درختان زینتی, گیاهان آپارتمانی

بهترین گیاه برای نگهداری در بالکن

گیاهان مناسب بالکن

نگهداری از گل و گیاهان یکی از زیباترین و جذاب‌ترین کارهایی است که بسیاری از افراد به آن علاقه‌مند هستند. امروزه نگهداری از گیاه و گلدان‌ها، به یک فعالیت جذاب تبدیل شده که علاوه بر تغییر در روحیه، می‌تواند به‌عنوان اکسسوری و زیبایی خانه یا دیگر محیط‌ها مورداستفاده قرار بگیرد.

امروزه که خانه‌های ویلایی و حیاط‌دار، به آپارتمان‌های کوچک و اغلب بدون حیاط و باغچه تبدیل شده‌اند، افراد تلاش می‌کنند که نگهداری از گیاهان را به محیط منزل یا بالکن بیاورند. گاهی هم بسیاری از کسانی که به پرورش گیاهان و درختچه‌های کوچک علاقه‌مندند، آن‌ها را در بالکن پرورش می‌دهند. به همین دلیل پیداکردن بهترین گیاه برای نگهداری در بالکن اهمیت زیادی پیدا کرده است. در این مطلب از وبلاگ امداد کشاورز، قصد داریم شما را با انواع گیاهان مناسب برای نگهداری در بالکن آشنا کنیم. برای آنکه بهترین گیاه برای نگهداری در بالکن را بشناسید و اطلاعات خود را در این زمینه کامل کنید، همراه ما باشید.

تفاوت بالکن شمالی و جنوبی چیست؟

برای آنکه به تهیه بهترین گیاه برای نگهداری در بالکن مشغول شوید، باید در ابتدا فضای نگهداری آن را بررسی کنید.

به عبارت دیگر، بالکن‌هایی که رو به جنوب ساخته شده‌‌اند، در ساعات بیشتری از روز، از نور مستقیم خورشید بهره می‌برند.

بالکن‌های کوچک امروزی، همان ایوان‌های بزرگ و باصفای قدیمی هستند که از یک سو به خانه و از سوی دیگر به بیرون مشرف هستند. موقعیت بالکن به شکلی است که نور را به خودش جذب می‌کند و جان می‌دهد برای نگهداری از گیاهان و درختچه‌های بزرگ و کوچک!

پیش از آنکه بهترین گیاه برای نگهداری در بالکن را تهیه کنید، بهتر است اندازه بالکن، موقعیت قرارگیری آن، شرایط تابش نور و خورشید و همچنین وزن گلدان‌ها را درباره آن در نظر بگیرید. به این صورت می‌توانید بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید و در عین زیبایی، سلامت گیاهان را هم تأمین کنید.

بیشتر بخوانید: گیاهان مناسب بالکن

برای نگهداری از گیاهان در بالکن چه شرایطی لازم است؟

برای نگهداری از گیاهان در بالکن باید شرایط خاصی فراهم باشد تا گیاهان به‌خوبی رشد کنند. یادتان باشد اگر قرار است گیاهان خود را در بالکن نگه دارید، به موارد زیر توجه کنید:

گیاهان بالکنی مقاوم‌به‌گرما و سرما

بهترین گیاه برای نگهداری در بالکن گیاهی است که در برابر سرما و گرمای زیاد مقاوم باشد. پس ابتدا موقعیت بالکن را بسنجید و سپس گیاهان را انتخاب کنید.

گیاهان مقاوم به گردوغبار یا آلودگی

این مورد درباره بالکن‌هایی که رو به خیابان و در معرض دود ماشین‌ها هستند، اهمیت بسیاری دارد. بهترین گیاه برای نگهداری در بالکن مشرف به خیابان، گیاهی است که نسبت به گردوغبار یا آلودگی مقاوم باشد.

گیاهان بالکنی مقاوم به سرما و گرما

گیاهان رونده برای تراس

انتخاب بهترین گیاه رونده برای در تراس کار چندان سختی نیست و می‌توانید طیف وسیعی از انواع گیاهان را انتخاب کنید. اما، باید بدانید که هرکدام برای چه محیطی (سایه، آفتاب‌گیر و …) مناسب‌ترند. بهترین گیاه برای نگهداری در بالکن را می‌توانید در موارد زیر جست‌وجو کنید.

سرخس بوستون

بهترین گیاه برای نگهداری در بالکن سرخس بوستون است که علاوه بر زیبایی بی‌نظیر و خیره‌کننده، برای رشد در بالکن بسیار مناسب است. این گیاه زیبا، در شرایط نور کم و رطوبت زیاد رشد می‌کند و اگر بالکن شما چندان نورگیر نیست، می‌توانید آن را انتخاب کنید. یادتان باشد این گیاه را غبارپاشی کنید تا فضای رطوبتی مناسبی برای رشد آن به وجود آید.

پتوس

پتوس از دیگر گیاهان پرطرفداری است که به‌عنوان بهترین گیاه برای نگهداری در بالکن معرفی می‌شود. برگ‌های زیبا و رونده پتوس، می‌تواند بالکن شما را زیبا و در آنجا رشد کند. پتوس از جمله گیاهانی است که در نور زیاد و البته غیرمستقیم خورشید رشد می‌کند؛ بنابراین اگر بالکن شما یک حفاظ شیشه‌ای یا شفاف دارد، محل بسیار مناسبی برای نگهداری پتوس است.

اگر به پرورش پتوس علاقه دارید، مطالب زیر را نیز بخوانید:

درختچه مناسب بالکن

در کنار گیاهان رونده، اگر بالکن شما فضای کافی دارد می‌توانید از درختچه‌های زینتی مقاوم به سرما یا نور مستقیم آفتاب هم استفاده کنید که در ادامه، دو نمونه از آنها را نام می‌بریم:

یوکا

یوکا از درختچه‌های بسیار زیبا و پرطرفداری است که به‌عنوان بهترین گیاه برای نگهداری در بالکن معرفی می‌شود. این درختچه علاوه بر ظاهر چشم‌نوازی که به بالکن می‌بخشد، در برابر سرما و تشنگی بسیار مقاوم است و می‌توانید به‌راحتی آن را در بالکن بکارید و از زیبایی آن لذت ببرید.

نخل زینتی یا فونیکس

نخل زینتی یا فونیکس هم به‌عنوان بهترین گیاه برای نگهداری در بالکن معرفی می‌شود. این درختچه زینتی، در برابر شرایط محیطی بسیار مقاوم است و می‌تواند زیبایی بالکن شما را تکمیل کند. برای آنکه نخل زینتی شما در تابستان سالم و باطراوت باقی بماند، باید تهویه مناسبی داشته باشد. اگر قصد نگهداری این نوع نخل را دارید، حتماً مراقب زرد شدن نخل زینتی خود باشید. 

سخن آخر

نگهداری از گیاهان در هر محیطی نیاز به‌تناسب آن با فضا دارد. به همین دلیل بهتر است پیش از تهیه گیاهان، ابتدا به نوع آن‌ها، شرایط نگهداری و میزان مقاومت آن‌ها در برابر انواع شرایط توجه کنید. در این مقاله تلاش کردیم بهترین گیاه برای نگهداری در بالکن و شرایط نگهداری آن‌ها را به شما معرفی کنیم. با امداد کشاورز می‌توانید تمامی اطلاعات کافی برای خرید، کاشت و نگهداری حرفه‌ای از گیاهان و انواع درخت و درختچه را بیاموزید.

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین

2 نظر در “بهترین گیاه برای نگهداری در بالکن

  1. حاجی جون گفت:

    سلام ضمن تشکر از مطالب خوب و مناسب و مورد نیاز برای مردم که ارائه میدهید. اگر ممکنه عکس یا فیلم گیاهانی که معرفی میکنید را هم ارئه کنید. شاید خنده دار باشه ولی من تا حالا نمی دونستم گلدانی را که دارم به نام پتوس میشناسند و به دنبال یک گیاه دیگه میگشتم

    1. امدادکشاورز گفت:

      درود دوست عزیز
      ممنون از نظر ارزشمند شما
      چشم سعی میکنیم از تصاویر بیشتری در صورت امکان استفاده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *