درختان میوه, مطالب کشاورزی

میوه های سردسیری

میوه های سردسیری

نیاز آب‌وهوایی درختان با یکدیگر متفاوت است. بعضی از درختان در مناطق گرمسیری بهترین رشد خود را تجربه می‌کنند و گروه دیگر در مناطق سردسیری میوه‌های خوش آب‌ و رنگی دارند. میوه‌های سردسیری مناسب اقلیم سردسیر هستند و در این شرایط بهترین مقاومت و رشد را از خود نشان می‌دهند. در این مقاله سعی کرده‌ایم میوه های سردسیری را به شما معرفی کنیم تا در صورت زندگی‌کردن در مناطق سردسیری نهال‌های مناسب این اقلیم را بهتر بشناسید.

معرفی درختان میوه سردسیری

کاشت درختان میوه بهترین انتخاب برای زیبا‌تر کردن باغ و باغچه هستند. این درختان علاوه بر زیبایی میوه‌های خوشمزه‌ای به شما می‌دهند که مشاهده شکوفه دادن تا میوه دادن آنها تجربه بسیار خوشایندی است. اگر در منطقه‌ای با زمستان‌های سرد زندگی می‌کنید، درختان انبه، موز یا خرما مناسب منطقه شما نیستند، اما درختان میوه زیادی وجود دارند که در آب‌وهوای خنک رشد خوبی دارند. درختان میوه سردسیری حتی در سردترین ماه‌های سال شما را ناامید نکرده و در برابر آب‌وهوای سرد و خشک مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. در زیر معروف‌ترین میوه های سردسیری را معرفی کرده‌ایم.

 

درخت سیب

میوه سیب از معروف‌ترین میوه‌‌های سردسیری است. درخت سیب مقاومت خوبی در مناطق سردسیر دارد و میوه مهم این مناطق محسوب می‌شود. پیشنهاد شده که درخت سیب را در اواخر زمستان یا اوایل بهار بکارید. این زمان‌بندی فرصت لازم برای ریشه دواندن در خاک و مقاوم شدن تا زمستان سال بعد را به درخت سیب می‌دهد. همچنین درخت سیب باید در موقعیتی کاشته شود که در اول صبح نور آفتاب را به طور کامل دریافت کند. علاوه بر این بسیار مهم است که درخت سیب را با فضایی کافی برای رشد بکارید. بعد از کاشتن درخت سیب آن را منظم آبیاری کنید و از میوه‌های شیرین و خوشمزه سیب نهایت لذت را ببرید.

درخت آلو

درخت آلو یکی از بهترین درخت‌های میوه برای مناطق سردسیر است. اگر توجه کرده باشید هیچ درخت آلویی در مناطق جنوبی و گرمسیری ایران دیده نمی‌شود، اما با تغییر مرز‌های اقلیمی کم‌کم سر و کله‌ی این میوه خوشمزه در باغ‌ها پیدا می‌شود. نیاز‌های نگهداری درخت آلو مانند درخت سیب است. درخت آلو به خاکی با زهکشی بالا، نور آفتاب زیاد، خاک شنی و زمین شیب‌دار نیاز دارد. بهترین زمان کشت این درخت بعد از تمام شدن سرمای زمستان و اوایل بهار است. درختان آلو را بیش از حد آبیاری نکنید و مراقبت علف‌های هرز اطراف آن باشید. رعایت همه این عوامل در نهایت به شما درختانی پربار خواهد داد.

درخت گلابی

درختان میوه سردسیری از نظر سختی و آسانی نگهداری و باردهی تقسیم‌بندی می‌شوند. درخت گلابی در دسته درختان بسیار آسان برای نگهداری و باردهی قرار می‌گیرد. کاشت درخت گلابی در شیب مانند دیگر درختان سردسیری بهترین کار است. معمولاً درخت گلابی با انواع خاک سازگاری دارد. فقط درصورتی‌که خاک خیلی سنگین باشد و زهکشی بسیار پایینی داشته باشد، رشد درخت گلابی با مشکل مواجه می‌شود. درخت گلابی را در اوایل بهار پس از فروکش کردن سرمای سخت زمستان بکارید و آن را ساعت‌های زیادی در طول روز در معرض نور آفتاب قرار دهید. کوددهی باعث رشد بهتر درخت گلابی می‌شود. همچنین مالچ پاشی از رشد علف‌های هرز در اطراف آن جلوگیری می‌کند؛ بنابراین درخت گلابی نه‌تنها یکی از بهترین درختان میوه سردسیری است، بلکه نگهداری آسان آن باعث می‌شود تا از نتیجه نهایی راضی باشید.

درخت انگور

کاشتن درخت انگور در بین میوه‌های سردسیری مزایای زیادی دارد. شاخ‌وبرگ‌های پر پیچ‌وتاب انگور بهترین گزینه برای زینت بخشیدن به دیواره‌های باغ و ایوان خانه‌ها هستند. همچنین برگ درخت مو در آشپزی و درست‌کردن انواع دلمه کاربرد‌های زیادی دارد. میوه انگور نیز از زمان غوره بودن تا انگور شدن مصارف متعددی دارد. به همین دلیل در صورت زندگی‌کردن در مناطق سردسیری حتماً چند نوع درخت انگور مختلف بکارید. فقط حواستان باشد که جابه‌جاکردن درخت انگور آسان نیست و قبل از کاشتن درخت انگور مکان‌یابی مناسبی برای آن انجام دهید. درخت انگور خاک شنی و نور فراوان را ترجیح می‌دهد و بهتر است آن را در بهار و اوایل تابستان بکارید.

درخت گردو

یکی از بهترین و مقاوم‌ترین درختان در برابر سرمای شدید زمستان درخت گردو است. چه کسی از داشتن یک باغ گردوی پر از محصول لذت نمی‌برد؟ پس اگر در مناطق کوهستانی و سردسیر زندگی می‌کنید، باغ گردوی خودتان را بکارید. فقط قبل از انجام هر کاری زمین را برای کاشتن گردوها آماده کنید. درختان گردو بسیار بلند و تنومند می‌شوند. به همین دلیل باید از اول فضای کافی برای رشد آنها را در نظر بگیرید. همچنین این درخت به نور کافی نیاز دارد. پس همه چیز را برای رشد بهتر درختان گردو مهیا کنید.

میوه‌های سردسیری، هدیه طبیعت

شناخت میوه‌های سردسیری و میوه های گرمسیری به شما کمک می‌کند تا درختان را باتوجه ‌به اقلیم محل زندگی خود بکارید. میوه‌های انگور، انجیر، زردآلو، آلو، هلو، سیب، گیلاس، گلابی، گردو، بادام، عناب و بلوبری از انواع میوه های سردسیری هستند. شرایط نگهداری موردنیاز هرکدام از این درخت‌ها را با‌دقت بخوانید و بر حسب شرایط محیطی محل زندگی یا باغ خود بهترین انتخاب را برای کاشتن درخت میوه داشته باشید. قبل از اینکه اقدام به احداث باغ نمایید، می‌توانید با کارشناسان امداد کشاورز مشورت کنید تا بهترین گزینه را به شما پیشنهاد دهند و در تمام مراحل همراه شما باشند.

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین نهاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *