تغذیه گیاهی, گیاهان آپارتمانی

مزایای کود سه بیست برای گیاهان آپارتمانی

کود npk

کاگر شما در خانه گیاهان را نگهداری می کنید باید بدانید این گیاهان مانند سایر گیاهانی که خارج از خانه شما هستند نیاز به کود و تقویت دارند. انتخاب بهترین نوع کود گیاهان آپارتمانی می تواند مشکل باشد. اگرچه انواع غذاهای گیاهی مایع و پودری همه منظوره وجود دارد، اما برخی از گیاهان آپارتمانی نیازهای غذایی خاصی دارند. بنابراین، شما باید کودی را انتخاب کنید که دارای تعادل مناسب از عناصر ریز و عناصر ماکرو مورد نیاز گیاهان خانگی باشد. یکی از بهترین و پرمصرف ترین کودهای آپارتمانی کود سه بیست است.

گیاهان آپارتمانی برای تأمین مواد مغذی برای رشد سالم به کوددهی نیاز دارند. کود دهی به گیاهان سرپوشیده حیاتی است زیرا برخلاف گیاهان بیرونی آن ها هیچ گونه مواد آلی ندارند. استفاده از کود در زمان های منظم باعث می شود که گیاهان آپارتمانی شما به رشد سالم خود ادامه دهند.

گیاهان همچنین به مواد مغذی دیگری که در خاک یافت می شوند مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیاز دارند. کودها این مواد مغذی را در اختیار گیاهان قرار می دهند.

کود 20-20-20 چیست؟

کود سه بیست یا NPK ۲۰-۲۰-۲۰ شامل سه عنصر اصلی نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) است که بعضی از آن ها علاوه بر این عناصر، شامل عناصر ریز مغذی مانند بور، آهن، منگنز و روی هستند. عدد ۲۰ در کود سه بیست نشان دهنده ای درصد عناصر است.

برای رشد گیاه در شرایط مطلوب، نیتروژن، فسفر و پتاسیم مورد نیاز است. این سه جزء برای رشد گیاهان شما بسیار ضروری هستند.

نیتروژن

نیتروژن عنصر مهمی برای گیاهان است زیرا از آن برای کنترل فرایند فتوسنتز استفاده می شود که از طریق آن ها نور خورشید را به قند، آب و دی اکسید کربن تبدیل می کنند. همچنین سبب افزایش رشد رویشی و شادابی گیاه می شود.

کمبود نیتروژن

کمبود نیتروژن در گیاه، باعث زرد شدن برگ های مسن و کاهش رشد رویشی می شود.کمبود بیش از اندازه ی نیتروژن باعث زرد شدن برگ‌های بالایی و جوان گیاه می‌شود.

فسفر

فسفر یک جزء مهم در گیاهان است که نقش اصلی را در روند فتوسنتز دارد. همچنین در افزایش ریشه زایی و گلدهی گیاه بسیار موثر است.

کمبود فسفر

کمبود این عنصر در گیاه، موجب کوچک ماندن برگ های گیاه و ضعیف شدن جوانه های انتهایی، در نتیجه کاهش رشد گیاه می شود.

پتاسیم

پتاسیم عنصری است که به عملکرد کلی گیاه تاثیر مثبت می گذارد. و می تواند گیاه را به انواع بیماری ها مقاوم سازد. پتاسیم در گیاهان زینتی برای گلدهی و در درختان میوه به درشت شدن میوه و رنگ انداختن میوه کمک می کند.

کمبود پتاسیم

در اثر کمبود این عنصر حاشیه برگ‌های پایین زرد شده و به مرور می سوزد و به سمت بالا گسترش پیدا می کند.

مزایای کود سه بیست برای گیاهان آپارتمانی

 

بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی چیست؟

بهترین نوع کود گیاهی داخل ساختمان بستگی به نوع گیاهانی دارد که رشد می دهید. به طور کلی، گیاهان گلدار به نسبت بیشتری از فسفر نیاز دارند. در مقابل، گیاهان داخلی بدون گل برای رشد سالم به نیتروژن بیشتری نیاز دارند. برای اکثر گیاهان داخلی، کود متعادل گیاهی (سه بیست) ایده آل است.

بهترین زمان مصرف کود سه بیست

هنگامی که گیاهان آپارتمانی در طول بهار و تابستان در حال رشد هستند، کوددهی کنید. دفعات استفاده از کود بستگی به نوع گیاه آپارتمانی دارد. برخی از گیاهان آپارتمانی رشد سریعی دارند و هر هفته به کوددهی نیاز دارند. سایر گیاهان آپارتمانی که رشد کندی دارند ممکن است نیاز به تغذیه ماهانه یا حتی کمتر داشته باشند.

مزایای کود سه بیست برای گیاهان آپارتمانی

کود کامل سه بیست با تامین این سه عنصر در کنار هم به همراه ریز مغذی ها تمامی علایم مربوط به ضعف گیاه، توقف رشد، یا کم رنگ شدن و رنگ پریدگی برگ ها را برطرف می‌کند. همچنین به رشد رویشی و سبزینگی هر چه بیشتر گیاه شما کمک می کند.

  • تمامی احتیاجات کودی ماکرو را در زمان استفاده تامین می‌کند.
  • محلول در آب بوده. بصورت محلول پاشی قابل استفاده است.
  • قدرت جذب بالائی داشته و به راحتی توسط گیاه جذب می‌شود.
  • یک کود کامل است
  • اندام‌های سبز را توسعه داده و باعث افزایش سبزینگی گیاه و فتوسنتز می‌شود.
  • باعث رشد و توسعه‌ی ریشه‌ی گیاه می‌شود.
  • اگر گیاهان گلدار باشند باعث افزایش گلدهی گیاه می شود.
  • مناسب برای تمام مراحل رشد گیاه

طرز استفاده از کود سه بیست

بهتر است کوددهی به همراه آبیاری انجام شود. و تعداد دفعات کوددهی و میزان آن برای گیاهان آپارتمانی متفاوت است. قبل از کوددهی بهتر است خاک گیاه مرطوب باشد که علاوه بر اینکه تاثیر کود بیشتر باشد باعث سوختن و از بین رفتن ریشه ها نشود.

طبق دستور نوشته شده روی کود چند گرم از آن را در یک لیتر آب حل کرده ( بهتر است از آب جوشیده سرد  شده استفاذه شود) و به گیاه خود دهید.

مزایای کود سه بیست برای گیاهان آپارتمانی

کوددهی بهتر است فقط در زمان فصل رشد گیاه صورت گیرد. از دادن کود زیادی به گیاه خود خودداری کنید چون سبب گیاه سوزی و از بین رفتن گیاه می شود.

به گیاهانی که به هر دلیل آسیب دیده اند کود ندهید چون ریشه ای آن ها ضعیف شده است و توانایی استفاده از کود را ندارد. اول عامل ایجاد کننده آسیب را حذف کنید سپس گیاه را در شرایط محیطی مناسب قرار دهید و با دیدن نشانه های از رشد جدید گیاه می توانید به آن کود دهید.

به گیاهان که تازه خریده اید و یا تازه جابجا شده اند کود ندهید صبر کنید چند هفته با محیط سازگار شوند بعد از آن می توانید کوددهی را انجام دهید.

کود دهی گیاهان آپارتمانی در زمستان

 اغلب گیاهان در طی فصل‌های پاییز و زمستان نیاز کودی ندارند یا بسیار کم است. زیرا در این فصل‌ها به دلیل مناسب نبودن شرایط نوری محیط و همچنین دمای آن، گیاه رشد و نمو کمتری دارد و نیازی به مصرف کود ندارد.

بهتر است در فصل پاییز  از کودهایی استفاده کرد که میزان پتاسیم آن بیشتر باشد زیرا این کود اگرچه در تولید گل و میوه مؤثر می‌باشد اما اصولاً به قوی‌تر شدن سیستم ریشه و سلامت عمومی گیاه کمک فراوانی می‌کند. و موجب مقاومت گیاه در برابر شرایط بد محیطی می شود.

البته برخی از گیاهان برگ‌دار و زینتی که همیشه سبز هستند در طی زمستان فعالیت رشد خود را متوقف نمی کنند بلکه سرعت آن ها کمتر می شود. برای کوددهی به این گیاهان می‌توان در طی پاییز و زمستان برنامه‌های کوددهی را ادامه داد اما توجه کنید که می‌بایست کودها را با غلظت کمتری استفاده کرد و همچنین فواصل کوددهی را نیز افزایش داد.

منبع

 https://leafyplace.com/houseplant-fertilizer-indoor-plant-fertilizers/

https://www.gardeningknowhow.com/garden-how-to/soil-fertilizers/fertilizer-numbers-npk.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *