغذیه به زنبورها کمک می کند تا در خانه جدید خود کار کنند.

شروع کار

پس از استقرار در کندوی جدید، زنبورها شروع به کار در نقش های شغلی مربوطه در کندوی جدید می کنند. زنبورهای کارگر در گلستان ها و دشت‌های اطراف خود حرکت می کنند و شهد و گرده جمع آوری می کنند. در نتیجه کلونی گسترش یافته و تولید را آغاز می کند.

زنبور عسل

 محصولات کندوی زنبور عسل

دو محصول اصلی کندوی زنبور عسل و موم هستند که کالاهای با ارزش و قابل فروش هستند.

عسل

عسل مهمترین محصول زنبورداری است. این ماده غذایی زنبورها و لاروهای آنها است. کندوی زنبور عسل مقدار زیادی عسل ذخیره می کند تا نیازهای کمیاب را برآورده کند. از نظر شیمیایی ، عسل محلول آب قند چسبناک است.

همانطور که می‌بینید، ارگانیک بودن عسل، به میزان ترکیبات آن به خصوص گلوکز بستگی دارد و بر خلاف باور عمومی که شکرک زدن عسل را نشانه ای از تقلب در عسل می دانند، تشخیص عسل طبیعی تنها در آزمایشگاه ممکن است. با این حال ، ترکیب عسل و طعم های مختلف آن بستگی به انواع گلهایی دارد که شهد از آنها جمع آوری شده است. شهد از گلها مکیده شده و با بزاق مخلوط می شود. در ناحیه خاصی از روده زنبور، عسل بلعیده می شود.

شهد یک دی ساکارید (ساکارز) است که توسط آمیلاز بزاقی هیدرولیز می شود تا مونوساکاریدها (فروکتوز و گلوکز) تولید کند. داخل کندو ، کارگران شهد فرآوری شده را دوباره برمی‌گردانند. عسلی که به این ترتیب تولید می شود هنوز بسیار رقیق است.

پس از قرار دادن این عسل بر روی سلولهای ذخیره سازی کندو ، زنبورها با بالهای خود “هوادهی” می کنند و به عبارتی، مانند یک فن عمل می‌کنند تا آب اضافی آن تبخیر شده و عسل به غلظت مورد نیاز خود برسد. استخراج عسل از شانه ها به روش سانتریفیوژ انجام می شود.

خواص عسل طبیعی

برخی از موارد استفاده از عسل به شرح زیر است ،

عسل یک غذای مقوی ، سرشار از انرژی و ویتامین است. بدن ما به راحتی قند ، مواد معدنی ، ویتامین ها و سایر مواد را از عسل جذب می کند.

  • به عنوان ملین ، ضد عفونی کننده و آرام بخش عمل می کند.
  • از سرماخوردگی ، سرفه و تب جلوگیری می کند.
  • همچنین به عنوان تصفیه کننده خون استفاده می شود.
  • عسل در ساخت نوشیدنی های طبیعی و لوسیون های زیبایی استفاده می شود.
  • استفاده مهم دیگر در تحقیقات علمی برای ایجاد کشت باکتریایی است.
  • همچنین برای ساخت طعمه های سمی برای برخی از آفات حشرات استفاده می شود.

موم زنبور عسل یا بیزواکس

به طور کلی زنبورها برای تولید یک کیلوگرم موم زنبور عسل حدود 10-20 کیلوگرم عسل مصرف می کنند. موم زنبور عسل توسط غدد مومی که در زیر چهار قسمت آخر شکم زنبور کارگر قرار دارد ترشح می شود. این موم توسط زنبور عسل در ساختن شانه های زنبور عسل استفاده می شود که در آن کلونی زنبورها رشد می کند.

بیزواکس چیست؟

کاربرد بیزواکس

موم در صنعت و پزشکی و بسیاری از حوزه‌های دیگر کاربرد دارد که برخی از کاربردهای آن به شرح زیر است:

  • ساخت شمع سنتی
  • تهیه داروهایی مانند پماد
  • تولید لوازم آرایشی مانند کرم صورت
  • تهیه کاغذهای کربنی نیز با کمک موم زنبور
  • در آزمایشگاه ها در کارهای میکروتومی برای آماده سازی بافت های خونی استفاده می شود
  • تهیه لاک و رنگ
  • تصفیه آب و براق کردن نخ‌ها
  • تشکیل پایه شانه (پایه موم در زنبورستان)

امداد کشاورز، همراه شما در کشاورزی نوین 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *