درختان مرکبات, درختان میوه, تغذیه گیاهی

خواص کود ماهی برای درختان مرکبات

درختان مرکبات در بسیاری از شرایط اقلیمی، نظیر آب و هوای گرم و مدیترانه ای که خطر یخبندان وجود نداشته باشد، رشد می کنند. به طور مثال، درختان پرتقال، سه بار در سال به کوددهی نیاز دارند و کودهای فسفر بالا، به خصوص برای نهال های مرکبات تازه کاشته شده جهت ریشه زایی، بسیار ضروری است.

از سوی دیگر، استفاده از کودهای ارگانیک مزایای فراوانی در بهبود کیفیت و کمیت محصول نهایی دارد که بر هیچ کس پوشیده نیست. یکی از بهترین کودهای فسفر بالای ارگانیک، کود ماهی است که امداد کشاورز در این مطلب درباره خواص کود ماهی و مزایای آن برای درختان مرکبات صحبت می کند.

مواد آلی جزو عوامل اصلی حاصلخیزی و باروری خاک هست که رایج ترین منابع آلی فضولات حیوانی، بقایاي گیاهی، بقایای آبزیان و انواع کمپوست ها …. است. امروز به دلیل به وجود آمدن مشکلات زیست محیطی کشاورزی ارگانیک بسیار مورد توجه قرار گرفته است.در بسیاری از نظام های کشاورزی بیشتر از کمپوست ها و مواد آلی  به عنوان کود استفاده می کنند که باعث بهبود شرایط و حاصلخیزي خاک و نیز پیشگیري و کنترل بعضی از امراض و آفات  گیاهی می شود. یکی از منابع آلی، ضایعات ماهی است که بر جوانه زنی و رشد گیاه مؤثر است.

تاریخچه کود ماهی

قرن ها قبل از شروع تحقیقات علمی خاک، بومیان آمریکا ارزش ماهی را به عنوان کود متوجه شدند. مردم بومی در حالی که زمین را برای کاشت ذرت آماده می کردند، ماهی کوچکی را در خاک قرار دادند. آنها خاک تازه را روی ماهی دفن شده ریختند و یک دانه ذرت کشت کردند در طول فصل رشد، ماهی به آرامی تجزیه شده و تا زمان برداشت گیاه از مواد مغذی آن استفاده کرده است. بومیان آمریکا در مورد مواد مغذی موجود در ماهی تصور صحیحی داشتند.

کود ماهی چگونه ساخته می شود؟

کود ماهی از ماهی کامل و محصولات لاشه از جمله استخوان، فلس و پوست تهیه می شود. به جای اینکه محصولات غیرقابل استفاده ماهی هدر بروند، می توان آن را  به مواد مغذی برای محصولات کشاورزی تبدیل کرد. برای حذف روغن و پودر ماهی که برای صنایع دیگر استفاده می شود، این کود فرآوری می شود. مایعی که پس از فرآوری باقی می ماند امولسیون ماهی است. پس از صاف کردن مواد جامد، اسید سولفوریک اضافه می شود تا pH را کاهش دهد و از رشد میکروب ها جلوگیری کند. سپس کود ماهی برای بسته بندی و ارسال برای استفاده، آماده می شود.

انواع کود ماهی

سه نوع کود ماهی وجود دارد:

  1. پودر ماهی
  2. امولسیون ماهی
  3. کود ماهی هیدرولیز شده

هر کدام از اینها فواید خاصی برای گیاهان شما دارند و منبع غنی از مواد مغذی غلیظ برای گیاهان هستند.

پودر ماهی

پودر ماهی یک کود ماهی است که از ضایعات ماهی خشک شده ایجاد می شود. و در آن روغن فاسد حذف شده و مواد نگهدارنده به آن اضافه می شود. از آنجایی که این کود آهسته رهش با محتوای بالای مواد مغذی اولیه و ثانویه درشت است، برای گیاهان مفید است. پودر ماهی همچنین منبع خوبی برای ریز مغذی ها است. و غذای باکتری های خوب خاک را فراهم می کند. و در نتیجه در رشد گیاهان بسیار موثر است. کود پودر ماهی همچنین به نیتروژن اجازه می دهد تا روی گیاه بچسبد، نه خاک، و در نتیجه کوددهی موفقیت آمیزتری حاصل می شود. پودر ماهی مخلوط با خاک  یا به صورت چالکود استفاده می شود.

کود ارگانیک ماهی غنچه مخصوص ریشه زایی

کود ماهی غنچه با فرمولی خاص از پودر ماهی، غنی شده با اسید هیومیک و انواع عناصر غذایی است که رشد ریشه را تحریک می کند و با دارا بودن پروتئین ها و اسیدهای آمینه متنوع، نیتروژن و فسفر بالا در مقایسه با سایر کودهای دامی بسیار کارآمد بوده و رشد و کیفیت محصولات را تضمین می کند. برای مشاهده محصول، کلیک کنید.

امولسیون ماهی

امولسیون ماهی کودی است که مخلوط نیمه تجزیه شده ماهی است. با اینکه بوی بسیار شدید دارد اما ظرف یک تا دو روز این بوی بد از بین می رود. امولسیون ماهی حاوی حداکثر ۵ درصد نیتروژن با چندین عنصر کمیاب دارد که به بهبود میکروب های مفید خاک کمک می کند و در نتیجه رشد گیاه بیشتر می شود.

 امولسیون ماهی به گیاهان کمک می‌کند تا قوی‌تر، سالم‌تر و بزرگ‌تر شوند. با کاربرد مناسب امولسیون ماهی بازده بالاتر محصول ، به ویژه در آب و هوای سردتر حاصل می شود. این بدین دلیل است که کودهایی مانند کود ارگانیک ماهی در ماه های سردتر به آرامی تجزیه می شوند. حتما بدانید که امولسیون ماهی بسیار قوی می تواند گیاهان، به ویژه گیاهان گلدانی را بسوزاند. و باید دوز آنرا با مشاوره کارشناس کشاورزی انتخاب و برای گیاه استفاده کنید.

مزایای امولسیون ماهی برای درخت مرکبات

امولسیون ماهی را می توان روی مرکبات استفاده کرد. اما چون امولسیون ماهی یک روغن است، باید صبح زود یا درست قبل از غروب، به خصوص در مکان های گرم اسپری شود. هرگز در گرمای روز هیچ نوع روغنی را روی درخت مرکبات اسپری نکنید، زیرا باعث آسیب زیادی به شاخ و برگ می شود. مرکبات به تغذیه بسیار خوب و منظمی نیاز دارند. و به مواد مغذی زیادی نیاز دارند. تا به خوبی شکل بگیرند و محصول با کیفیتی تولید کنند.

 برنامه تغذیه معمولی برای همه درختان مرکبات جوان استفاده از کود 6-6-6- یا 8-8-8 شش بار در فصل است. هرگز از کودهای قوی تر از 8 درصد نیتروژن برای درخت مرکبات کمتر از 4 سال استفاده نکنید. بدون تغذیه مورد نیاز، درخت شما آنطور که انتظار دارید تولید نخواهد کرد. از آنجایی که شما با مرکبات جدید هستید. چالکود به همراه کود ماهی برای تغذیه درختان در آخر پاییز و اوایل زمستان بسیار مؤثر خواهد بود.

ماهی هیدرولیز شده

این نوع محصول، جدیدترین کود ماهی در بازار است. و از ضایعات ماهی که با اسید فسفریک با آنزیم ها خرد شده مخلوط شده ایجاد می شود. این کود، PH کمتری نسبت به امولسیون ماهی دارد، بنابراین ویتامین ها، پروتئین ها و ریز مغذی های بیشتری نسبت به دو کود ماهی دیگر حفظ می کند. ماهی هیدرولیز شده دارای تمام عناصر غذایی اصلی مانند اسیدهای آمینه، هورمون های رشد و ریزمغذی ها را دارد که کلات هستند. بنابراین مصرف آنها برای گیاه آسان است. این نوع کود ماهی نیز فاقد بو بوده و به صورت همراه با آبیاری یا محلول پاشی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:  انواع کود ماهی

مزایای استفاده از کود ماهی

همانطور که کود ماهی سلامت خاک را بهبود می بخشد. حاصلخیزی خاک را نیز با تامین مواد مغذی اولیه لازم برای رشد گیاهان افزایش می دهد. کودهای ماهی منبعی از نیتروژن همراه با سایر مواد مغذی اولیه فسفر و پتاسیم هستند. برخلاف گزینه‌های شیمیایی، ممکن است مواد مغذی ثانویه مانند کلسیم را نیز فراهم کنند. گیاهانی که تعادلی از مواد مغذی اولیه و ثانویه را دریافت می‌کنند، رشد گیاه قوی و ثابتی را تجربه می‌کنند که منجر به گیاهانی قوی می‌شود که بهتر می‌توانند در برابر بیماری ها و آفات مقاومت کنند.

همچنین این که وجود عناصر موجود در کود ماهی در خاک باعث تقویت میکروارگانیسمهای مفید خاک شده و جمعیت میکروبی خاک را افزایش می دهد. و خاک را در اصطلاح زنده می کند و باعث حاصلخیزی خاک و بهبود ساختار خاک می شود.

به طور خلاصه کودهای ماهی دارای این مزیت ها هستد:

  • مقاوم ساختن ساختار خاک جلوگیری از فرسایش خاک
  • کاهش تدریجی pH خاک
  • تهویه ی موثر تر به دلیل افزایش جداسازی ذرات خاک
  • اضافه کردن‌قدرت چسبندگی در خاک های شنی
  • کم کردن قدرت چسبندگی در خاک های رسی
  • افزایش نگهداری اندازه آب مخصوصا در خاک های شنی
  • پر رنگ کردن رنگ خاک و دریافت انرژی بیشتر
  • تامین کردن عناصر مغذی گیاهان
  • افزایش جمعیت میکروارگانیسم های مفید خاک
  • حاصلخیزی خاک
  • تولید محصول ارگانیک

طبق مطالب گفته شده میزان مواد آلی خاک یکی از مهمترین فاکتورها جهت حاصلخیزي و بهبود رشد محصولات کشاورزي است. کود ماهی جز یکی از کودهای آلی و ارگانیک است که سبب بهبود ساختمان خاک براي نفوذ سریع ریشه گیاهان، تهویه مناسب، نفوذپذیری کافی، تغذیه گیاه، افزایش موجودات زنده خاک و بسیاری از عملکردهای مهم و ضروری می شود.

مطالب مرتبط

4 نظر در “خواص کود ماهی برای درختان مرکبات

  1. حسین گفت:

    بسیار سپاس‌گزارم

    1. امدادکشاورز گفت:

      خواهش میکنم

  2. سیاوش غلامی گفت:

    سلام، خداروشکر که ما شما را داریم.

    1. امدادکشاورز گفت:

      بسیار سپاس گزاریم از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *