بیماری شناسی

علت سوراخ شدن برگ درخت چیست؟

سوراخ شدن برگ درخت

سوراخ شدن برگ درخت همیشه نماد سر سبزی بوده. و همه افراد از جمله باغداران انتظار دارند. که درختان همیشه برگ‌های سالم و بدون هیچگونه لکه و عارضه‌ای داشته باشند. از طرف دیگر در یک درخت برگ بخش اصلی است. که در آن عمل فتوسنتز انجام می‌شود. و مواد مورد نیاز گیاه در آن تولید می‌شود. به همین خاطر سالم بودن آن از اهمیت خاصی برخوردار است. از اینرو گاهی ممکن است با دیدن سوراخ‌های ریز و درشت بر روی برگ درختان باغ یا باغچه خود نگران شوید. و این سوال برای شما ایجاد گردد که سوراخ‌های روی برگ درختان به چه علت است؟

به همین دلیل وجود هر گونه علائمی ازجمله سوراخ بر روی برگ می‌تواند دلیل خاصی داشته باشد، که برای کنترل آن روش و راهکار مخصوصی وجود دارد. با ما همراه باشید تا مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده سوراخ بر روی برگ درختان را با یکدیگر بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: علت سوراخ شدن برگ درخت چیست؟

علت پاره شدن برگ درختان میوه چیست؟

سوراخ شدن و پاره شدن برگ درختان غالبا به دلیل وجود عوامل زنده‌ای مانند آفات و بیماری‌ها اتفاق می‌افتد، که با توجه به نوع عامل زنده ممکن است سوراخ‌های ایجاد شده علائم ظاهری متفاوتی را داشته باشند. هنگامی که تعداد این سوراخ‌ها روی برگ‌های یک درخت زیاد شود قطعا در ادامه کاهش عملکرد درخت را در پی خواهد داشت، به همین جهت کنترل آفت یا بیماری باید حتما انجام شود.

بر اساس تشخیص درست می‌توان بهترین کنترل را انجام داد. در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین عوامل اشاره خواهیم کرد و شما را با نحوه تشخیص و کنترل آنها آشنا خواهیم کرد.

حلزون‌ها

حلزون‌ها یکی از آفات باغات به حساب می‌آیند که در هنگام شب به فعالیت خود بر روی برگ درختان ادامه می‌دهند و از برگ‌ها تغذیه می‌کنند. حلزون‌ها را در هنگام روشن شدن هوا نمی‌توانید در باغ خود مشاهده کنید زیرا این آفات همانطور که گفته شد بیشتر اوقات شب هنگام فعالیت کرده و برای اینکه آنها را در باغ خود ببینید می‌توانید با تاریک شدن هوا با چراغ قوه باغ خود را بازدید کنید. از حلزون‌ها می‌توان به عنوان عامل اصلی سوراخ شدن برگ مرکبات یاد کرد. به دنبال تغذیه‌ی این حشرات سوراخ‌هایی روی برگ درخت ایجاد می‌شود که این سوراخ‌ها دارای ویژگی‌های زیر است:

مهم: حلزون انواع مختلفی داشته که مهم‌ترین نوع آن در باغات مرکبات خسارت‌ ایجاد می‌کند، برای کنترل حلزون برگ‌خوار مرکبات، بهترین روش استفاده از طعمه مسوم است.

آفت حلزون

لارو‌های جونده آفات

مرحله نابالغ حشراتی مانند پروانه‌ها یا سوسک‌ها که لارو نامیده می‌شود، جزو اصلی‌ترین آفاتی هستند که به دنبال تغذیه آنها از برگ درختان، برگ‌ها سوراخ شده و در نهایت از بین می‌روند. لاروهای متنوعی وجود دارند که بر اساس نوع آنها، سوراخ‌هایی با ابعاد و اشکال متفاوت بر روی برگ ایجاد می‌گردد، که غالبا شکل ظاهری این سوراخ‌ها به صورت زیر است:

از مهم‌ترین آفاتی که مرحله لاروی آنها از برگ تغذیه کرده و برگ را دچار خسارت می‌کنند می‌توان به پروانه برگ‌خوار مرکبات، کرم سیب، کرم شاخدار مو و … اشاره کرد؛ که برای کنترل آنها بسته به نوع آفت می‌توان از سمومی مانند سایپرمترین، دیازینون، دلتامترین، فن والریت و کلرپیرفوس استفاده کرد.

سوسک‌های جونده

برخی از حشرات مانند سوسک‌های جونده در مرحله بلوغ خود از قسمت‌های مختلف یک درخت مثل برگ تغذیه کرده و آن را دچار خسارت می‌کنند. نوع قطعات دهانی این سوسک‌ها جونده بوده، به همین دلیل سوراخ‌های ایجاد شده روی برگ درختان بسیار نامنظم است. برای تشخیص سوراخ‌های ایجاد شده توسط سوسک‌ها از سایر آفات، می‌توانید از موارد زیر کمک بگیرید:

  • اندازه سوراخ‌ها کوچک‌تر بوده و از نظر اندازه (بسته به نوع سوسک) تنوع بسیاری دارند.
  • لبه‌ی سوراخ‌ها ناهموار است.
  • سوراخ‌ها در ابتدا در لبه برگ ظاهر می‌گردند.
  • تغذیه از قسمت پارانشیم برگ انجام می‌گیرد و رگبرگ‌ها سالم باقی می‌مانند.

توجه:

از مهم‌ترین سوسک‌ها برگ خوار می‌توان به سوسک ژاپنی، سوسک برگ‌خوار نارون، سوسک برگ‌خوار صنوبر اشاره کنیم که برای کنترل آنها می‌توانید از سموم مختلفی چون لاروین، فوزالون و دیازینون استفاده کنید.

سوسک‌های جونده

بیماری لکه غربالی

برخی از بیمارگرهای قارچی وجود دارند که بر روی برگ سوراخ‌هایی را ایجاد می‌کنند، از این بیماری‌ها می‌توان به لکه غربالی درختان میوه هسته‌دار اشاره کرد که عامل ایجاد کننده آن قارچ Wilsonomyces carpophilus بوده، این قارچ با حمله به درخت، ابتدا بر روی برگ لکه‌هایی زرد رنگ ایجاد کرده و به دنبال پیشرفت بیماری، این لکه‌ها بزرگ و قهوه‌ای رنگ می‌شوند؛ در نهایت بافت مرده از برگ جدا شده و روی برگ سوراخ‌های نامنظم و پراکنده‌ای با حاشیه زرد یا قهوه‌ای ایجاد می‌گردد.

سم مناسب لکه غربالی

برای کنترل بیماری لکه غربالی می‌توانید از سمومی مانند اکسی کلرور مس یا بردو فیکس استفاده کنید، اما یکی از راهکارهای مناسب برای  پیشگیری از این بیماری هرس کردن شاخ‌های آلوده است، زیرا این بیماری در فصل زمستان در سرشاخه‌ها و جوانه‌های آلوده باقی می‌ماند؛ به همین دلیل هرس کردن می‌تواند یک راه کنترلی مناسب باشد.

از دیگر بیمارگرهای قارچی می‌توان به قارچ‌های سرکوسپرا و آلترناریا اشاره که با پیشرفت این بیماری‌ها، سوراخ‌هایی روی برگ درختان ایجاد می‌شود.

توصیه می‌شود قبل از اینکه سمی را در باغ خود برای کنترل استفاده کنید، با یک کارشناس مجرب در این باره مشورت نمایید که نوع سم و میزان مجاز استفاده برای باغ شما را مشخص نماید که بتوانید بهترین مدیریت را در باغ خود انجام دهید.

تقویت درختان برای کاهش خسارت آفات و بیماری‌ها

یک راهکار ساده و بسیار کاربردی برای اینکه از ایجاد این عارضه برگی (سوراخ شدن برگ) جلوگیری کنید این است که، درختان خود را تقویت کرده و نگذارید کمبود مواد غذایی و آبیاری نامنظم آنها را ضعیف کند؛ زیرا درختانی که دچار کمبود مواد ماکرو و میکرو باشند یا آبیاری مناسبی برای آنها انجام نگیرد در نهایت ضعیف شده و در برابر بسیاری از آفات و بیماری‌ها حساس‌تر می‌شوند. در این صورت درختی که ضعیف‌تر باشد بیشتر مورد حمله آفات و بیمارگرها قرار می‌گیرد و سوراخ‌های بیشتری ممکن است روی برگ‌ آنها ایجاد شود. پس با کود دهی مناسب و یک برنامه آبیاری منظم درختان خود را در برابر عوامل خارجی تقویت کنید.

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین نهاده

مطالب مرتبط

5 نظر در “علت سوراخ شدن برگ درخت چیست؟

  1. نسرین گفت:

    سپاسگزارم مقاله بسیار کاربردی بود. فقط نوع سوراخهایی که روی برگ گیلاس ما در تابستان ایجاد شده بود با تصاویر بالا فرق داشت. عکسش رو برای کارشناستون روی اپلیکیشن میفرستم که نظر بدن.

    1. امدادکشاورز گفت:

      سلام وقت بخیر
      سپاس از حسن توجه شما
      بله حتما ارسال کنید که کارشناسان امداد بررسی‌های لازم رو انجام بدن.

      1. رضا گفت:

        سلام مطالب بسیارمفیدودرست بودامامنه کشاورزهنوزچه بامشورت کارشناس وچه باتجربیات شخص خودم هنوزنتونستم راهکاردرستی برای مبارزه باسوراخ وزوال برگهای درختان زردالوی باغ پیداکنم ممنون

  2. صباغی گفت:

    سلام، وقت بخیر
    حدود ۱۰۰ اصله تهال صنوبر ۱۰ روز پیش کاشته شده و ۵ اصله در دو روز تمامی برگ هایش یکدست قهوه ای شده اند، بافت برگ نرم است ولی رنگ آن قهو های شده است، ممنون میشم راهنمایی کنید

  3. محمد سنگیان گفت:

    سلام مفید بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *