درختان خشکبار, مراقبت و نگهداری

راهنمای کامل قلمه زدن درخت گردو

قلمه زدن درخت گردو

برای تکثیر گیاهان و درختان روش‌های بسیار متفاوتی وجود دارد که بسته به شرایط و نوع گیاه هر یک از این روش‎‌های تکثیر را می‌توان انتخاب کرد. در بین درختان، گردو یکی از درخت‌هایی است، که بسیار پر محصول و پر بازده بوده به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال تکثیر این درخت و یافتن روش کاربردی و مناسب برای ازدیاد این درخت هستند.  قلمه زدن درخت گردو یکی از روش‌های مناسب برای تکثیر این درخت سودده است.

درخت گردو را می‌توان به طور مستقیم از بذر پرورش داد یا با روش‌های چون قلمه زدن، پیوند زدن و کشت بافت درخت گردوی جدیدی را به عمل آورد. در این بین قلمه زدن یکی از روش‌هایی است که هر شخص با رعایت کردن شرایط لازم می‌تواند انجام دهد.

این روش یکی از روش‌های آسان و کاربردی برای پرورش دادن درخت گردو است. در ادامه با این روش تکثیری بیشتر آشنا خواهیم شد.

نحوه تهیه قلمه درخت گردو

برای تهیه قلمه و ایجاد یک گیاه جدید از درخت پایه، باید یک سری مراحل را به ترتیب انجام دهید که بتوانید یک قلمه قوی و سالم را ایجاد نمایید. هر یک از این مراحل به طور جداگانه برای شما شرح داده شده‌اند.

برای اینکه یک قلمه قوی و مناسب را تهیه نمایید اولین گام انتخاب یک شاخه سالم و قوی است. برای این منظور بهتر است یک شاخه‌ای که رشد مناسبی دارد را انتخاب کنید؛ زیرا این شاخه‌ها قطعا به یک قلمه قوی تبدیل می‌شوند. همچنین در نظر داشته باید که شاخه مورد نظر فاقد هر گونه بیماری یا زخمی باشد. توجه داشته باشید شاخه‌هایی را که به عنوان قلمه انتخاب کرده‌اید باید قطر آنها تقریبا به اندازه یک سانتی متر باشد و کاملا سخت و چوبی باشند.

بهترین بخش یک شاخه برای برش، قسمتی است که دارای جوانه باشد و آماده رشد کردن باشد؛ زیرا این بخش پتانسیل بالایی در ایجاد ریشه دارد. برای انتخاب محل دقیق برش قلمه باید بدانید که می‌توانید از شاخا‌های انتهایی یا میانی استفاده کنید.

بریدن قلمه از درخت گردو

برای برش زدن شاخه باید تقریبا 15 سانتی متر پایین‌تر از جوانه موجود بر روی شاخه این کار را انجام دهید و سعی کنید برش را به صورت اریب بر روی شاخه ایجاد نمایید که سطح تماس قلمه برای ایجاد ریشه بیشتر باشد.

برای اینکه قلمه ریشه دار شود می‌توانید قلمه تهیه شده از درخت را در آب قرار دهید، فقط توجه داشته باشید که در این مرحله می‌توانید از هورمون‌های مخصوص ریشه زایی به منظور تحریک قلمه برای ایجاد بیشتر و سریعتر ریشه استفاده کنید.

قلمه‌های ایجاد شده را می‌توانید علاوه بر آب دورن یک گلدان خاک قرار دهید که ریشه دار شده و به نهال‌های قوی تبدیل شوند. برای این منظور ابتدا باید یک گلدان را با بستر کشت مناسب (شامل خاک و کمپوست) پر کرده و برای زهکشی بهتر از کمی ماسه در ترکیب آن استفاده نمایید. پس از تهیه بستر کشت، قلمه‌ها را درون بستر کشت قرار داده به صورتی که تقریبا 5 سانتی متر از قلمه درون خاک قرار گیرد، در این مرحله حتما بستر کشت را کمی مرطوب نمایید. در نظر داشته باشید که درون هر گلدان اگر بزرگ باشد می‌توانید چند قلمه را نگهداری کنید و همچنین می‌توانید قبل از کاشت انتهای قلمه‌ها را به هورمون ریشه‌زایی آغشته نمایید که ریشه‌زایی بهتر انجام شود.

زمان قلمه زدن درخت گردو

برای اینکه قلمه‌ای را از درخت گردو ایجاد کنید بهتر است این کار در فصل زمستان به ویژه در اواخر فصل زمانی که گیاه هنوز در خواب به سر می‌برد انجام دهید. زیرا در این زمان همانطور که اشاره شد درخت در خواب به سر برده و فعالیتی نداشته و آماده رشد برای فصل بهار است که با تهیه قلمه از درخت و فراهم کردن شرایط برای آن شروع به فعالیت و ریشه زایی می‌کند.

مکان مناسب برای نگهداری قلمه گردو

همانطور که اشاره شد بهترین زمان برای تهیه قلمه درخت گردو اواخر فصل زمستان است، به همین دلیل اگر باغ یا باغچه شما در منطقه‌ی گرمسیر قرار دارد و هوا در اواخر زمستان رو به گرمی می‌رود، می‌توانید گلدان‌های حاوی قلمه را در محیط بیرون نگهداری کنید؛ اما اگر در یک اقلیم سردسیر هستید بهتر است که قلمه‌ها را تا زمان بهبود شرایط هوا در گلخانه یا زیر نایلون نگهداری کنید. همچنین توجه داشته باشید که قلمه‌ها را باید در مکانی قرار دهید که نور آفتاب را دریافت کنند.

قلمه گردو

ریشه زدن قلمه گردو در آب

اگر قلمه‌ها را درون آب قرار داده‌اید باید هر روز بررسی کنید که آب تقریبا قسمت انتهایی قلمه را در بر گرفته باشد و در صورت نیاز آب ظرف مربوط به قلمه‌ها را تعویض نمایید که دچار گندیدگی نشوند. اما اگر قلمه‌ها دورن گلدان قرار دارند باید برنامه آبیاری منظمی را برای آنها در نظر بگیرید، به طوری که بستر کشت همیشه مرطوب باشد. توجه داشته باشید که از آبیاری زیاد پرهیز کنید زیرا رططوبت زیاد در خاک موجب پوسیدگی و از بین رفتن قلمه‌ها خواهد شد.

انتقال نهال‌های گردو به باغ

پس از اینکه قلمه‌ها به اندازه کافی رشد کرده و ریشه آنها به اندازه کافی توسعه یافت، زمان انتقال آنها به باغ یا محلی که از قبل آماده کرده‌اید فرار رسیده است. در این مرحله ابتدا باید چاله‌هایی را با فواصل مناسب از یکدیگر و عمق مناسب ایجاد کنید، که ریشه نهال‌ها به راحتی بتوانند در آن رشد کنند. سپس نهال را به آرامی از گلدان خارج کنید به صورتی که به ریشه آنها صدمه‌ای وارد نشود و آن را به گودال انتقال دهید و اطراف آن را با خاک بپوشانید و بستر اطراف آن را به اندازه‌ای فشار دهید که نهال تکان نخورد و در اثر وزش باد دچاد آسیب نشود. پس از کاشت نهال‌ها آبیاری را فراموش نکنید که ریشه بتواند با محل جدید بهتر ارتباط برقرار کند.

قبل از کاشت نهال‌ها حتما علف‌های هرز اطراف چاله را از بین ببردید که نهال بتواند بدون هیچ مزاحمتی رشد کرده و از مواد غذایی موجود در خاک استفاده کند.

اهمیت فاصله نهال‌های گردو از یکدیگر

همانطور که اشاره شد رعایت فاصله کاشت در هنگام انتقال نهال‌های گردو به باغ یکی از فاکتورهای ضروری و مهم است، زیرا درخت گردو یک درخت تنومند با استحکام بالا و رشد زیاد است که ریشه آن در صورت وجود شرایط رشد خوبی داشته به همین دلیل در ابتدای کار برای اینکه در ادامه رشد درخت گردو با مشکل مواجه نشود باید فاصله گودال‌ها از یکدیگر را به خوبی انتخاب نمایید. همچنین نور دهی برای درخت گردو از اهمیت بالایی برخوردار است پس با رعایت فاصله کاشت می‌توانید رسیدن نور کافی به شاخه‌های گردو را تعمین نمایید.

برای درخواست بررسی حضوری گیاهان می‌توانید از طریق فرم اعزام کارشناس کشاورزی، درخواست دهید.

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *