مطالب کشاورزی, کاشت و پرورش گیاهان

کشاورزی در اوکراین

آشنایی با کشاورزی در اوکراین

اوکراین یک کشور اروپایی با وسعتی معادل 603628 هزار کیلومتر مربع بوده و مرز مشترک با کشورهای مجارستان، لهستان، اسلواکی، رومانی، مولداوی، بلاروس و روسیه دارد. کشور اوکراین به دلیل داشتن منابع طبیعی خوب و دشت‌های بسیار حاصلخیز، به لحاظ کشاورزی و صنعت بسیار پیشرفته بوده.

در واقع بسیاری از بخش‌های اروپا و حتی سایر نقاط دنیا به این کشور وابسته هستند. جایگاه این کشور از حیث کشاورزی بخصوص در زمینه تولید غلات مهمی نظیر گندم، جو و ذرت بسیار حائز اهمیت است. با آغاز جنگ بین کشورهای اوکراین و روسیه در یک سال اخیر (اوایل سال 2021) صادرات بسیاری از اقلام و همچنین قیمت‌ها مواد غذایی و محصولات مختلف دستخوش تغییرات زیادی شد. اینکه چرا آغاز جنگ بین دو کشور روسیه و اوکراین بحران‌هایی غذایی را برای سایر نقاط جهان ایجاد کرده. یا اینکه چرا باید افزایش قیمت‌هایی تا این‌ حد را مشاهده کنیم؛ می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. با امداد کشاورز همراه باشید تا دلایل مختلف این تغییرات و عواقب مهم جنگ بین دو کشور اوکراین و روسیه را بررسی کنیم.

تاثیر جنگ بر افزایش قیمت گندم؛ ذرت و روغن‌های گیاهی

همیشه جنگ بین دو کشور خواسته یا ناخواسته، سایر کشورهای جهان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. حال در نظر بگیرید کشورهایی مانند اوکراین و روسیه درگیر جنگ شوند. دو کشوری که از لحاظ صادرات و تأمین بخش اعظمی از نیازهای جهان نقش اساسی دارند. پس قطعا امنیت غذایی، قیمت‌های مواد غذایی و سایر اقلام دستخوش تغییر خواهند شد. در نظر بگیرید کشور اوکراین که در صادرات بسیاری از محصولات کشاورزی نقش داشته دیگر نتواند. آنها را تولید یا صادر نماید. در این صورت انتظار گران شدن بسیاری از اقلام و کمبود آنها را باید داشت. تبعات این جنگ را می‌تواند در افزایش 50 درصدی قیمت گندم، 25 درصدی قیمت روغن‌های گیاهی و 17 درصدی قیمت ذرت مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: درباره کشاورزی در اوکراین

 

محصولات کشاورزی که اوکراین صادر می‌کند؟

همانطور که قبلا اشاره شد اوکراین به دلیل داشتن دشت‌های حاصلخیز محصولات کشاورزی بسیار مهم و با کیفیتی را تولید می‌نماید. و نقش بسیار مهمی در صادرات این محصولات ایفا می‌کند. در این بین چند محصول کلیدی و اصلی مانند ذرت، تخمه آفتابگردان، گندم، جو، کلزا و کنجاله آفتابگردان بیشترین درصد و تناژ را به خود اختصاص داده‌اند. (77 درصد کشاورزی اوکراین مربوط به این 6 محصول است). میزان صادرات اوکراین در سال 2021 برای هر یک از این محصولات به ترتیب 5.8، 5.7، 5.1، 1.7، 1.3 و 1.2 میلیار دلار بوده است. که این نشان دهنده تاثیر قابل توجه این کشور بر تامین نیاز غذایی بسیاری از کشورها است.

کشورهای وابسته به کشاورزی اوکراین

محصولات کشاورزی که کشاورزان اوکراینی تولید می‌نماید. علاوه بر تامین نیازهای مردم کشور اوکراین، بخش زیادی از آن صادر شده و نیاز سایر کشورها را تامین می‌نماید. چین و اتحادیه اروپا دو قطب اصلی صادرات اوکراین به ویژه در زمینه صادرات ذرت هستند. علاوه بر این کشورها، کشورهایی نظیر مصر، هند، ترکیه و ایران نیز میزان قابل توجهی واردات از کشور اوکراین داشته. و در واقع بخش عظیمی از محصولات اوکراین، به کشورهایی که ذکر شد صادر می‌شود. همچنین بیشترین میزان گندم تولید شده توسط کشور اوکراین به کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا صادر می‌گردد. و در نتیجه جنگ و اختلال در میزان تولید گندم تا حد زیادی این بخش‌ها (بخصوص کشورهایی مانند تونس و لبنان) را دچار آسیب و فقدان مواد غذایی وابسته به گندم می‌کند.

بیشتر بخوانید: بذر بادمجان هیبرید 1779 SVEL سمینیس آمریکا

ایران چه محصولاتی از اوکراین وارد می‌کند؟

ایران نیز مانند سایر کشورها برای تأمین برخی نیازهای خود، مستلزم وارد کردن کالاهای خاصی از سایر کشورها است. یکی از کشورهایی که ایران مراودات مهمی با آن داشته داشته، کشور اوکراین است. ایران برخی نیازهای کشاورزی خود مانند ذرت، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، گندم، سویا و جو را از کشور اوکراین تأمین می‌نماید. به طور مثال ایران سالانه بیشتر از 40 درصد نیاز خود به ذرت را از کشور اوکراین وارد می‌نماید. به همین دلیل ایجاد درگیری و کاهش میزان تولید در اوکراین، قطعا بر روی بسیاری از قیمت‌ها در کشور ایران نیز تاثیر خواهد گذاشت. ایران علاوه بر کالاهای کشاورزی، بسیاری از محصولات پتروشیمی و دارویی را نیز از کشور اوکراین تأمین می‌کند.

بیشتر بخوانید : سن گندم و راه های مبارزه با آن

پیامد‌های جنگ اوکراین بر کشاورزی جهان

قطعا هر کشوری که درگیر جنگ باشد، ضربه سنگینی بر تولید و صادرات آن کشور وارد خواهد شد. هنگامی که کشوری مانند اوکراین بخش قابل توجهی از نیازهای سایر کشورهای جهان بخصوص اتحادیه اروپا را تأمین می‌نماید. پس باید انتظار داشت درگیری و جنگ بین دو کشور روسیه و اوکراین تاثیر زیادی بر سایر کشورها نیز داشت باشد.
قبل از آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین، جهان به دلیل تغییرات اقلیمی (کمبود آب و گرم شدن زمین) و همچنین شیوع ویروس کرونا دچار بحران‌های مهی از نظر تأمین محصولات کشاورزی شده بود. که با آغاز این جنگ، ضربه جدی و مهلکی به بازار جهانی و عرضه مواد غذایی وارد شد. با اعلان جنگ روسیه علیه کشور اوکراین، قیمت‌های بسیاری از اقلام تحت تاثیر قرار گرفت. که همین باعث به‌خطر افتادن امنیت غذایی جهانی شد. تا جایی که سازمان ملل متحد اعلام کرد که “باید بگوییم به دلیل آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین و به خطر افتادن امنیت غذایی ما نگران گسترش گرسنگی در نقاط مختلف جهان هستیم”.

کلام آخر

شاید در شرایطی که جنگ و درگیری سیاسی بین دو کشور صورت می‌گیرد. راهکار سایر کشورها برای جبران خسارات وارده به دلیل کاهش واردات برخی محصولات، افزایش تولید داخلی و سطح زیر کشت باشد. اما این راهکار بخصوص در زمینه محصولات کشاورزی گزینه مناسبی نیست.

زیرا در بسیاری از موارد کشت یک محصول در یک کشور ممکن است امکان پذیر نباشد. یا برای تولید آن نیاز به صرف هزینه‌های بسیار بیشتری نسبت به واردات آن محصول باشد. همچنین گاهی باید منابع آبی و زمینی را در نظر گرفت و برآورد نمود. که آیا برای تولید یک محصول کشاورزی، میزان آبی که قرار است به کار رود مقدار زیادی نباشد. به همین دلیل بهترین راهکار داشتن گزینه‌های جایگزین برای واردات برخی محصولات در زمان جنگ بین کشورهای دیگر است. همچنین بهتر است میزان وابستگی به یک محصول (به‌جز محصولات کلیدی مانند گندم) کمتر شود. تا در نبود یک محصول اقتصاد کشور و یا چرخه غذایی مردم دچار مشکل نگردد.

مشاوره کشاورزی و باغبانی امداد کشاورز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *