گیاهان آپارتمانی

همه چیز در مورد کاکتوس

گیاه کاکتوس

همه چیز در مورد کاکتوس

کاکتوس

کاکتوس ها Cactaceae انواع زیادی دارد، که اغلب گوشتی و خاردار هستند. امروزه کاکتوس ها به یکی از گیاهان آپارتمانی تبدیل شده که استقبال زیادی از آن می کنند. این گیاهان آب بسیار کمی میخواهند و به نور مستقیم آفتاب نیاز ندارند. و نسبت به گیاهان آپارتمانی دیگر به مراقبت کمتری نیاز دارند.

امروزه میوه کاکتوس به عنوان میوه درجه اول در بعضی از کشورها مورد علاقه مردم می باشد. کشور مراکش به عنوان یکی از بزرگترین صادرکننده این میوه کاکتوس است. که مناطق وسیعی را در این کشور شامل می‌شود.

کود مخصوص کاکتوس زعیم کود مخصوص کاکتوس زعیم کود مخصوص کاکتوس زعیم کاکتوس

شرایط نگهداری 

آبیاری

بهترین زمان آبیاری هم زمانی است که خاک گلدان کاملا خشک شده باشد. آز ابیاری زیاد بپرهیزید چون باعث پوسیدگی ریشه می‌شود و گیاه از دست می‌رود..

آبیاری کم و خشکی طولانی مدت در فصول رشد موجب خشک شدن ریشه ها می‌شود. و در صورت آبیاری مجدد امکان پوسیدن ریشه ها وجود دارد. هرچه به فصل پاییز و زمستان نزدیک شویم. نیاز به آبیاری نیز کمتر احساس می شود

از دادن آب به گل کاکتوس در زیر نور آفتاب خودداری شود. زیرا باعث سوختگی و ایجاد لک بر روی گیاه می شود.

دما

گیاهان مقاومی هستند که می توانند در دمای  ۵ درجه تا ۵۰ درجه دوام بیاورند. اما بهترین دما برای رشد کاکتوس ۱۵ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است. دمای پنج درجه سانتی گراد باعث خوابیدن گیاه و توقف رشد آن می شود.

نور مناسب

از قرار دادن کاکتوس ها در زیر آفتاب مستقیم خودداری شود. آفتاب مستقیم باعث سوختگی کاکتوس ها می شود. اگر کاکتوس های که در طبیعت وجود دارند زیر نور شدید آفتاب نمی سوزند، زیرا زمانی که گیاه از همان ابتدای زندگی در زیر نور آفتاب باشد به مرور خود را با این شرایط تطبیق داده، و نور آفتاب را تحمل می کند.

پس برای نگهداری کاکتوس حداقل ۳-۴ ساعت در روز نیاز به نور دارد. زیرا بدون نور کاکتوس کم کم زرد می شود.

کود دهی

کود دهی باید در فصل بهار و تابستان به گیاه اضافه شود. کودهایی که نیتروژن پایین و پتاس بالایی دارند و همچنین کودهای مخصوص کاکتوس مناسب هستند. همچنین می توان در اول فصل رشد برای تحریک رشد کاکتوس از کودهای دارای هیومیک استفاده کرد.

خاک

برای اینکه خاک آب زیادی جذب نکند. یا در گلدان آب جمع و گیاه پوسیده نشود باید خاک زهکشی مناسب داشته باشد. ته گلدان باید دارای سوراخ های زهکشی باشد و بهتر است ته گلدان مقداری سنک ریزه های درشت استفاده شود که آب به راحتی از گلدان خارج شود. از خاک کوکوپیت می توان برای خاک کاکتوس استفاده کرد.

چه زمانی باید گلدان را عوض کرد؟

زمان مناسب برای عوض کردن گلدان کاکتوس فصل بهار و تابستان است. کاکتوس تا یک هفته پس از تعویض گلدان نباید در معرض نور شدید آفتاب قرار بگیرد.

تکثیر کاکتوس 

 به دو روش تکثیر می شوند:

از طریق بذر

عموم کاکتوس‌ها بذرهاي بسيار ريز با قوه ناميه نسبتاً کوتاه داشته. بنابراين اول در سبدهاي پلاستيکي کم عمق با يک خاک بسيار سبک کشت شود.

آبياري بسترهاي کشت در پاي گياه انجام مي‌گيرد، يا اينکه سبدها را در ظرف‌هاي آبي قرار داده شود که بتدريج آب را جذب مي‌کند و گياه و بذرها مرطوب شده و بعد جوانه مي‌زنند. مثل هر گياه ديگر بذركاري باعث طولاني شدن زمان رشد و نمو و بلوغ گياه مي‌شود.

تکثیر رویشی ( قلمه زدن)

عمده‌ترين تکثير رويشي کاکتوس‌ها روش قلمه زدن می‌باشد قلمه زدن به فصل بستگي دارد. و بهترين فصل براي آن اوايل تابستان مي‌باشد. آن‌ها را در يک بستر سبک و محيط با رطوبت کافي با آبياري منظم کشت شود. اما قبل از کشت قلمه‌ي مخصوصاً کاکتوس‌هاي گوشتي که دارای شيرابه می‌باشد.  قلمه ها را در آب ولرم حدود ۴۵ درجه سانتي گراد قرار داده. و زمانی که شيرابه قلمه ها قطع شد، سپس آنها کشت می کنیم.

کود مخصوص کاکتوس زعیم کود مخصوص کاکتوس زعیم کود مخصوص کاکتوس زعیم کاکتوس

برای بهتر ریشه زدن قلمه ها می توان قلمه ها را قبل از کشت در هورمون ریشه زایی زد و بعد کشت کرد.

مشکلات گیاه کاکتوس

دراز شدن کاکتوس و خارج شدن از فرم عادی:

یکی از بیماری کاکتوس می‌باشد. که با تغییر نور در گیاه ایجاد می شود. یعنی زمانی که کاکتوس دور از نور قرار می‌گیرد. به سمت نور کشیده می شود و تغییر فرم داده. بهترین کار این است که گلدان پشت پنجره را بچرخانیم تا همیشه از یک زاویه به گیاه نور نتابد.

چروک شدن کاکتوس:

وقتی کاکتوس بیش از حد ابیاری شود خصوصا در فصل زمستان، چروک می شود. بنابراین نباید بیش از حد به کاکتوس به خصوص در فصل زمستان آب داد.

شپشک آرد آلود:

گاهی پوشش سفید رنگی روی کاکتوس می نشیند. که به آن شپشک آردآلود می‌گویند. این شپش با سم پاشی قابل رفع است. با سم پاشی با مالاتیون یا دورسپان

کود مخصوص کاکتوس زعیم

شپشک سپردار:

حشرات گرد قهوه ای رنگ وجود دارد. که در وسط ساقه و برگهای ایجاد می شود.ع امل ایجاد آن شپشک سپردار قهوه ای است که می توان از محلول مالاتیون یا سایر حشره کش های فسفره هنگام خروج اولین لاروهای سن اول از زیر ﺳﭙﺮچه استفاده کرد.

کنه:

بیماری لکه های برنزی بر روی این گیاه نشان دهنده وجود کنه روی کاکتوس می‌باشد. که می توان از سم برای از بین بردن این آفت استفاده کرد.

قارچی

پوسیدگی ساقه و ریشه به دلیل آبیاری بیش از حد به گیاه است.

انواع کاکتوس

آکاتوکالسیوم

از گیاهان کاکتوس و ساکولنت است. pH مناسب برای این گیاه ۶٫۱ تا ۷٫۸ است. دارای گلهای زیبایی به رنگ قرمز، صورتی و طلایی است. گیاه آفتاب تا نیم سایه را می‌پسندد.

همه چیز در مورد کاکتوس

Acanthocalycium thionanthum

این کاکتوس هم از خانواده کاکتوسها یا ساکولنت ها می‌باشد. به شرایط خشکی مقاوم است. به نور کامل تا افتاب نیاز دارد. به هنوان گیاه خانگی هم کاربرد دارد. pH مناسب برای این گیاه ۶٫۱ تا ۷٫۸ است. کاکتوس Acanthocalycium thionanthum این گیاه جزوی از خانواده کاکتوس و ساکولنت‌ها است. pH مناسب برای این گیاه ۷٫۶ تا ۷٫۸ است. دارای گلهای زیبایی به رنگ صورتی و سفید است. گیاه آفتاب  نیاز دارد.

کاکتوس

 آریوکارپوس

این نوع به خشکی مقاوم می‌باشد. pH مناسب برای این گیاه ۶٫۱ تا ۷٫۸ است. رنگ گلها صورتی است. گیاهی گلدانی و آفتاب دوست است.

 ماری

 ماری یا Arrojadoa penicillata گیاه خشکی دوست است. رنگ گلها صورتی تا بنفش است. به صورت گلدانی هم قابل نگهدار است. نیاز به آفتاب نسبی تا آفتاب کامل دارد.

ماری

 آرتروسراسوس

این نوع دارای تیغ های زیاد و با فرم کشیده می‌باشد. مانند همه کاکتوسها به آب و هوای خشک نیاز دارد. رنگ گلها صورتی است. دامنه pH مناسب ۶٫۱ تا ۷٫۸ است. به شرایط آفتاب کامل تانیم سایه نیاز دارد.

 آستروفیتوم

کاکتوس نوع  آستروفیتوم به آب و هوای گرم و خشک و نور فراوان نیاز دارد. pH مناسب برای این گیاه ۶٫۱ تا ۷٫۸ است. رنگ گلهای این نوع کاکتوس زرد است.

 اپونتیا

این نوع هم به مناطق گرم و خشک با نور بالا سازگار می‌باشد. شکل ساقه ها و برگها به شکل پهن و بشقابی و دارای تیغ های فشرده است.  pH مناسب برای این گیاه ۶٫۱ تا ۷٫۸ است. رنگ گلهای این نوع کاکتوس صورتی است.

 لانه گنجشکی

همیشه سبز با نام علمی Mammillaria Longimamma است. به مناطق خشک تا نیمه خشک با افتاب کامل تا نیم سایه مقاوم است. pH مناسب برای این گیاه ۶٫۱ تا ۷٫۸ است. رنگ گلهای این نوع نوع زرد است.

 بشکه آبی

این نوع  گرد و  خطوط هم مرکز و تیغ دار است. آب و هوای مناسب این گیاه گرم و خشک و دارای آفتاب کامل است. pH مناسب برای این گیاه ۶٫۱ تا ۷٫۸ است.

کاکتوس

 مغزی

این نوع شبیه مغز یک موجود زنده است. این نوع به آب و هوای گرم و خشک و آفتاب نسبی تا کامل نیاز دارد. رنگ گل این کاکتوس هم بنفش است.

مغذی

 گلابی شکل

 بومی مناطق گرم و خشک و آفتاب تا نیم سایه است. رنگ گلها بین قرمز، صورتی و زرد است.

گلابی

 گوش خرگوشی

این گیاه هم با مناطق گرم و خشک سازگار است. pH مناسب خاک برای این نوع کاکتوس ۶٫۱ تا ۷٫۸ است. رنگ گلها زرد است. این گیاه آفتاب کامل تا نیم سایه را می‌پسندد.

منبع
https://www.homestratosphere.com/types-of-cacti/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *