درختان مرکبات, مراقبت و نگهداری

علت ترکیدگی میوه مرکبات

مرکبات

علت ترکیدگی میوه مرکبات درختان مرکبات میوه های غنی از ویتامین دارند. که در باغات کوچک و حتی باغچه های خانه نیز دیده می شوند. این درختان به موارد متعددی از جمله خاک حاصلخیز، آفتاب کامل و آبیاری مناسب و کوددهی مناسب … نیاز دارند. درختان مرکبات در مناطق گرمسیری تا مناطق نیمه گرمسیری رشد می کنند. آن ها مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری ها، به ویژه قارچی، و مستعد چندین آفات هستند. ترک خوردن پوست مرکبات مشکل دیگری هست که باعث شکاف عمیق یا حتی دو نیم شدن میوه مرکبات می شود. و مرکبات را غیرقابل خوردن کند. فراهم آوردن شرایط مناسب و مغذی از آسیب این میوه جلوگیری می کند. در این مطلب به علت ترکیدگی میوه مرکبات می پردازیم.

عامل ترک خوردن مرکبات چیست؟

ترک خوردن یا قاچ خوردن پوست مرکبات روی درخت، اغلب در دوره های خشکسالی یا دوره های خشک و به دنبال آن باران های شدید اتفاق می افتد و ناشی از عوامل محیطی است. مثلا نوسانات شدید دما، رطوبت و رطوبت خاک. آبیاری نامناسب، اجازه می دهد تا خاک درخت بسیار خشک شود. آبیاری نامنظم درخت را خشک می کند و پس از آن، آبیاری، می تواند باعث ترکیدگی پوست مرکبات شود و شایع ترین آن بیشتر در باغچه های خانگی است.

علت ترکیدگی میوه مرکبات۱

ابیاری و رطوبت خاک

درختان مرکبات درختانی با ریشه نسبتاً کم عمق هستند و در هوای گرم و خشک، احتمالاً خاک خشک و کمبود رطوبت را تجربه می کنند. اگر درختان برای مدتی سیراب نشوند و اجازه دهند خاک آن ها کاملاً خشک شوند، و سپس آبیاری شوند یا بارندگی شدید را تجربه کنند، آب زیادی را می گیرند و میوه نیز آب می گیرد و به سرعت متورم می شود.

پوست مرکبات نسبتاً انعطاف پذیر است، اما در هوای گرم و خشک، پوست سفت تر وغیر قابل کشتسان می شود ، بنابراین به راحتی کش نمی آید. اگر میوه از داخل به سرعت شروع به متورم شدن کند، پوست در ضعیف ترین نقطه شکسته می شود و در نتیجه میوه شکافته می شود.

کمبود مواد مغذی

علت ترکیدگی میوه مرکبات وقتی درخت مرکبات کمبود پتاسیم یا کلسیم داشته باشد، پوست آن نازک تر یا ضعیف تر می شود و بیشتر مستعد شکافتن است. تأمین پتاسیم و کلسیم کافی برای یک درخت مرکبات هنگام کوددهی، شکافتن میوه را به حداقل می رساند.

تقسیم کردن کود به چند نوبت خیلی بهتر است. به طور کلی درختان مرکبات در طول سال سه بار به کود دهی در ماه های اسفند, اردیبهشت و مرداد نیاز دارد. در هربار به یک اندازه کود مصرف می شود. احتیاط کنید که کود زیاد هم باعث ترکیدن پوست میوه مرکبات می شود. درختان مرکباتی که کود زیادی دریافت کرده باشند میوه هایی با پوست کلفت تولید می کنند. در نتیجه پوست میوه خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و احتمال شکاف میوه بیشتر می شود.

بار زیادی محصول

شکاف پوست مرکبات ارتباط زیادی به میزان بار نهایی محصول، مقدار میوه ای که درخت حمل می کند، دارد. هرچه بار محصول بیشتر باشد ، درصد شکافت میوه بیشتر است. با بارهای کم محصول ، تعداد کمی از میوه ها شکافته می شوند.

هرچه یک درخت میوه ای بیشتر حمل کند، آب و مواد مغذی کمتری می تواند به هر میوه تقسیم شود و در نتیجه میوه کوچکتر با پوست نازک تر می شود. در درختان مرکبات ، سطح پتاسیم، که باعث ایجاد یک دوست مقاوم می شود در طول بارهای زیاد محصول کاهش می یابد.

یکی از راه های کاهش بار محصول، هرس درخت مرکبات است که به جای مقدار میوه های زیاد با اندازه کوچک و پوست نازک، میوه کمتری با کیفیت بالاتر و اندازه بزرگتر تولید می کند.

علت ترک خوردن لیمو ترش

در حالی که برخی از شرایطی که باعث شکافته شدن پوست می شوند مانند تغییرات آب و هوا، از کنترل شما خارج هستند، برخی دیگر ممکن است نتیجه اقدامات شما باشد. دلایل ترک خوردن لیموها را بشناسید و این علل را برای جلوگیری از هدر رفتن بیشتر محصول لیمو، رفع کنید.

تغییر دما

تغییرات شدید دما می تواند باعث شکسته شدن میوه روی درختان لیمو شود. اگر خاک خشک باشد و دما در طول روز 30 درجه فارنهایت یا بیشتر تغییر کند، احتمال شکافتن میوه شما بیشتر است. برای محافظت از لیموترش رطوبت کافی خاک را حفظ کنید.

تغییرات بارندگی

میزان بارانی که روی درخت لیمو می بارد ممکن است تعیین کند که آیا میوه شکافته شده است یا خیر. اگر هوای گرم را تجربه می کنید و باران ناگهانی و شدید باران می بارد، درخت لیمو تا آنجا که ممکن است آب را به خود اختصاص می دهد. این آب راهی میوه های رسیده می شود که در صورت متورم شدن لیموها ممکن است پوست آن ها بترکد. رشد یک درخت لیمو در گلدان در داخل خانه به شما امکان می دهد در صورت بارش شدید درخت را به پناهگاه منتقل کنید.

نوسانات رطوبت خاک

علت ترکیدگی میوه مرکبات اگر آبیاری گیاهان خود را فراموش کرده اید، ممکن است میوه لیموترش روی درخت شکافته شود. خاکی که دائماً از حالت خشک به خیس می رود، برای درخت مرکبات مناسب نیست. خاک را به طور منظم آبیاری کنید. تا خاک اطراف درخت لیموترش شما دائماً مرطوب باشد. اما برای درختان جوان که در حال رشد هستند. بهتر است خاک همیشه مرطوب نباشد. می توانید اجازه دهید خاک تا 7.5 تا 10 سانتی متر زیر سطح درختان لیمو خشک شود. اما برای جبران خشكی زیاد، آبیاری بیش از حد انجام ندهید.

تغییر رطوبت

همانطور که رطوبت زمین مهم است، میزان کم رطوبت موجود در هوا ممکن است باعث شود پوست لیموترش شکسته شود. خشکی ناشی از رطوبت بسیار کم هوا ممکن است منجر به شکافتن میوه شود. در حالی که نمی توانید آب و هوا را در جایی که هستید تغییر دهید. درخت لیموترش را به خوبی آبیاری و مالچ پاشی کنید. با این کارها می توانید از شرایط محیطی، مانند تغییر رطوبت هوا، از عوارض شدید جلوگیری کنید.

جلوگیری از ترکیدگی میوه مرکبات

کاهش استرس فیزیولوژیکی بر روی درخت مرکبات، احتمال شکافتن میوه را به حداقل می رساند. و این کار را می توان با موارد زیر انجام داد:

  • آبیاری مداوم: اجازه ندهید درخت مرکبات خیلی خشک شود.
  • تغذیه صحیح: اطمینان از این که مواد مغذی مورد نیاز درخت از کود متعادل که همه عناصر ماکرو و ریز مغذی های مورد نیاز را تامین می کند، تامین گردد.
  • تأمین بهتر کلسیم: از طریق خاک و محلول پاشی در تابستان، خطرات را نیز به حداقل می رساند.
  • محلول پاشی نیترات کلسیم که روی میوه اعمال می شود باید تمام سطح میوه را بپوشاند تا موثر واقع شود.
  • کاهش بار محصول می تواند از طریق هرس مناسب انجام شود.

نتایج آزمایشات در مورد تاثیر کودهای کلسیم و پتاسیم در ترکیدگی میوه مرکبات

آزمایش میزان تاثیر کودهای پتاسیمی در کاهش ترکیدگی میوه مرکباتعلت ترکیدگی میوه مرکبات

محلولپاشی اولیه نیترات پتاسیم می تواند. به کاهش این اختلال، که از هر پنج میوه یک میوه به آن دچار می شود کمک کند.

ازمایش تاثیر محلول پاشی کودهای کلسیم دار بر روی پرتقال و پرتقال ماندارین در کاهش ترکیدگی پوست آن ها

علت ترکیدگی میوه مرکبات

تأمین کلسیم، از طریق خاک و محلول پاشی در تابستان، خطرات این اختلال را نیز به حداقل می رساند. در آزمایشات نشان داده شده، محلولپاشی کود کلسیم یک از ماه قبل از مشاهده ترک خوردگی، به کاهش تعداد میوه های شکافته شده کمک می کند.

محلول پاشی نیترات کلسیم که روی میوه اعمال می شود باید تمام سطح میوه را بپوشاند تا موثر واقع شود.

منبع

https://www.gardeningknowhow.com/edible/fruits/oranges/oranges-splitting.htm

2 نظر در “علت ترکیدگی میوه مرکبات

  1. محمد گفت:

    سلام مطالب ارائه شده بسیار علمی و جالب بود ، تقریبا عین اتفاقاتی است که درون باغچه خانه مان شاهد آن هستیم ، من امسال اصلا به درختام آب ندادم ، و پس از باران شدید اوایل شهریور با توجه به اینکه در مرداد ماه یکبار محلول پاشی حاوی پتاسیم و کلسیم را انجام دادم و چون محیط و شرایطم برای سم پاشی فراهم نبود شاهد ترکیدگی پرتقال ها در دهه اول و دوم شهریور هستم و به نسبت سال گذشته شاهد ترکیدگی های کمتری نیز هستم . از راهنمایی های علمی درون مقاله تون که گواه پشتبانی گرفتن از علم و تجربه قوی و محکمی است بسیار بهره جستم . از شما سپاسگزارم فوق العاده بود

  2. محمد گفت:

    ضمنا محل زندگی ما نیز نزدیک ساحل در شهرستان رودسر استان گیلان می‌باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *