درختان میوه, گیاهان باغی, مراقبت و نگهداری

آموزش کامل هرس درخت انجیر

درخت انجیر حیاط

درختان انجیر یکی از رایج ترین درخت های هر حیاط و باغی هستند. برگ این درخت‌ها شکل جالبی دارد، اما هدف اصلی از کاشت و پرورش آنها رسیدن به میوه و برداشت محصول است. درخت انجیر یکی از بی دردسر ترین درخت های میوه برای حیاط است. و اگر هرس آنها را به‌موقع و طبق اصول درست انجام دهید. برای چند سال پیاپی ثمردهی خوبی خواهد داشت. هرس و درخت انجیر ساده است و می‌تواند منجر به میوه دهی بیشتر آن شود. اگر نحوه هرس را به‌درستی انجام دهید. حتی می‌توان در یک حیاط کوچک، درختان انجیر میوه ده و مختلفی داشته باشید. اگر دنبال آموزش هرس درخت انجیر هستید. ولی تا امروز نتوانسته‌اید آموزش دقیق و کاملی پیدا کنید. این مطلب از مجله امداد کشاورز قرار است با شما درباره هرس درخت انجیر صحبت کنیم. همراه ما بمانید.

در آب‌وهوای گرم‌تر، انجیر را می‌توان در استاندارد‌ها و اندازه بوته‌های مختلفی کشت کرد. اما در آب‌وهوای خنک‌تر، این درخت توانایی باردهی زیادی نخواهد داشت. مگر اینکه در روش هرس آن نکات بیشتری را در نظر داشته باشید. و درخت انجیر را به‌طورکلی در محیطی کاشته باشید. که نور بیشتری دریافت می‌کند. اگر در محیطی زندگی می‌کنید که هوای خنک‌تری دارد و تابستان‌های آن نسبتاً کوتاه است. می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف هرس انجیر و نگهداری آن باردهی درخت را بیشتر و بهتر کنید تا از حداکثر نور و گرما استفاده کند.

بیشتر بخوانید: هرس درخت انجیر

درخت انجیر چه زمانی میوه می دهد؟

الگوی میوه دهی یک انجیر می‌تواند کاملاً متفاوت و از سه الگوی مختلف پیروی کند. ترتیب باردهی و برداشت محصول از انجیر به شرح زیر است:

دانستن این توالی میوه دهی می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم چه چیزی را هرس کنیم و چگونه از رشد لازم برای میوه دهی از فصلی به فصل دیگر اطمینان حاصل کنیم. در مناطق خنک‌تر، می‌توانیم برای تشویق میوه‌ها به زمستان‌گذرانی در فصل جدید و رسیدن کامل در فصل بعد، هرس درخت‌ها را به‌صورت مرتب‌تر انجام داد.

زمان بریدن درخت انجیر

بهترین زمان برای هرس انجیر پس از آخرین سرما در اوایل بهار است. صبر کردن تا زمانی که مطمئن شوید دیگر احتمال سرمای شدیدی در بهار وجود ندارد. باعث می‌شود تا از رشد شاخه‌ها و میوه‌های جدید و لطیفی که در بهار تشکیل می‌شود محافظت کنید. پرورش انجیر در محیط‌های خنک‌تری که می‌خواهیم مطمئن شویم امکان تولید میوه بیشتری دارد. متفاوت‌ است. زمان لازم برای هرس انجیر در این مناطق اوایل تا اواسط تابستان است.

بعد از گذشت از اواسط تابستان، باید هرس را متوقف کنید تا انجیرهای جنینی که در نوک رشد شاخه‌های جدید تشکیل می‌شوند، زمستان‌گذرانی کنند و سال بعد برسند. هر میوه‌ای که بزرگ‌تر و نارس باشد را می‌توان حذف کرد؛ زیرا در زمستان زنده نمی‌ماند و این باعث می‌شود که نیروی انجیر برای رشد و پرورش میوه‌های جدیدتر و بهتر کم شود.

هرس زمستانه انجیر

هرس بوته انجیر تازه کاشته شده

همان‌طور که گفتیم بهترین زمان برای هرس درخت انجیر در بهار تا اوایل تابستان پس از آخرین سرمای بهاری است. یک اندازه خوب برای هرس بوته انجیر داشتن تنه لخت ۶۰ سانتی‌متری و ساختار باز از حدود ۸ تا ۱۰ شاخه سالم است که به‌خوبی از یکدیگر فاصله دارند و روی‌هم قرار نگرفته یا متقاطع نیستند.

 ایده اصلی این است که فرم درخت را به‌صورت باز نگه‌ دارید و آن را به رشد و گسترش بیشتر تشویق کنید. همچنین این کار نور و هوای زیادی را برای تشویق تولید و رسیدن میوه تضمین می کند. هر گونه شاخه‌های یخ‌زده و مرده باید در اسرع وقت هرس شوند و فقط شاخه‌های سالم روی درخت باقی بماند.

در محیط‌هایی با آب‌وهوای گرم که امکان تابش آفتاب سوزان وجود دارد هرس باید طوری انجام شود که شاخه و برگ‌ها بتوانند سایه و محافظی برای مراقبت در برابر آفتاب داغ و ظهر باشد. شاخه‌های بلند یا بدون میوه را حدود ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر برش دهید تا ساقه را برای رشد جدید تشویق کنید و بتواند آماده باردهی شود.

آموزش و هرس انجیر

هرس درخت انجیر باید به شکل وسیعی انجام شود و با هر بار هرس تقریباً نیمی از درخت را از آن جدا می‌کنید. درواقع هدف اصلی از هرس این است که انرژی درخت را برای رشد ریشه‌ها نگه دارید تا بزرگ‌تر شوند و ثمردهی بیشتری داشته باشند. فقط به چند شاخه قوی و تازه فرصت دهید تا روی درخت باقی بماند و باقی شاخه‌ها را جدا کنید تا باروری بیشتری داشته باشد. برای هرس بهتر و رشد کامل درخت، بهتر است هرس را هرسال انجام دهید و روی سه سال اول حساسیت بیشتری داشته باشید. در هرس‌ها شاخه‌های تازه و زیرشاخه‌هایی که از بیخ درخت رشد می‌کنند را کوتاه کنید. این شاخه‌ها می‌توانند بیشتر انرژی درخت را بگیرند و بهتر است این انرژی را برای رشد ریشه ذخیره کنید.

بخش‌هایی از درخت که باید آنها را هرس کنید:

بعضی از شاخه‌های تازه و جوانی که روی درخت سبز شده‌اند را هرس کنید. این شاخه‌ها، روی شاخه‌‌های اصلی و شاخه‌هایی که توانایی میوه دهی دارند رشد می‌کنند. همچنین شاخه‌‌هایی را هرس کنید که با زاویه کمتر از ۴۵ درجه از شاخه‌های اصلی رشد کرده‌اند. این شاخه‌های به‌خاطر زاویه ناپایدار و نامناسبی که دارند، ضعیف و ناتوان هستند. درنتیجه بهتر است از درخت جدا شوند.

شاخه‌هایی که در جهت مخالف یکدیگر رشد کرده‌اند و به هم ساییده می‌شوند را هرس کنید.

یک‌سوم از اندازه شاخه‌های اصلی درخت را هرس کنید تا درخت کوچک و باور بماند. همچنین این کار باعث می‌شود تا دسترسی به میوه‌‌ها راحت‌تر باشد.

مراحل هرس درخت انجیر

جمع‌بندی

این مطلب از مجله امداد کشاورز با شما درباره آموزش هرس درخت انجیر صحبت کردیم. از محل زندگی این درخت و شرایط میوه دهی آن گفتیم. هرس درخت انجیر بسیار مهم است و باعث می‌شود درخت بتواند انرژی لازم برای ثمردهی در سال آینده را داشته باشد. ما در امداد کشاورز همراه و پشتیبان شما هستیم تا کمک کنیم باغ و محصولاتی میوه ده و سلامت داشته باشید. برای هرس درخت انجیر یا هر درخت و محصول دیگری با امداد کشاورز ارتباط بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *