درختان زینتی, کاشت و پرورش گیاهان

زیباترین گل های دائمی باغچه + روش گلکاری

گلکاری داخل باغچه

زیباترین گل های دائمی باغچه + روش گلکاری کاشت گل‌های دائمی برای باغچه، انتخاب هوشمندانه‌ای است. که باعث سرسبزی و زیبایی باغچه کوچک ویلا یا حیاط شما در تمامی فصول سال می‌شود. توجه داشته باشید که اگر یک گل مناسب را برای باغچه و حیاط منزل خود انتخاب کنید در این صورت از زیبایی آن می‌توانید برای مدت طولانی بهره ببرید. اما اگر طراحی باغچه را با یک گل نامناسب برای آن محیط انجام دهید علاوه بر از بین رفتن هزینه‌ای که انجام داده‌اید زمان شما نیز هدر می‌رود. از این‌رو بهتر است با ما همرا باشید تا بهترین گل را با توجه به نیاز و سلیقه خود انتخاب کنید.

گل های خوشبو برای باغچه

انواع مختلفی گل زینتی برای طراحی فضای سبز و باغچه وجود دارد اما همه‌ی آنها همیشه معطر و خوشبو نبوده و تعدادی از آنها جزو گل‌های دائمی خوشبو به حساب می‌آیند. در زیر با برخی از گل های دائمی خوشبوی باغچه آشنا می شویم:

اسطوخودوس و رزماری

این دو گیاه جزو گیاهان بوته‌ای به شمار می‌روند ولی به دلیل داشتن خواص دارویی می‌توانند برای کاشت در باغچه شما بسیار مفید باشند. رزماری و اسطوخودوس دارای بوی تندی بوده و برگ‌های آنها تا حدودی مشابه هم است. این گیاهان برای مناطق گرم و خشک مناسب هستند. تکثیر آنها از طریق قلمه و بذر انجام می‌گیرد. از آنها می‌توان روغن و عصاره‌ای را تهیه کرد که خواص دارویی دارند.

 

خرید بذر اسطوخودوس

گل شمعدانی

گل شمعدانی بسیاز زیبا بوده و دارای گل‌هایی با رنگ‌های مختلف ارغوانی، صورتی و سفید است و جزو گل‌های همیشه سبز به شمار می‌رود، که شما می‌توانید برای طراحی باغچه خود از آن استفاده کنید. این گل جزو گیاهان نور دوست است. تکثیر شمعدانی را از روش قلمه زدن یا با استفاده از ساقه‌های رونده می‌توان انجام داد.

کاشت گل شمعدانی در باغچه

گل آلیسوم

زیباترین گل های دائمی باغچه + روش گلکاری گل آلیسوم که به آن گل عسلی نیز می‌گویند دارای گل‌های ریز دسته‌ای به رنگ بنفش، سفید و صورتی است که برای تکثیر کردن آن می‌توان از بذر استفاده کرد. نور مستقیم آفتاب و رطوبت کافی شرایط لازم برای پرورش این گیاه است. همچنین بستری که گیاه در آن کشت می‌شود باید زهکشی مناسبی داشته باشد.

آلاگنوس

این گیاه نیز حالت بوته‌ای داشته و دارای برگ‌های ابلق و بسیار زیبا است. از این گیاه می‌توان به عنوان گیاه زینتی همیشه سبز در طراحی باغچه و فضای سبز استفاده کرد. آلاگنوس در برابر شرایط آب و هوایی گرم و خشک بسیار مقاوم است و سرمای هوا را نیز تحمل می‌کند، اما توجه داشته باشید که برای مناطقی که سرمای زمستانه شدید دارند مناسب نیست.

بیشتر بخوانید:زیباترین گل های دائمی باغچه

گل نرگس

گل نرگس دارای پیاز است و برای باغچه شما انتخاب مناسبی است. این گل دارای دو رنگ سفید و زرد است. گل نرگس رطوبت را ترجیح می‌دهد ولی با این حال در مناطق سردسیر و معتدله کاشته می‌شود. این گیاه در برابر سرما تحمل خوبی را از خود نشان می‌دهد.

گل های مقاوم به سرما برای باغچه

گیاهان گلدار، گزینه خوبی برای باغچه آرایی هستند اما اگر به فکر این هستید که این زیبایی را در زمستان های سرد نیز داشته باشید، باید گیاهانی را انتخاب کنید که به سرما مقاوم بوده و در هوای سرد پاییز و زمستان نیز گلدهی داشته باشند. در زیر به برخی از این گیاهان می پردازیم.

گل ناز خرفه‌ای

این گل هنگامی که در باغچه شما کاشته شده به این دلیل که بذرهای آن در محیط پراکنده می‌شوند، در سال دوم تکثیر بیشتری در باغچه پیدا می‌کند. به همین دلیل بهتر است در کنار آن گل دیگری را نکارید و کمی فضای اطراف آن را باز بگذارید. این گیاه در انواع مختلف خاک‌ها قابلیت رشد را دارد فقط باید رطوبت آن را تامین کنید. گل خرفه‌ای مقاومت بالایی در برابر شوری خاک و دمای بالای هوا دارد.

زرشک زینتی

گیاه زرشک زینتی جزو گیاهان بوته‌ای به حساب می‎آید که در مقابل سرما تحمل خوبی را از خود نشان می‌دهد ولی گرمای زیاد را ترجیح نمی‌دهد. این گیاه جزو گیاهان دائمی در باغچه به شمار می‌آید که می‌توان آن را از طریق بذر و قلمه تکثیر داد. زرشک زینتی با یک برنامه آبیاری و تغذیه‌ای مناسب در باغچه به خوبی رشد می‌کند و باغچه شما را بسیار زیبا می‌کند.

گیاه زرشک زینتی ژاپنی

گیاه نخل مرداب

زیباترین گل های دائمی باغچه + روش گلکاری گیاه پنجه کلاغی یا همان نخل مرداب جزو گیاهان چهار فصل است. این گیاه دارای برگ‌هایی به صورت پوشش چتر مانند است که ساقه تقریبا بلندی دارد. نخل مرداب به دلیل اینکه شرایط مرطوب را ترجیح می‌دهد، باید شرایط آبیاری مناسبی برای آن فراهم شود. این گیاه را به روش قلمه زنی و تقسیم بوته‌ای می‌توان تکثیر داد. اگر شرایط نوری کافی را برای نخل مرداب به وجود بیاورید ساقه‌های آن ضخیم‌تر و شاخ و برگ آن پر پشت‌تر می‌شود.

گل پاپیتال

گل پاپیتال جزو گیاهان رونده و چهار فصل است که برای باغچه شما مناسب است. این گیاه دارای انواع مختلفی است که نوع ابلق آن بسیار مقاوم‌تر است. گیاه پاپیتال را از طریق خوابانیدن ساقه‌ها و قلمه زدن می‌توانید تکثیر کنید. گیاه پاپیتال برای رشد به نور زیادی نیار دارد و آبیاری تقریبا هفته‌ای دوبار در فصل تابستان برای آن مناسب است. تنها مشکل این گیاه این است که نباید در کنار درختانی مثل درخت سیب کاشته شود.

گل کوکب

کوکب جزو گل‌های چهار فصل به حساب می‌آید و زمان گلدهی آن در اواخر تابستان است. نیاز نوری این گل به گونه‌ای است که به نور مستقیم خورشید نیاز دارد و به همین دلیل برای مناطق سردسیر مناسب نیست. گل کوکب، گل‌هایی بسیار زیبا به رنگ‌های مختلف قرمز، صورتی و ارغوانی دارد.

برگ نقره‌ای ها

تعدادی از گیاهان با برگ‌های نقره‌ای هستند که دارای گل‌های رنگی هستند. این گیاهان برای باغچه شما مناسب بوده زیرا در برابر کم آبی مقاومت خوبی را از خود نشان می‌دهند. این گل‌ها نیاز به تابش مستقیم نور خورشید دارند. تکثیر این گیاهان از طریق بذر بوده و تهیه بذر از این گیاه در باغچه بسیار آسان است.

لازم به ذکر است که گل های اختر، شمعدانی، آمارانتوس و لادن مقاوم به سرما نیستند

گل های کم‌آب برای باغچه

اگر به آب چاه دسترسی ندارید و برای آبیاری باغچه، باید از آب لوله کشی شهری استفاده کنید، بهتر است حداقل از گیاهانی برای گلکاری باغچه استفاده کنید که نیاز آبی کمتری دارند.

گل اختر

گل اختر دارای گل‌های رنگی قرمز، نارنجی، صورتی و زرد بوده و برگ‌های آن گیاه بلند و تقریبا چرمی است. اختر برای کاشته شدن در باغچه مناسب است زیرا به عنوان یک گل همیشه سبز و دائمی شناخته می‌شود. بستر کشت مناسب برای کشت این گیاه باید سبک باشد. گل اختر به دلیل داشتن ریشه غده‌ای، آب را در خود ذخیره می‌کند. این گل برای اقلیم‌های گرمسیری و تا حدودی معتدل مناسب است. در هنگام فصل سرما باید غده‌های آنها را از سرما حفظ کرد به همین منظور می‌توانید از مالچ استفاده کنید.

رز‌های بوته‌ای

گل‌های رز بوته‌ای که در فضاهای باز کاشته می‌شوند در برابر سرما مقاوم بوده و پس از گرم شدن هوا دوباره شروع به گلدهی می‌کنند. زرهایی که مناسب برای کاشته شدن در باغچه خانه یا فضای سبز هستند گل‌هایی با رنگ‌های بسیار متفاوتی دارند و می‌توانند در طراحی باغچه شما بسیار کار آمد باشند. این گل‌ها از طریق قلمه تکثیر پیدا می‌کنند.

آمارانتوس

گیاه آمارانتوس یا تاج خروسی یک گیاه زیبا برای باغچه و یا بالکن شما محسوب می‌گردد که برای اقلیم‌های گرم و خشک مناسب است و در سرمای شدید ممکن است از بین برود. این گیاه از طریق بذر تکثیر می‌یابد و بذر گرفتن از آن بسیار آسان است.

گیاه آمارانتوس

گل لادن

گل لادن جزو گل‌های بالا رونده محسوب می‌شود و دارای رنگ‌های متفاوتی است. می‌توانید از گل‌های لادن در باغچه خود به عنوان پرچین تزئینی استفاده کنید. این گیاه نیاز آبی بالایی دارد و باید رطوبت آن حفظ شود.

کاشت گل های دائمی فضای سبز

برای کاشت گل‌های دائمی در محوطه فضای سبز، توجه به نکات زیر لازم است:

توجه کنید که تعداد گیاهان دائمی مناسب برای باغچه بسیار بیشتر بوده، در اینجا تعدادی از آنها برای شما ذکر شد. برای اینکه اطلاعات دقیق‌تری را در این مورد به دست بیاورید می‌توانید با کارشناسان امداد کشاورز مشورت نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *