درختان میوه, تغذیه گیاهی

بهترین کود برای درخت زردآلو

کود برای درخت زردآلو

هر فردی که صاحب یک باغ و حتی یک درخت زردآلو باشد، به خوبی از درجه حساسیت این درخت باخبر است. یافتن بهترین کود برای درخت زردآلو در کنار آگاهی از نحوه محلول‌پاشی و جنس خاک می‌تواند عامل موثری برای باردهی بهتر درختان باشد. باید توجه داشت که زردآلو برای رشد اصولی نیاز به کوددهی و تغذیه منظم و دقیق دارد. کشاورزان ممکن است برای کوددهی این درخت از مالچ پاشی سنتی، کودهای ارگانیک و غیرارگانیک یا کمپوست استفاده کنند. ما در این مقاله به معرفی تخصصی انواع کودها، اهمیت گوگرد، روش محلول‌پاشی، مزایا و معایب کودهای اوره و علت ریختن شکوفه‌های زردآلو خواهیم پرداخت. این محتوا زیر نظر کارشناسان باغبانی امداد کشاورز تهیه شده است. با ما همراه باشید.

نیازهای درخت زردآلو

نیازهای درخت زردآلو به بخش‌های زیر تقسیم می‌شود:

آبیاری درخت زردآلو

زردآلو مانند بیشتر درختان میوه – به‌ویژه درختان میوه هسته‌دار– به رطوبت ثابت نیاز دارد. خاک مرطوب و با زهکشی خوب و غنی از مواد آلی به ایجاد تعادل و انتقال موادمغذی موردنیاز گیاه کمک می‌کند. ریشه‌های وسیع زردآلوی بالغ به‌طور طبیعی مصرف آب را تعدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: کود برای درخت زردآلو

نیاز زردآلو به مالچ پاشی

به پوشش سبک و نرم سطح خاک، مالچ یا خاک پوش می‌گویند که می‌تواند لایه‌ای از کاه، خاک برگ و بسیاری مواد دیگر باشد. درختان زردآلو به دلایل مختلفی به مالچ‌پاشی نیاز دارند.

  • اول این‌که مالچ، علف‌های هرز خاک را از بین می‌برد.
  • دوم، مالچ به خنک نگه داشتن ریشه‌های درخت زردآلو کمک نموده و با کاهش تبخیر، سطح رطوبت خاک را بهبود می‌بخشد. این موضوع به‌ویژه در آب و هوای گرم که مخصوص پرورش درختان زردآلوست، مفید است.
  • در نهایت، مالچ درحالی‌که به آرامی تجزیه می‌شود درختان زردآلو را تغذیه نموده و نیتروژن و مواد آلی را در لایه زیرین خاک آزاد می‌کند.

مالچ ارگانیک (مانند تراشه‌های چوب) وقتی در یک لایه به ضخامت تقریبی 10 سانتی‌متر در اطراف درخت زردآلو پخش شود، بهترین نتایج را خواهد داشت. با این حال، مالچ باید حدود 30 سانتی‌متراز تنه درخت زردآلو دور نگه داشته شود زیرا تماس مداوم با سطح درخت می‌تواند باعث پوسیدگی و بیماری‌های قارچی شود. افزودن یک لایه 5 سانتی‌متری از مالچ ارگانیک معمولا کافی است. لازم به ذکر است که حتی بهترین کود برای درخت زردآلو نیز ممکن است به تنهایی کافی نباشد و در کنار مالچ پاشی خوب، نتیجه بهتری حاصل شود.

درخت زردآلو

نیاز تغذیه‌ای درخت زردآلو

یک درخت میوه جوان نیاز به کوددهی منظم دارد تا رشد کند و میوه دهد. زردآلوهای بالغ نیازی به افزایش قد ندارند، بنابراین نیازهای غذایی آن‌ها حداقل است. ریشه‌های گسترده آن‌ها معمولاً می‌توانند مواد مغذی کافی را از منابع طبیعی مانند چمن، تجزیه برگ و مالچ، لاشه‌های کوچک جانوران خاک و مدفوع کرم‌ها جمع‌آوری کنند.

درختانی که در چمن‌زارها یا حاشیه‌های باغ کاشته می‌شوند نیز از کودهای استفاده شده در آن مناطق بهره می‌برند. اگر زردآلوی بالغ از سلامت عمومی خوبی برخوردار است اما قدرت تولید کمتری دارد و میوه تولید نمی‌کند، زمان کوددهی فرا رسیده است. بهترین کود برای درخت زردآلو شامل یک کود متعادل 20-20-20 است که در اواخر اسفند و اوایل فروردین یا در اواخر شهریور و اوایل مهرماه استفاده می‌شود.

آیا کمپوست بهترین کود برای درخت زردآلو است؟

استفاده از کمپوست باغی این مزیت را دارد که هم به عنوان مالچ و هم به عنوان کود عمل می‌کند. همچنین، از آن‌جایی که درختان زردآلو مانند اغلب درختان میوه در خاک غنی از موادمغذی بهتر رشد می‌کنند، به کود کمپوست به خوبی پاسخ می‌دهند. علاوه بر این، موادمغذی موجود در کمپوست طبیعی، غیرسمی و هم‌ذات با درخت هستند.

البته کمپوست باید بیشتر از مالچ استفاده شود زیرا سریع‌تر در خاک محو می‌شود. برای کسب بهترین نتیجه، 7 تا 10 سانتی‌متر ماده آلی که در زمان کاشت در 20 تا 30 سانتی‌متر بالای خاک گنجانده شده است، پایه خوبی برای این درختان ایجاد می‌کند. اما اگر کشاورز متوجه شد که این مقدار کمپوست برای درخت زیاد است، یک لایه 2 سانتی‌متری کمپوست کافی است. سپس روی آن باید با یک لایه مالچ 2 سانتی پر شود.

درختان زردآلو به خاک مرطوب و با زهکشی خوب نیاز دارند و نسبت به کمبود آب یا وجود خاک رس در زمین واکنش نشان می‌دهند. آن‌ها همچنین در خاک غنی از مواد‌آلی بهترین رشد را دارند. افزودن کمپوست یا سایر مواد آلی مانند کود گاوی فرآوری شده یا برگ‌های خردشده به خاک، تمام نیازهای رشد درخت زردآلو را پوشش می‌دهد.

 از جمله فواید کمپوست که بهترین کود برای درخت زردآلو است می‌توان به:

  • بهبود ساختار خاک
  • ایجاد سطوح رطوبت پایدارتر خاک
  • و افزودن مواد مغذی مهم مانند نیتروژن و فسفر

 اشاره کرد.

نکات و هشدارهای کوددهی

برای جلوگیری از سوختگی با نیتروژن، حتی بهترین کود برای درخت زردآلو هم هرگز نباید با برگ یا شاخه‌های درخت تماس پیدا کند. همچنین، بعد از کوددهی درخت زردآلو باید به سرعت آبیاری شود تا مواد مغذی کود به سطح ریشه برسند. علاوه‌براین، باغداران باید کود را با دقت اندازه گیری کنند، زیرا استفاده بیش از حد از کود می‌تواند درخت زردآلو را بسوزاند و منجر به ایجاد رواناب‌های آلوده به نیتروژن شود.

اهمیت گوگرد برای درخت زردآلو

گوگرد ممکن است به تنهایی کامل‌ترین و بهترین کود برای درخت زردآلو نباشد اما می‌تواند موجب افزایش باردهی درخت شود. گوگرد هرگز نباید روی درختان زردآلو پاشیده شود. زیرا برگ‌ها به گوگرد حساس هستند. علاوه‌براین، گوگرد باعث اصلاح ساختار کلی خاک‌های قلیایی یا شور و آهکی می‌شود. به همین دلیل جذب عناصر و موادمغذی خاک از طریق ریشه‌ها را بسیار افزایش می‌دهد. سایر فواید گوگرد عبارتند از:

  • دفع آفات و حشرات خاک
  • دفع سمیت خاک
  • افزایش مقاومت میوه در برابر سرمازدگی و خشکی محیط
  • افزایش ماندگاری محصول

روش محلول‌پاشی

هدف از محلول پاشی کمک به تغذیه بهتر درخت و تقویت باردهی شکوفه‌ها برای افزایش میزان گرده‌افشانی و تبدیل حداکثر گل به میوه است. بنابراین علاوه بر استفاده از بهترین کود برای درخت زردآلو، استفاده از روش درست محلول‌پاشی نیز مهم است. دستورالعمل محلول‌پاشی صحیح به شکل زیر است:

  • کود و آب را با نسبت مناسب در سمپاش پمپی مخلوط کنید.
  • اوایل بهار یا پاییز مخلوط کود رقیق را روی کل درخت زردآلو اسپری کنید. بهتر است محلول‌پاشی زمانی که دمای هوا در طول روز افزایش می‌یابد و متعادل است، انجام شود.
  • می‌توانید قبل از شروع فصل باران، محلول سولفات مس را نیز روی درخت با سرعت مشخص اسپری کنید. اما در این مورد حتما باید با کارشناس مشورت شود چون سولفات مس بسیار سمی است.
  • محلول‌پاشی باید به صورت مه‌پاشی انجام شود تا برگ‌ها دچار سوختگی نشوند.
  • بهتر است قبل از محلول‌پاشی شاخه‌های مرده یا بیمار را قطع کنید.
  • محلول‌پاشی درختان باید زمانی انجام شود که درخت تشنه نباشد. یعنی حداقل از 3 روز قبل، آبیاری صورت‌ گرفته باشد.

از مخلوط کردن چند کود با یکدیگر خودداری کنید.

سمپاشی در کشاورزی و دوره کارنس

مزایا و معایب کود اوره برای زردآلو

اوره نوعی کود نیتروژن است. این کود به راحتی قابل نگهداری است، استفاده از آن آسان است و آسیب کمی به خاک وارد می‌کند. در عین حال، اوره شاید به تنهایی بهترین کود برای درخت زردآلو نباشد اما قطعا یکی از پرمصرف‌ترین کودهای شیمیایی نیتروژن برای تمام درختان است. مزایای کود اوره عبارتند از:

  • محتوای مواد مغذی بالا: کود اوره با داشتن 46 درصد ازت، از کود سولفات آمونیم با 21 درصد ازت بسیار غنی‌تر است.
  • ذخیره‌سازی آسان: جذب رطوبت اوره کمتر از سولفات آمونیوم است، بنابراین استفاده و نگهداری آن راحت بوده و به آسانی خراب نمی‌شود.
  • شتاب دهی به ثمردهی درخت

مضرات استفاده از اوره به شرح زیر است:

  • نرخ بازدهی واقعی اوره تنها حدود 30٪ است. اگر اوره در خاک قلیایی و خاک با محتوای آلی بالا استفاده شود، از دست دادن نیتروژن سریع‌تر و بیشتر می‌شود. علاوه بر این، اوره به راحتی توسط علف‌های هرز مصرف شده و رشد آن‌ها را سرعت می‌بخشد.
  • وجود اوره بیش از حد در خاک باعث آسیب به ریشه درختان و مرگ درخت می‌شود.
  • اثربخشی اوره مدت زیادی طول می‌کشد.
  • در شرایط قلیایی، بیشتر نیتروژن به گاز آمونیاک تبدیل شده و تبخیر می‌شود. بنابراین، اوره را نمی‌توان با آهک، خاکستر گیاهی، فسفات کلسیم منیزیم و سایر کودهای اساسی مخلوط یا همزمان با آن‌ها استفاده کرد.

کود مرکب نسبت معینی از عناصر مغذی N، P، K و ریزعنصرها را داراست و استفاده از آن منطقی‌تر از استفاده از کود اوره به تنهایی است.

علت ریختن شکوفه‌های درخت زردآلو چیست؟

شکوفا نشدن زردآلو یکی از ناامیدکننده‌ترین تجربیات در باغبانی است. دلایلی که درخت زردآلو گل نمی‌دهد یا شکوفه‌هایش به سرعت می‌ریزند ممکن است ابتدا واقعاً پیچیده به نظر برسد اما درمان درختان زردآلو آسان‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود. برای کمک به درخت، پاسخ به این پرسش‌ها اساسی است:

  • درخت چند ساله است؟

درختان جوان همیشه فوراً شکوفا نمی‌شوند و اگر کمتر از پنج سال دارد جای نگرانی نیست.

  • شرایط اقلیمی منقطه چگونه است؟

زردآلوها نمی‎‌توانند سرمای زیادی را در مدت زمان طولانی تحمل کنند، بنابراین پرورش درخت زردآلو در آب و هوای خنک ممکن است نیاز به تمهیدات محافظتی بیشتر برای جلوگیری از یخ زدن درخت داشته باشد.

  • سال گذشته درخت چگونه هرس شده است؟

از آن‌جایی که درخت زردآلو از دو سالگی شکوفا می‌شود، باید توجه داشت که هرس سنگین ممکن است به چند سال بی‌ثمر شدن درخت منجر شود. درخت زردآلو فقط برای تحریک تولید میوه باید هرس شود و نه بیشتر!

  • آیا درخت به درستی تغذیه می‌شود؟

استفاده از بهترین کود برای درخت زردآلو در کنار آزمایش خاک و تعیین میزان موادمغذی و اسیدیته آن به جلوگیری از ریزش زودرس شکوفه‌ها کمک زیادی می‌کند. کمبود موادمغذی می‌تواند باعث رشد ضعیف گل‌ها و ریزش آن‌ها شود.

سخن پایانی

برای داشتن یک درخت زردآلوی پرطراوت با برگ‌های براق و میوه‌های شیرین و درشت، توجه به چند نکته اساسی است. مهم‌ترین نکته استفاده از بهترین کود برای درخت زردآلو است که علاوه بر تغذیه درخت به پیشگیری از ریزش شکوفه ها نیز کمک می‌کند. استفاده از کود کمپوست به همراه کود مرکب برای درختان زردآلو توصیه خوبی است. شیوه صحیح محلول‌پاشی نیز حائز اهمیت است. علاوه بر این، اطلاع از نوع خاک نیز می‌تواند تفاوت بزرگی در سلامت کلی درختان و تولید میوه ایجاد کند.

اپلیکیشن کشاورزی و باغبانی امداد کشاورز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *