درختان خشکبار, درختان زینتی, مراقبت و نگهداری

علت رنگ کردن تنه درخت

رنگ کردن تنه درختان

یکی از چیزهایی که ممکن است هنگام سفر یا رفتن به خیابان مشاهده کنید، تنه درختانی است که در قسمت‌های پایین با رنگ سفید رنگ آمیزی شده اند. دلایل مختلفی وجود دارد، و بیشتر، علت آن به منطقه کشت درخت برمی‌گردد. شاید تعجب کنید اما این کار، چیز جدیدی نیست و کاری است که سال هاست انجام می شود. در این مطلب می توانید علت رنگ کردن تنه درخت را بفهمید و اینکه آیا رنگ زدن تنه درخت را باید در باغ خود نیز انجام دهید؟ همچنین در این مطلب یکی از بهترین انواع رنگ تنه درخت را به شما معرفی می کنیم. 

دليل رنگ كردن تنه درختان

یکی از دلایل اصلی سفید کردن تنه درختان؛ حفاظت از آنها است. ممکن است گاهی مشاهده کرده باشید که یک تکه از پوسته درخت، به صورت آویزان قرار گرفته است. در اصطلاح باغبانی، آن را “سوختگی آفتاب زمستانی” یا “آسیب جنوب غربی” می نامند و زمانی اتفاق می افتد که درخت در مراحل ابتدایی رشد خود باشد. آسیب جنوب غربی یک مشکل آب و هوایی است که در آن نور خورشید بسیار شدید است و درجه حرارت از روز تا شب به شدت در حال نوسان هست. به همین علت، باغداران تنه درختان را برای محافظت از نور خورشید سفید رنگ می کنند. شما می توانید تنه درختان جوان را در باغ ها رنگ کنید. دلیل اصلی اینکار محافظت از پوست تنه در برابر ترک خوردگی یا شکافتن است.

علت رنگ کردن تنه درخت یکی از چیزهایی که ممکن است هنگام سفر یا رفتن به خیابان مشاهده کنید، تنه درختانی است که در قسمت‌های پایین با رنگ سفید رنگ آمیزی شده اند. دلایل مختلفی وجود دارد، و بیشتر، علت آن به منطقه کشت درخت برمی‌گردد. شاید تعجب کنید اما این کار، چیز جدیدی نیست و کاری است که سال هاست انجام می شود. در این مطلب می توانید علت رنگ کردن تنه درخت را بفهمید و اینکه آیا رنگ زدن تنه درخت را باید در باغ خود نیز انجام دهید؟ علت رنگ کردن تنه درخت چیست؟ یکی از دلایل اصلی سفید کردن تنه درختان؛ حفاظت از آنها است. ممکن است گاهی مشاهده کرده باشید که یک تکه از پوسته درخت، به صورت آویزان قرار گرفته است. در اصطلاح باغبانی، آن را

پوسته شدن تنه درخت

رنگ کردن تنه درختان، مانند استفاده از کرم ضدآفتاب برای پوست، در مقابل آفتاب سوختگی درختان عمل می‌کند. رنگ سفید از خشک شدن و شکستگی پوست تنه درخت جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از تنش گرمایی

یک پوشش سفید رنگ در اطراف پایه درخت جوان، می تواند به خنک ماندن آنها در بهار کمک کند. آنچه اتفاق می افتد این است که سفید کردن (رنگ کردن) تنه؛ گرما را منعکس می کند و درختان شما می توانند زمان بیشتری را برای تعرق و رشد میوه های خود صرف کنند. همچنین وقتی درختان سردتر هستند، استرس کمتری دارند و روزنه آن ها برای تبادل گازها، مدت بیشتری باز می ماند. با جذب بیشتر دی اکسید کربن، انرژی بیشتری ایجاد می کنند.

بیشتر بخوانید: خواص رنگ کردن درخت

جلوگیری از آفات و عوامل بیماری زا

از آنجا که پوست درخت ترک می خورد، این محل، محیط ایده آلی برای نفوذ حشرات به داخل  درخت است. همچنین قارچ ها و باکتری ها می توانند وارد درخت شوند واز درون درخت تغذیه کنند،

بهترین رنگ برای تنه درخت چیست؟

حالا که با ضرورت رنگ کردن تنه درختان آشنا شدید، مفتخریم به شما اطلاع دهیم که کارشناسان امداد کشاورز، یکی از بهترین ترکیبات رنگ تنه درخت در رنگ های محافظ یک کیلویی سپتا، برای شما عزیزان یافته اند و با افتخار این محصول را با بهترین قیمت به شما ارائه می کنند. برای مشاهده قیمت و خرید محصول، کلیک کنید.

ترکیب رنگ تنه درخت

رنگ های تنه به طور کلی به نسبت 3: 1 ترکیب می‌شوند. در اینجا شما سه قسمت آب و 1 قسمت رنگ را مخلوط می کنید. فرمول دیگر استفاده از آهک هیدراته همراه با نمک و آب ، مانند کائولن است. برای محافظت بیشتر، کائولن را می توان روی میوه استفاده کرد و در هنگام برداشت ، فقط برای تمیز شدن نیاز به شستشو دارد.

اگر اخیراً درختی کاشته اید و می خواهید به آن رنگ سفید بزنید، به یک رنگ لاتکس با پایه آب نیاز دارید. به همین منظور، باید یک گالن رنگ با چهار یا پنج لیتر آب مخلوط شده، تا رقیق شود.

اگر از نفوذ کرم‌ها و لارو حشرات نگران هستید، از یک رنگ کامل که رقیق نشده است استفاده کنید. همچنین می توانید از محلول یک سوم آب ، یک سوم رنگ و یک سوم ترکیب از هر دو استفاده کنید. این کار، به محافظت در برابر آفتاب سوختگی درخت کمک می کند.

رنگ آمیزی تنه درختان با بردوفیکس

میخوای تنه درخت هاتو رنگ کنی؟

میدونستی انتخاب رنگ مناسب و محل مناسب برای رنگ کردن روی تنه درخت تأثیر مهمی در نتیجه نهایی داره؟

میدونستی رنگ کردن درخت ها چقدر خسته کننده و وقت گیره؟

نگران نباش! تیم امداد کشاورز این کار رو برات انجام میدن. تنها کافیه روی دکمه زیر 👇 کلیک کنید و آدرس باغ یا باغچه تو وارد کنی.

زمان رنگ کردن تنه درخت

همانطور که گفتیم یکی از کاربردهای رنگ کردن تنه درخت، جلوگیری از ورود آفات و بیماری ها از محل خراش های رو تنه، به داخل بافت درخت است. بنابراین پس از هرس کردن درختان در پاییز و زمستان، می توان تنه درخت را رنگ کرد. 

همچنین اگر رنگ کردن تنه درخت را به مقاوم کردن درخت در برابر ورود بیماری ها و آفات انجام می دهید، این کار را باید تا قبل از فعال شدن دوره رشد گیاه به انجام برسانید. رنگ زدن تنه درخت با ترکیب بردوفیکس و رنگ مخصوص تنه، از آذرماه تا اواخر بهمن ماه به هدف مقاوم سازی درخت در برابر آفات انجام می شود. 

نکات لازم در ساخت رنگ تنه درخت

شما نباید از رنگ روغن استفاده کنید زیرا باعث بستن روزنه های درخت (جلوگیری از تنفس) می شود. بسیاری از افراد توصیه می کنند از رنگ داخلی استفاده کنید، اما نکته اصلی استفاده از رنگ پلاستیک است.

قیمت رنگ تنه درخت و داخلی یا خارجی بودن آن مهم نیست، بلکه باید از رنگی استفاده کنید که مطمئن باشید حاوی مواد مضر برای درخت شما نیست.

شما باید رنگ سفید را انتخاب کنید زیرا نور را منعکس می کند. رنگ های تیره اشعه نور خورشید را جذب می کنند و ممکن است منجر به سوختگی بیشتر درخت شوند. قبل از شروع کار باید به رنگ ها نگاه کنید و رنگ سفید یا روشن را انتخاب کنید زیرا رنگ های تیره نور را جذب می کند.

نحوه رنگ کردن پوست درخت

بهترین راه برای رنگ کردن تنه درخت جوان این است که از مخلوط رقیق شده استفاده کنید و فقط یک لایه نازک رنگ کنید. این یک روش عالی برای بهبود وضعیت درختان جوان است.

شما باید از یک برس رنگ استفاده کنید تا کل تنه درخت رنگ آمیزی شود. رنگ کردن با برس بهتر از یک سم پاش است زیرا رنگ به راحتی به پوست می چسبد. رنگ آمیزی یک درخت جوان آن را به عنوان یک درخت جدید به دیگران نشان می دهد. رنگ آمیزی تنه به سخت شدن قسمت بیرونی درخت کمک می کند، که به محافظت از درخت در برابر آفات، بیماری ها، آسیب ناشی از قارچ یا حشرات  و موارد دیگر نیز کمک خواهد کرد.

وجود رنگ سفید بر روی تنه درخت جوان، به همه نشان می دهید که درخت نیاز به حفاظت دارد.

رنگ آمیزی یک درخت یک راه عالی برای محافظت بیشتر از آن و نشان دادن آن است که یک درخت جوان است. درختان یکی از با ارزش ترین منابع روی کره زمین هستند و بدون آن ها نمی توانیم زنده بمانیم. تامین و حفاظت از این منبع برای همه مهم است.

 

مطالب مرتبط

7 نظر در “علت رنگ کردن تنه درخت

  1. درود بر شما. سوالی داشتم و اون اینکه با مخلوط آهک و گوگرد میشه دور درختان رو رنگ آمیزی کرد؟ اگر امکانش هست نسبت درصد آهک و گوگرد را توضیح بدین. در مورد گوگرد، . استفاده از گوگرد مایع هم امکانپذیر هست یا نه؟ و دیگه اینکه در صورت شسته شدن توسط باران، آهک برای خاک، ضرری نداره؟ ممنون از شما

    1. امدادکشاورز گفت:

      سلام وقت بخیر
      مخلوط آهک و سولفات مس میتونید استفاده کنید که البته شرایط اختلاط ویژه ای دارند.

      گوگرد رو میتونید بصورت پودری در سطح باغ بپاشید یا به طور مایع ساقه شویی انجام بدید. به هیچ وجه گوگرد رو با آهک مخلوط نکنید.

  2. مهدی گفت:

    سلام، وقت بخیر،
    درخت انار 8ساله ای داشتم که براثر یخبندان 25-درجه سال گذشته تمامی شاخه و سر شاخه ها از بین رفت، البته تنه اصلی رو هر سال با پارچه وپلاستیکتا تا 2متر از پایین می پوشاندم که همین امر باعث شده تا تنه از سرما زدگی در امان بمونه، حالا درخت از همین 2متر تنه پر از جوانه تازه شده، شاخه های خشک بالای تنه که خیلی هم زیادن از کجا حذف کنم و جای برش رو با چیزی لازم هست که بپوشانم یا خیر؟
    ممنون میشم اگر راهنمایی کنید.

  3. مهدی سیامکی گفت:

    سلام، وقت بخیر،
    درخت انار 8ساله ای داشتم که براثر یخبندان 25-درجه سال گذشته تمامی شاخه و سر شاخه ها از بین رفت، البته تنه اصلی رو هر سال با پارچه وپلاستیکتا تا 2متر از پایین می پوشاندم که همین امر باعث شده تا تنه از سرما زدگی در امان بمونه، حالا درخت از همین 2متر تنه پر از جوانه تازه شده، شاخه های خشک بالای تنه که خیلی هم زیادن از کجا حذف کنم و جای برش رو با چیزی لازم هست که بپوشانم یا خیر؟
    ممنون میشم اگر راهنمایی کنید.

  4. مجید مصدر گفت:

    با سلام.برای ماندگاری بیشتر رنگ بر روی تنه درخت چه چیزی قاطی رنگ کنیم ؟چون اکثرا در زمان بارندگی دیده شده رنگ شسته میشه.

  5. محمد ابراهیمی گفت:

    سلام ممنون
    مطالب آموزنده ای ب‌ود و سایت خوبی
    من کشاورز پسته کار هستم هزینه رنگ کزدن درختان زیاد میشه
    میخواستم از ترکیب رنگ پلاستیک سفیدو بردو فیکس بصورت پاشی برای درختان استفاده کنم لطفآ راهنمایی بفرمایید

  6. محمد ابراهیمی گفت:

    سلام آیا ترکیب رنگ پلاستیک وبردن امکان داره
    آیا ترکیب فوق بصورت پاشش امکان داره؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *