درختان میوه, گیاهان باغی

آیا درخت زیتون سیاه وجود دارد؟

آیا درخت زیتون سیاه وجود دارد؟

آیا درخت زیتون سیاه وجود دارد؟ در سراسر جهان گونه‌های مختلفی از زیتون وجود دارد که از لحاظ برخی ویژگی‌ها منحصر به فرد هستند. از اینرو ممکن است شما زیتون‌هایی با اندازه و اشکال مختلف را در بازار مشاهده کنید. اما از همه بیشتر رنگ سیاه برخی از زیتون‌ها ممکن است. برای شما جالب باشد و این سوال بوجود بیاید. و ذهن شما را درگیر کند که آیا زیتون سیاه وجود دارد. و یا اینکه آیا زیتون سیاه و سبز دو نوع متفاوتی از زیتون هستند؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این پرسش‌ها را بیابید.

زیتون درختی با نام علمی Olea europaea و نام انگلیسی olive است که به خاطر همیشه‌سبز بودن و داشتن محصولی دلچسب بسیار پر طرفدار است. زیتون جزو درختانی به حساب می‌آید که همیشه سبز بوده و عمر بسیار طولانی دارد. و حتی در مواردی که ریشه آن‌ها از بین برود با ایجاد پاجوش می‌توانند دوباره سبز گردند. این محصول خواص بسیاری داشته و برای مصارف مختلفی مثل تولید روغن، تهیه انواع ترشی‌ها و سایر موارد از آن استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: آیا درخت زیتون سیاه وجود دارد؟

فرق زیتون سیاه با زیتون سبز چیست؟

در پاسخ به این پرسش باید اشاره کرد. درخت زیتون انواع مختلفی داشته که از لحاظ اندازه، رنگ و خواص با یکدیگر متفاوت بوده. و به همین دلیل ممکن است گاهی زیتون‌هایی با اندازه‌های متفاوت به رنگ‌های سبز، قهوه‌ای، بنفش و یا حتی سیاه ببینید.

آیا درخت زیتون سیاه وجود دارد؟ پس در بین انواع مختلف درخت زیتون ممکن است. برخی از آنها در نهایت زیتونی با رنگ سیاه تولید کنند. که در این صورت به صورت عامیانه به آنها زیتون سیاه می‌گویند. یا به عبارت دیگر زیتون سیاه به زیتونی اطلاق می‌شود. که به آن اجازه می‌دهند زمان بیشتری را روی درخت بماند و کاملا برسد.

درخت زیتون سیاه

چرا میوه زیتون سیاه می‌شود؟

همانطور که اشاره شد تمامی زیتون‌ها در ابتدا محصولی سبز رنگ دارند و در نهایت با رسیدن بیش از حد بر روی درخت رنگ آنها تیره‌تر شده و بسته به نوع و گونه درخت ممکن است رنگ نهایی آنها کمی با هم متفاوت‌ باشد. در این بین بسیاری از زیتون کاران نهال‌های زیتون‌ مناسب برای تولید روغن را در باغ خود می‌کارند و برای اینکه زیتون آنها محصولی مناسب برای روغن گیری تولید کنند اجازه می‌دهند میوه زیتون مدت زمان بیشتری روی درخت بماند تا اینکه کاملا سیاه شود و در نهایت درصد روغن موجود در آن بالا برود.

انواع مختلف درخت زیتون

درخت زیتون بیشتر از ده‌ها گونه مختلف در سرتاسر جهان دارد که هر یک دارای ویژگی‌هایی خاصی هستند. زیتون‌های Arbequina، Mission، Picholine، Leccino ارقام مهم خارجی و زیتون‌های شنگه، ماری و فیشمی نیز جزو مهم‌ترین ارقام ایرانی زیتون محسوب می‌گردند. که در این مقاله با برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این ارقام آشنا می‌شویم.

درخت زیتون Arbequina

زیتون Arbequina یکی از بزرگترین درختان زیتون از لحاظ اندازه به شمار می‌رود که می‌توانید آن را درون باغ و باغچه خود بکارید و با هرس کردن آن اندازه و فرم آن را به صورت دلخواه خود در بیاورید. منشاء اصلی این زیتون کشور اسپانیا است و برای کاشتن در مناطقی با دمای زمستانه منفی 12 تا مثبت 4 درجه سانتی گراد مناسب است. میوه‌های این گونه ظاهری گرد، بافتی سفت و رنگ قهوه‌ای روشن داشته که برای تولید زیتون‌های کنسروی و همچنین تهیه روغن بسیار مناسب است.

درخت زیتون Mission

این درخت در ایالت متحده امریکا یکی از محبوب‌ترین گونه‌ها بوده و دارای عملکرد بسیار بالایی است. منشاء اصلی این درخت نیز کشور اسپانیا است. میوه آن سرشار از خاصیت بوده و دارای رنگ سبز است، که از لحاظ طعم نیز می‌توان گفت بسیار پر طرفدار است و برای کنسرو و همچنین تهیه روغن از آن استفاده می‌کنند. این درخت در برابر سرما و شوری بسیار مقاوم است.

درخت زیتون Picholine

این گونه زیتون برای پرورش دادن در باغ و حتی گلدان مناسب است و شما می‌توانید از محصول آن استفاده کنید. زیتون‌هایی که این درخت ایجاد می‌کند از لحاظ اندازه تقریبا بزرگ بوده و طعم تندی را دارند. در هنگام برداشت این زیتون سبز رنگ است اما اگر قصد تهیه روغن از این نوع زیتون را دارید باید اجازه دهید تا زیتون‌ها کاملا بر روی درخت سیاه رنگ شوند.

درخت زیتون Leccino

منشاءاصلی این درخت زیتون، کشور ایتالیا است که در مناطقی با هوای خنک و شبه جزیره‌ای رشد می‌کند. درخت Leccino یک یا دو سال پس از کاشت شروع به میوه دادن می‌کند و از میوه‌های آن می‌توان برای تولید روغن و همچنین کنسرو استفاده کرد که میزان روغن تولیدی از این زیتون 21 تا 25 درصد است.

زیتون شنگه

زیتون شنگه که نام دیگر آن زیتون سنگی است، میوه‌های درشت با ظاهری بیضی به وزن 5 تا 6 گرم تولید می‌کند. این رقم برای کشت در مناطق رودبار و طارم مناسب بوده که بیشترین استفاده آن برای کنسرو است اما برای تهیه روغن نیز کارایی قابل قبولی دارد و در حدود 22% میزان روغن ایجاد شده از این رقم است.

زیتون ماری

زیتون مار یک رقم تجاری مناسب برای مناطق مختلف ایران است که میوه‌های آن بیضی شکل بوده و وزن آنها بین 2 تا 3 گرم است. این درخت زیتون در مناطقی با دمای منفی 9 تا منفی 12 درجه سانتی گراد در زمستان‌های سازگار است. زیتون ماری به دلیل طعم دلچسبی که دارد مناسب برای تولید کنسرو است.

زیتون فیشمی

خواستگاه اصلی زیتون رقم فیشمی استان فارس بوده و از نظر اندازه زیتون‌های درشتی را تولید می‌کند که به همین دلیل زیتون تخم کبکی نیز به آن می‌گویند. زیتون‌های این رقم دارای ظاهری بیضی هستند که وزنی بین 6 تا 7 گرم دارند. به دلیل اندازه بزرگ، این زیتون برای تولید کنسرو مناسب است اما با این حال هنگام روغن گیری در حدود 24% وزن تر هر زیتون به روغن تبدیل می‌شود.

زیتون سیاه محصول کدام کشور است؟

زیتون درختی است که در بسیاری از بخش‌ها با اقلیم‌ مدیترانه‌ای یا نیمه مدیترانه‌ای قابلیت رشد را دارد. به همین دلیل می‌توانید این درخت را در بسیاری از نقاط جهان پرورش دهید. با این حال کشورهایی همچون یونان، اسپانیا، سواحل جنوبی ایتالیا، فرانسه، ترکیه و ایالت متحده بیشترین میزان تولید زیتون بخصوص زیتون‌های سیاه رنگ (کاملا رسیده) را دارند. در کشور ایران نیز کاشت درختان زیتون در استان‌هایی مانند گیلان، گلستان، فارس، زنجان و قزوین مرسوم بوده و از حیث رتبه بندی باید اشاره کرد که کشور ایران در رتبه 20 تولید زیتون در دنیا قرار دارد.

امداد کشاورز

آموزش، مشاوره، خرید آنلاین نهاده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *