مراقبت و نگهداری

بهترین فصل برای پیوند زدن درختان میوه

پیوند زدن درخت

پیوند زدن گیاهان کاری آسان و درعین‌حال حساس است. در مورد درختان میوه به دلیل بافت چوبی محل پیوند و شرایط محیطی این کار باید بادقت زیاد و در زمان مناسبی صورت گیرد. عمل پیوند زدن به این معناست که بخش منتخبی از یک گیاه طوری روی گیاه دیگر قرار می‌گیرد که پس از مدتی آن دو با هم جوش‌خورده و باعث رشد گیاهی با خصوصیات جدید و مخلوط از دو گیاه قبلی می‌شود. در این مطلب از امداد کشاورز با ما همراه باشید تا یکی از جادویی‌ترین و شگفت‌انگیزترین هدیه‌های طبیعت به انسان را بیاموزید.

چرا درخت میوه را پیوند می‌زنیم؟

چندین قرن است که بشر مفهوم پیوند زدن درختان و گیاهان را با آزمون‌وخطا آموخته و توانسته گونه‌های جدیدی را به دامان طبیعت اضافه کند. دلایل متفاوتی می‌تواند انگیزه پیوند دو درخت با یکدیگر باشند. از جمله:

  • به‌دست‌آوردن یک واریته جدید
  • افزایش سرعت میوه دهی
  • اصلاحات
  • استفاده از ریشه مقاوم برای مقابله با آفات و شرایط نامساعد جوی و جلوگیری از یخ‌زدگی
  • ترمیم برخی آسیب‌دیدگی‌ها
  • به‌کارگیری پایه‌های کوتاه کننده
  • تنظیم گرده‌افشانی
  • تغییر سرعت باردهی و رویش درخت

برای آنکه این امر محقق شود باید یک گیاه به‌عنوان پایه انتخاب شود و دیگری را به آن پیوند می‌کنیم. در این شرایط باید دو گیاه کاملاً به هم متصل شوند به آن معنی که هیچ جامد، مایع و یا حتی گازی میان آن دو فاصله نیندازد. طوری که نسوج آنها به یکدیگر بپیوندد، نسج جوانی را تولید کرده و با هم یکی شوند.

بسته به اینکه سایز درخت شما چقدر است برای پیوند کردن به یک بازه زمانی ۵ ساعته برای پیوند کردن زمان نیاز دارید. پیوند درختان تقریباً هیچ هزینه‌ای ندارد. اما یک درخت پیوند شده تقریباً یک سال به زمان نیاز دارد تا رشد کرده و در مسیر باردهی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: پیوند زدن درخت

لوازم موردنیاز پیوند زدن درختان میوه

برای پیوند کردن درختان باغ یا باغچه‌ی خود به ابزار زیادی نیاز ندارید. احتمالاً تمام موارد موردنیاز را هم اکنون در انبار خود دارید. برای پیوند زدن شما به بیل یا بیلچه، چسب نواری، کود، آب و قیچی هرس نیاز دارید.

بهترین زمان پیوند زدن درختان میوه

درخت را باید زمانی پیوند کرد که در حالت استراحت نبوده و در دوره فعال حیات خود باشد. البته این نظریه عملاً محدودیت دارد. شیره نباتی درخت در زمان فعالیت مانع از اتصال بی‌واسطه پایه و پیوندک می‌شود و اصطلاحاً آن را خفه می‌کند. از طرف دیگر حرارت زیاد باعث تبخیر پیوندک می‌شود. قبل از آنکه سلول‌های جدید به وجود بیایند، پیوند بگیرد و شیره در آن جریان پیدا کند؛ حرارت پیوندک را خشک می‌کند.

در نتیجه دو زمان برای پیوند مناسب هستند:

1- اواخر زمستان و اوایل بهار

2- پاییز

البته نوع گیاه نیز در انتخاب زمان مناسب مؤثر است اما اکثر گیاهان را می‌توان در این دو زمان پیوند زد.

در بازه زمانی روزهای آخر زمستان و ابتدای بهار زمانی که سردی هوا به حدی است که مانع فعالیت سلول‌های هوایی گیاه نمی‌شود و هنوز شیره نباتی به جریان نیفتاده زمان مناسبی برای پیوند است.

آموزش پیوند زدن درختان

پیوند زدن درختان میوه در تابستان

در پایان فصل تابستان وقتی هوا رو به خنکی گذارده تا روزهای ابتدایی پاییز؛ هنگامی که جریان شیره نباتی کند شده است نیز زمان طلایی برای پیوند درختان میوه است.

فصل تابستان به دلیل گرمای بیش از حد توصیه نمی‌شود اما اگر باغبان قادر است با استفاده از ابزار مناسب جلوی این گرما و خشک‌شدن پیوندک را بگیرد در تابستان نیز می‌توان گیاهان را پیوند زد.

در بیشتر نهالستان‌ها از پیوند خواب (پیوند در ابتدای فصل پاییز) استفاده می‌کنند. دلیل آن است که پیوندهای ابتدای فصل بهار در تابستان به رشد رسیده‌اند؛ لذا هنوز ضعیف هستند و مواد غذایی مناسبی را ذخیره نمی‌کنند به همین دلیل در فصل زمستان دچار سرمازدگی می‌شوند. بااین‌حال برخی درختان مثل خرمالو را اجباراً باید در فصل بهار پیوند کرد.

در پیوندهای فصل خواب نیز اول باید درخت گلابی را پیوند زد و سپس گیلاس، هلو، زردآلو، شلیل، بادام و سیب پیوند می‌شوند.

اگر به این مطلب علاقه دارید، مطالب زیر نیز برای شما جالب است:

نکات مهم برای نتیجه گرفتن از پیوند میوه

  • پایه و پیوند منتخب باید از یک خانواده و با هم سازگاری داشته باشند.
  • فصل پیوند را به‌درستی انتخاب کرده باشید.
  • هیچ فاصله‌ای میان پایه و پیوند وجود نداشته باشد و به‌خوبی روی‌هم منطبق شوند.
  • سطوح بریده شده را از بی‌آبی و خشکی حفظ کنید.
  • بعد از پیوند مراقبت خوبی را از گیاه به عمل‌آورید.
نوار پیوند درخت

چه زمانی بدانیم که پیوند درخت میوه نگرفته است؟

ممکن است پیوندی که زده‌اید به‌درستی صورت نگرفته باشد و اصطلاحاً پیوند نگرفته باشد. درخت شروع به واکنش می‌کند و نشانه‌های نگرفتن پیوند ظاهر می‌شود. این نشانه‌ها شامل موارد زیر است:

  • خشک و جداشدن پیوند و پایه از یکدیگر
  • زرد شدن برگ‌ها
  • رشد غیرعادی
  • تفاوت در میزان رشد پایه و پیوند
  • جوش نخوردن پیوند و پایه با یکدیگر
  • خشک‌شدن نهال

باید توجه کنید که اگرچه عمل پیوند زدن به نظر آسان و ساده می‌رسد، اما یک اشتباه کوچک می‌تواند موجب خشک‌شدن درخت و یا نهال شما شود. پس قبل از اقدام به این کار تمامی جوانب را مدنظر قرار داده و شرایط را مهیا کنید. ما در امداد کشاورز همراه شما هستیم تا بهترین‌ها را تجربه کنید، کافی است پرسش‌ها و چالش‌های خود را با متخصصان ما در میان بگذارید.

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین نهاده 

مطالب مرتبط

یک نظر در “بهترین فصل برای پیوند زدن درختان میوه

  1. مرتضی گفت:

    آیا می شود خرمالو رابادرخت سیب پیوندزد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *