گیاهان آپارتمانی

روش های پرپشت شدن شفلرا

راز پرپشت شدن شفلرا

گیاه شفلرا به دلیل سازگاری بسیار با شرایط مختلف و رشد در هر آب‌وهوایی، توجه و علاقه گیاه دوستان را به خود جلب کرده است. این گیاه علاوه بر رشد در مناطق مختلف استرالیا و تایوان، مانند درختچه‌ای تزئینی در بسیاری از خانه‌های جهان دیده می‌شود! در این مطلب می‌خواهیم روش های پرپشت شدن شفلرا را توضیح دهیم تا درختچه‌ای زیبا و چشم‌نواز داشته باشید و محصول نهایی شما عالی‌ترین کیفیت را داشته باشد.

آشنایی با گیاه شفلرا

پرپشت شدن شفلرا شفلرا گیاهی است که بهترین رشد را در دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد دارد. با این حال سرمای هوا را تا منفی ۹ درجهٔ سانتی‌گراد نیز تحمل می‌کند. این گیاه به آب، نور متوسط و آفتاب مستقیم نیاز دارد؛ اما نباید شدت آفتاب تابیده شده روی آن، سوزاننده باشد. زیرا برگ‌هایش را سوزانده و سیاه می‌کند.شفلرای معمولی، اگر در شرایط محیطی مناسب قرار بگیرد و رطوبت کافی را کسب کند، تا ۱۶ متر رشد می‌کند. گونهٔ پاکوتاه آن نیز حدود یک متر و نیم قد می‌کشد. 

انواع شفلرا

این گیاه ساقه‌هایی پنج تا نه برگی دارد. هر کدام از برگ‌ها، براق، بلند، بیضی شکل و نوک تیز هستند و به صورت دایره‌ای در بالای ساقه‌ای بلند جمع شده‌اند. این برگ‌ها با رشد سریع گیاه، می‌تواند تعدادشان دوبرابر شود. هر چه تعداد برگ‌ها بیشتر باشد، گلدان شما زیباتر می‌شود.

شفلرا از نظر رنگ دارای دو گونه است:

  •  یکی دارای سبز تیره است 
  • دیگری برگ‌هایی سبز با رنگ‌دانه‌های مایل به سفید یا زرد دارد. 

به غیر از ظاهر برگ‌های آن، تفاوت‌های دقیق‌تری بین این دو گونه وجود دارد. آن‌هایی که دارای برگ‌های سبز تیره هستند، مقاوم‌ترند. زیرا می‌توانند با نور کمتری زنده بمانند. همچنین در دمای سردتر، گونه‌های دارای رنگ‌دانه به اندازهٔ گونه‌های سبز رشد نمی‌کنند. گونه‌هایی که در استرالیا و تایوان رشد می‌کنند و بومی این مناطق هستند، وقتی به منطقه‌ای دیگر برده می‌شوند، تغییراتی در ظاهر آن‌ها دیده می‌شود. با این اوصاف، تمامی این گونه‌های نیازمند برخی مراقبت‌ها هستند که اگر رعایت کنید، گیاهی پرپشت و زیبا خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: شفلرا

نیاز نوری شفلرا

پرپشت شدن شفلرا به یاد داشته باشید که گیاه را در جهت کلی نور غیر مستقیم و در عین حال روشن، در فاصله کوتاهی از پنجره نگه دارید. توجه کنید که نباید آنها را در معرض گرمای مستقیم خورشید قرار دهید؛ زیرا برگ‌ها شروع به سوختن می‌کنند. البته تابش مستقیم نور خورشید، فقط برای چند ساعت در روز، در صورتی که نور ظهر نباشد، برای رشد گیاه مناسب است.برعکس، کمبود نور کافی باعث زرد شدن برگ‌ها و پژمردگی آن‌ها می‌شود. وجود نور برای رشد شفلرای دارای رنگ‌دانه از اهمیت بیشتری برخوردار است. با این حال اگر جای گیاه شما در خانه از نور کافی برخوردار نیست، نگران نباشید؛ گیاه شما رشد عرضی کمی خواهد داشت و ساقه‌های آن با فاصلهٔ بیشتری از یکدیگر، رشد خواهند کرد. اما خراب نمی‌شود.

آبیاری شفلرا

درخت شفلرا برخلاف نیاز زیادش به نور، آب خیلی زیادی نمی‌خواهد. این گیاه، تحمل زیادی در برابر خشکی دارد و با آبیاری نامنظم هم می‌تواند رشد کند. البته این بدان معنا نیست که درخت می‌تواند با کمبود آب به حیات خود ادامه دهد؛ زیرا به مرور زمان برگ‌هایش چروک شده و گیاهی شل و بی روح خواهید داشت. 

  • آبی که برای گیاه استفاده می‌کنید باید ولرم باشد. 
  • گیاه را فقط زمانی آبیاری کنید که خاک تقریباً خشک شده باشد. 
  • پس از آبیاری، اجازه ندهید آب، گلدان را مسدود کند؛ زیرگلدانی را به خوبی تخلیه کنید تا خاک برای مدت طولانی خیس نماند.

برای رشد عرضی گیاه شفلرا تأمین رطوبت برگ‌های آن، امری جدی است. هر دو روز یک بار با آب گرم روی برگ‌های گیاه را مه پاشی کنید. استفاده از آب مقطر یا فیلتر شده به جلوگیری از رسوب در هنگام مه پاشی برگ‌ها کمک می‌کند.

شفلرا

پرپشت شدن شفلرا این گیاه نیاز به نوع خاصی از خاک ندارد و خاک گلدان معمولی برایش کافی است. به شرط آنکه خاک، زهکشی خوبی داشته باشد و رطوبت خود را حفظ کند. با افزودن ماسه درشت یا پرلیت می‌توانید خاک را بهتر هوادهی کنید. یا می‌توانید با یک قسمت پیت یا هوموس مرطوب، یک قسمت خاک باغچه، یک پیمانه آهک و یک قسمت از ماسه درشت یا پرلیت، مخلوط مناسبی را درست کنید که در رشد گیاه مؤثر باشد.

افزودن کود به این مخلوط با فهرست دستورالعمل‌های خاص خود همراه است. بهتر است از کود مخصوص شاخ و برگ یا کود مایع برای گیاه آپارتمانی استفاده کنید. مقدار کودی که اضافه می‌کنید به فصلی که در آن قرار دارید و نوری که گیاه دریافت می‌کند، بستگی دارد. گیاه در زمستان نیازی به کوددهی ندارد. 

گیاه شفلرا هر چند سال یک بار نیاز به تغییر گلدان دارد. توجه داشته باشید که پس از تعویض گلدان به خاک کود ندهید؛ زیرا مقدار کافی کود در خاک جدید درون گلدان وجود دارد.

سر زنی شفلرا

روش سرزنی شفلرا

شفلرا را خوب هرس کنید. درخت شفلرا به سرعت رشد می‌کند. اگر دوست دارید درختی پرپشت و در عین حال کوتاه داشته باشید، نوک آن را هرس کنید تا قدش از کنترل خارج نشود و در عوض پرپشت‌تر شود. در فصل بهار این گیاه به خوبی رشد می‌کند. در اسفندماه درخت را هرس کنید تا سال بعد، گیاهی پرپشت داشته باشید.

اپلیکیشن مشاوره کشاورزی و باغبانی امداد کشاورز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *