درختان خشکبار

آیا امکان کاشت پسته در شهریار وجود دارد؟

شرایط موردنیاز برای کاشت پسته

کاشت پسته در شهریار گیاه خوراکی محبوب از خانواده بادام بوده. که بر اساس شواهد به نظر می‌رسد. زادگاه پسته خاورمیانه باشد و اکنون علاوه بر خاورمیانه در مناطقی از آسیای مرکزی تا دریای مدیترانه و ایالات متحده (به ویژه کالیفرنیا) کاشت می‌شود. دانه‌های پسته به صورت خام یا بو داده مستقیماً مصرف می‌شوند؛ علاوه بر این می‌توان از آن در خوراکی‌های مختلف مانند باقلوا، بستنی، حلوا و انواع دسرها بهره برد.

شهرستان شهریار از شهرستان‌های استان تهران و موقعیت آن در غرب این استان (در دامنه جنوبی رشته‌کوه البرز) است. شهرستان شهریار شامل شهرهای شهریار، اندیشه، باغستان، صباشهر، فردوسیه، وحیدیه، شاهدشهر و دارای باغات بسیاری است. درصد قابل‌توجهی از باغات این شهرستان در شهر باغستان واقع است. آب‌وهوای مناسب این شهرستان و خاک حاصلخیز آن باعث پدیدآمدن این باغات شده است. حال برای بررسی اینکه آیا شهریار شرایط کاشت پسته را دارد یا خیر، باید شرایط اقلیمی، خاک، فضا و محیط، زمان و برداشت موردنیاز برای کاشت پسته و وجود این شرایط در شهریار را دقیق‌تر بررسی کرد.

شرایط موردنیاز برای کاشت پسته

در ادامه به بررسی عوامل موثر بر رشد و کشت عالی پسته می‌پردازیم. و بررسی میکنیم که آیا شهرستانی مانند شهریار برای کشت پسته مناسب هست یا نه.

اقلیم

آب‌وهوا در واقع مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده برای کاشت پسته است. پسته به تابستان‌های طولانی و نیز گرم و خشک و زمستان‌های خنک نیازمند است. اما یخ‌زدن زمین اصلاً برای آن مناسب نیست. در دورهٔ خواب زمستانی درخت پسته نیازمند ۱۰۰۰ ساعت در دمای ۴۵ درجه فارنهایت (۷ درجه سانتی‌گراد) است. محیط کشت و رشد بایستی خشک باشد و درخت پسته در رطوبت بالا رشد خوبی نخواهد داشت. در واقع شرایط رشد پسته خیلی خاص و پیچیده است. و طیف محدوده دمایی و رطوبتی کاشت پسته نسبت به سایر دانه‌های تجاری که کاشت می‌شوند، به‌مراتب باریک‌تر است. برای گرده‌افشانی وجود نسیم‌های بهاری و تابستانی ضرورت دارد. در ایران این شرایط بیشتر در کویر مرکزی لوت و دشت کویر یافت می‌شود.

بیشتر بخوانید: آیا-امکان-کاشت-پسته-در-شهریار-وجود-دارد

خاک

بعد از پیداکردن بهترین شرایط آب‌وهوایی باید خاک مناسب تهیه شود. درخت پسته در انواع خاک‌ها خوب رشد می‌کند و ثمر می‌دهد، اما بهترین شرایط برای رشد پسته خاک‌های نسبتاً عمیق، سبک، خشک و لومی شنی با غلظت بالای کربنات کلسیم (CaCO3) است. خاک سنگین و مرطوب برای کاشت پسته و رشد و ثمردهی آن خوب نیست و زهکشی مناسب برای رشد ضروری است. پسته برای شوری خاک سازگاری قابل‌توجهی دارد و غلظت زیادی از نمک را تحمل می‌کند.

فضا و محیط

فاصله کاشت درختان پسته باید حداقل 6 متر (20 فوت) از هم باشد. اگر فواصل کاشت درختان کمتر از 6 متر باشد. پس از گذشت چند سال از کاشت آن‌ها، ازدحام و شلوغی بیش از حد درختان و سایه‌اندازی درختان باعث کاهش کمیت و کیفیت تولید شده و نیز برداشت و هرس را سخت می‌کند. باتوجه‌به این که باد گرده‌ها را از درخت نر (گرده‌افشان) به شکوفه درخت ماده (باربر) حمل می‌کند، درختان نر بایستی به‌گونه‌ای کاشته شوند که جهتی از باد که غالب است گرده‌ها را به درختان ماده برسانند.

زمان

رشد و ثمردهی پسته نیازمند زمان و حوصله است. اولین پسته تقریبا در سال پنجم برداشت خواهد شد. حدوداً مدت هفت تا هشت سال طول خواهد کشید محصول خوبی از پسته برداشت شود و پانزده تا بیست سال زمان می‌برد تا تولید به اوج برسید. به این نکته نیز باید توجه شود که درخت پسته ذاتاً تمایل دارد به نحو متناوب بارور شود. بدان معنی که درخت یک سال ثمر سنگین تولید دارد، و بعد مواد غذایی را ذخیره می‌کند؛ این امر موجب می‌شود سال بعد ثمر کمتری داشته باشد.

برای کاشت پسته شرایط خاصی باید در نظر گرفته شود؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم مقالات زیر که مربوط به پسته است را مطالعه کنید. 

برداشت

رشد پسته در اوایل تابستان و رسیدن آن اواخر شهریور خواهد بود. به‌آسانی می‌توان رسیدن پسته را تشخیص داد؛ بدین صورت که پوسته خارجی پسته (خارجی‌ترین پوسته قابل‌مشاهده) از رنگ سبز به قرمز و صورتی می‌گراید. هنگام رسیدن دانه پسته، اپی کارپ (همان پوست نازک و کشسان) به‌مرور از پوسته جدا می‌شود. در چنین موقعی، با فشار دادن بین انگشتان اپی کارپ خارج می‌شود. می‌توان پسته خام را پس از خشک‌ کردن بو داده و مزه‌دار کرد یا در موارد دیگری استفاده نمود که در مقدمه از آن‌ها نام‌برده شد.

شرایط محیطی و اقلیمی شهریار

موقعیت جغرافیایی شهریار در دامنه جنوبی البرز و دارای ارتفاع حدود ۱۲۰۰ متر است. حداکثر دمای آن به حدود ۴۰ درجه در ظهر گرم‌ترین روز سال و منفی پنج درجه در سردترین روز سال می‌رسد. از نظر زمین‌شناسی این شهر دارای بافت آبرفتی بوده و از نظر کشاورزی نسبتاً در شرایط مناسبی است. شهریار دارای چشمه‌ها و قنات‌های متعدد بوده است. در گذشته میانگین بارش در این شهرستان حدود ۲۰۰ میلی‌متر در سال بوده است. شهریار دارای رطوبت نسبی حدوداً ۴ درصد است و مهم‌ترین رودخانه آن شادچای است. در حال حاضر بارش سالیانه شهریار و آب های سطحی و زیرزمینی در حال کاهش است و دیگر آن چشمه‌های گذشته در این منطقه یافت نمی‌شوند.

مشاوره کشاورزی و باغبانی امداد کشاورز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *