گیاهان آپارتمانی

بهترین کود برای پاجوش زدن سانسوریا

پاجوش زدن سانسوریا

پاجوش زدن سانسوریا زبان مادر شوهر. یا همان سانسوریا، یکی از بهترین و مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه با برگ های زیبا و روستیک خود طرفداران بسیاری را برای خود جذب کرده است. ما پیشتر به تفصیل درباره گلدان مناسب برای سانسوریا و پرورش گیاه سانسوریا در منزل صحبت کردیم، امروز میخواهیم به یکی از مهمترین چالش های شما، یکی انتخاب بهترین کود برای پاجوش زدن سانسوریا پاسخ بدهیم.

بیشتر بخوانید : خواص سانسوریا

واقعیت جالب: اگر بخواهیم لیستی از گیاهان تصفیه کننده هوا درست کنیم، گیاه سانسوریا مطمئنا در صدر قرار می گیرد. به این دلیل که این گیاهان در شب اکسیژن را از طریق فرآیندی به نام متابولیسم اسید کراسولاس آزاد می کنند. ما در این مطلب به این پروسه نمی پردازیم زیرا بسیار تخصصی و خسته کننده خواهد بود.

بهترین راه برای افزایش پاجوش سانسوریا

در ادامه به توضیح سایر نکات درباره کوددهی سانسوریا خواهیم پرداخت.

اگر میخواهید گیاه سانسوریای خود را به بهترین شکل نگاه دارید تا هم زیبا و هم شاداب باشد، نیاز دارید که آنرا تغذیه کنید. ما بصورت اجمالی، ضرورت کوددهی را بررسی خواهیم کرد، بنابراین شما در پایان این مطلب، می دانید که هر کود، چه کاری را برای سانسوریا انجام می دهد و شما چه کودی را برای تقویت و پاجوش زدن سانسوریای خود باید انتخاب کنید.

هنگامی که به سانسوریا کود می دهید، باید ابتدا مطمئن باشید که گیاه در سلامت کامل به سر می برد. شما ممکن است به یک کود 10-15-10 برای گیاهان آپارتمانی نیاز داشته باشید. همچنین یک آبپاش تمیز و یک پیمانه اندازه گیری نیز نیاز است. برای ترکیب کود با آب، حتماً باید دستورالعمل نوشته شده روی بسته بندی کود را دنبال کنید. کود تقویتی را به خوبی در آب حل کنید و سپس آنرا بر روی خاک گلدان سانسوریا بریزید. میزان آبیاری به زهکشی گلدان شما بستگی دارد.

برای رشد سریع گیاهان باید چه کرد؟

پاجوش زدن سانسوریا سانسوریا نیز مانند سایر گیاهان به تقویت و تغذیه کافی نیاز دارد. گیاهان علاوه بر آب و نور، باید خاکی سرشار از منابع غذایی مورد نیاز داشته باشند. کود دادن به سانسوریا مانند ویتامین دادن به آن است. کودها نیز دقیقاً مانند ویتامین ها، مواد مغذی مورد نیاز گیاه را تأمین می کنند و سلامتی آن را تضمین می کنند.

 اما برای ادامه حیات گیاه ضروری نیستند. ممکن است سالیان زیادی طول بکشد تا یک گیاه نیاز به کوددهی داشته باشد. کوددهی صحیح به سانسوریا می تواند به رشد آن کمک کرده و مشکلات آنرا کاهش دهد. اما اگر به درستی انجام شود. ممکن است شما تا به حال شکوفه های سانسوریا را ندیده باشید اما کوددهی، شانس گلدهی در سانسوریا را افزایش می دهد. اگر می خواهید سانسوریای شما در بهترین حالت ممکن رشد کند و شانس بیشتری برای گلدهی داشته باشد، پس به آن کود یا تقویتی بدهید.

در ابتدای متن گفتیم که سانسوریا نوعی گیاه روستیک است. یعنی برای رشد خود به صورت عادی، عمدتاً به هیچ محرکی نیاز ندارد. اما زمانی که این گیاه به محیط آپارتمانی منتقل می شود، باید مواد غذایی مورد نیاز گیاه تأمین شود.

به هر حال، اگر می خواهید کمی به گیاه سانسوریای خود کمک کنید تا کمی بیشتر رشد کند. ایده خوبی است که سالانه چند بار کود دهی را انجام دهید. بیایید در ادامه ببینیم بهترین گزینه هنگام انتخاب کود چیست، چگونه و چه زمانی آن را اعمال کنیم.

بهترین کود برای سانسوریا

با توجه به ویژگی های رشد (بسیار کند) و اینکه این گیاهان به مقادیر زیادی مواد مغذی نیاز ندارند. بهترین کودها کودهایی هستند که آهسته رهش هستند. یعنی مواد غذایی را به صورت تدریجی و کنترل شده و در طولانی مدت در اختیار گیاه قرار می دهد. مدت زمان عمل کودها می تواند متفاوت باشد و برای سانسوریا بین 6 یا 8 ماه توصیه می شود.

چیزی که باید به دنبال آن باشید کود آهسته رهش گیاهان آپارتمانی است. می توانید کودهایی از این نوع را با مقادیر NPK مانند 18-6-12، 12-8-16 و غیره پیدا کنید. این کودها می توانند به صورت مایع یا جامع باشند.

از آنجایی که چیزی که ما نیاز داریم یک کود کند اثر است، می توانید یک کود آلی نیز انتخاب کنید. برخی از نمونه هایی که ممکن است مفید باشند عبارتند از هوموس کرم خاکی، کمپوست و غیره. اگرچه می توان از این کوددها استفاده کرد، اما با توجه به غلظت بالای نیتروژن آنها، باید در کاربرد آنها در سانسوریا بسیار مراقب باشید.

بهترین زمان کوددهی به سانسوریا

کود دادن به گیاه سانسوریا زمان زیادی نمی برد. حتی به شما اطمینان می دهیم که کود دادن به سانسوریا کمتر از خواندن این مطلب به طول خواهد انجامید.

با وجود باور عمومی، زمان خاصی از سال یا برنامه دقیقی برای کود دادن به سانسوریا وجود ندارد. بلکه معیار، مقدار خورشیدی است که سانسوریای شما دریافت می کند و تعیین می کند. چند بار باید آن را کود دهید. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که می توانید به آنها مراجعه کنید:

مراحل کوددهی به سانسوریا

اگر سانسوریای خود را بیشتر از دستورالعمل‌های بالا کود دهید، قرار گرفتن بیش از حد گیاه با مواد مغذی می‌تواند باعث سمیت مواد مغذی یا سوختگی کود شود و این علائم را در لبه های برگ ترد یا زرد شدن ناگهانی برگ ها مشاهده خواهید کرد. سوختگی و سمیت به این دلیل اتفاق می‌افتد که گیاه در نور زیاد انرژی زیادی جمع‌آوری می‌کند و به سرعت مواد مغذی را جذب می‌کند تا با تمام انرژی که می‌تواند مصرف کند، سازگاری داشته باشد.

نور کم

گیاهی که در نور کم است مواد مغذی را خیلی سریع جذب نمی کند و بنابراین نیازی به کوددهی زیاد ندارد. گیاهان سانسوریا نسبتاً آهسته رشد می کنند و اغلب به عنوان گیاهانی تبلیغ می شوند که در نور کم به خوبی عمل می کنند، بنابراین نیازی به کود دهی زیاد نیست. اگر هنوز مطمئن نیستید و به توانایی خود در دانستن میزان نورگیری سانسوریای خود شک دارید، ریسک نکنید و فقط سالی یک بار این کار را انجام دهید. سانسوریا قطعا یکی از آن دسته از گیاهان آپارتمانی است که نیازی به کودهای سنگین ندارند.

تعداد دفعاتی که باید کود دهی کنید بسته به کودی که خریداری کرده اید متفاوت است. در صورت رهش آهسته که 6 ماه طول می کشد مصرف سالانه (اوایل بهار) کافی است. در صورتی که کودهای سریع‌تر را انتخاب کنید، ممکن است به چند کوددهی دیگر نیز داشته باشید. هر چند انجام بیش از یک بار کوددهی ماهیانه در بهار و تابستان توصیه نمی شود.

مراحل کوددهی

    اکنون که اصول نحوه عملکرد کوددهی، فواید آن و تعداد دفعات لازم انجام آن را می دانید، آماده کوددهی هستید! قبل از شروع، دو شرط زیر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که گیاه مار شما واقعاً برای کوددهی آماده است.

اگر گیاه شما قبلاً تحت استرس بوده است و با عامل دیگری مانند روش‌های آبیاری ناسالم، آفات، آفتاب سوختگی و غیره دست و پنجه نرم می‌کند، کود دادن به آن فقط می‌تواند به آن استرس بیافزاید و می‌تواند بیشتر از اینکه به آن کمک کند به آن آسیب برساند، حتی گاهی اوقات باعث مرگ آن می شود.

اگر سانسوریای شما با هیچ عامل بیرونی مبارزه نمی کند و از سلامت خوبی برخوردار است، می توانید به آن کود دهید.

به عنوان آخرین نکته، هرگز فراموش نکنید که دستورالعمل استفاده را بخوانید. تمام کودهای خوب برای سانسوریا در ظرف خود دستورالعمل کاملی برای استفاده دارد. در صورت نداشتن دستورالعمل، بهتر است به دنبال کود دیگری باشید.

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *