درختان میوه, مطالب کشاورزی

میوه های گرمسیری

میوه های گرمسیری

میوه های گرمسیری یا همان میوه‌های استوایی بسیار متنوع بوده. و دنیای بسیار عجیبی از میوه‌ها را شامل می‌شوند. این میوه‌ها از نظر طعم و مزه و ظاهر و رنگ بسیار متفاوت هستند و اغلب برای ایرانیان ظاهری عجیب و غریب دارند. همچنین از نظر خاصیت، میوه‌های گرمسیری بسیار ارزشمند هستند.

در مورد این گونه از میوه‌ها باید بدانید که خواستگاه اصلی کشت این درختان همانطور که از اسم آنها پیداست مناطق گرمسیری و استوایی بوده که در برخی مناطق خاص با این شرایط آب و هوایی، قابلیت کشت را دارند.

در ایران نیز در برخی مناطق، قابلیت پرورش برخی میوه‌های استوایی به دلیل دارا بودن آب و هوای گرمسیری وجود دارد. در ادامه با امداد کشاورز همراه باشید تا با این میوه‌ها بیشتر آشنا شوید.

انواع میوه های گرمسیری

میوه‌های گرمسیری همانطور که قبلا اشاره شد بسیار متنوع بوده که برخی از آنها در سرتاسر دنیا شناخته شده هستند. موز، انبه، پاپایا، آووکادو، آناناس، گواوا و کیوی از جمله شناخته شده‌ترین میوه‌های گرمسیری در سرتاسر جهان هستند. در این بین موز یکی از پرفروش‌ترین میوه‌های استوایی است که امروزه به راحتی در همه نقاط دنیا یافت می‌شود.
 
اما علاوه بر این میوه‌ها، برخی از میوه‌های استوایی برای ما کمتر شناخته شده هستند به طوری که فقط نام آنها را شنیده‌ایم مانند رامبوتان، جک فروت، لیچی، تمرهندی (سمپالوک)، دوریان، دست بودا، چری مویا، گلابی خاردار، پشن فروت، فیسالیس، خیار آفریقایی، دراگون فروت، مونسترا، نونی، سالاک، اوگلی، یانگ می (توت فرنگی چینی)، لونگان و سیب چوبی.
 
اما میوه‌های گرمسیری محدود به همین تعداد نیستند. در این مناطق به دلیل داشتن آب و هوای منحصر به فرد امکان رشد میوه‌هایی زیادی وجود دارد. برد فروت، نیپا، پولاسان، باکوری، دوکو، سافو، تمشک سرخ (سالمون بری)، میراکل، کلود بری، ایمبه (مانگوستین آفریقایی)، آلوچه ناتال، پپینو (خربزه پپینو)، پاندانوس، آکابی، آکیوت، کمپداک، کالامانسی،گاک،کرو بری، زرگیل یا لانگست، سیب ستاره‌ای، ساپادیل، لوکوما، کارامبولا، آتمویا، ساپوت سیاه، کیوکاملون، فیجوا، کاستارد، چیکو، نارنگی ماندارین، گریپ فروت چینی (پومولو)، آلوی اسپانیایی (آسپاندیاس پورپورآ)، سانتول، منگوستین، آکای بری (آکایی) جزو دیگر میوه‌های گرمسیری هستند.
 
در ادامه به مهم‌ترین و جالب‌ترین این میوه‌ها اشاره خواهد شد.
 

پشن فروت (لیلیکوئی)

پشن فروت با نام انگلیسی Passion Fruit جزو یکی از معروف‌ترین میوه‌های گرمسیری بوده که پوسته بیرونی آن بسیار سخت و محکم است. با شکافتن پوسته آن، بخش گوشتی و طلایی رنگ آن نمایان شده که دانه‌های بسیاری را درون خود جای داده است که هردو بخش ذکر شده قابل خوردن هستند (گوشت و دانه میوه). پشن فروت طعمی بسیار عجیب دارد به طوری که برخی آن را تند، کمی اسیدی و گاهی اندکی شیرین بیان کرده‌اند.

فیسالیس

فیسالیس با نام انگلیسی Physalis یکی از میوه‌های استوایی با ظاهری جالب است. میوه فیسالیس درون پوسته‌ای نازک قرار دارد که اطراف میوه را کاملا فرا گرفته و ظاهری شبیه به یک فانوس را ایجاد می‌کند. فیسالیس طعمی مابین گیلاس و توت‌فرنگی داشته و در برخی مناطق با عنوان گیلاس زمینی شناخته می‌شود. بعد از رسیدن و چیدن این میوه می‌توانید با جدا کردن پوسته اطراف آن، میوه را به‌صورت خام یا پخته مصرف نمایید.

خیار آفریقایی

خیار آفریقایی یا کیوانا با نام انگلیسی Horned melon ظاهری بسیار عجیب دارد. با توجه به نام این میوه انتظار می‌رود که شبیه به خیار باشد اما ظاهر آن بسیار متفاوت است. این میوه پوستی شبیه به خربزه داشته با برجستگی‌های خار مانند و بخش گوشتی آن مشابه خیار است. طعم این میوه در صورتی که کاملا رسیده باشد بسیار نزدیک به طعم موز بوده اما در صورتی که نارس مصرف شود طعم آن مشابه خیار است.
 

دراگون فروت

میوه های گرمسیری میوه اژدها با نام انگلیسی Dragon Fruit یکی از پرطرفدار ترین میوه‌های استوایی است که امروزه در ایران مورد استقبال قرار گرفته است. این میوه پوستی صورتی رنگ و ضخیم داشته که بر روی آن برجستگی‌های وجود دارد. بخش درونی یا همان گوشت میوه که قابل خوردن است اکثر اوقات به رنگ صورتی بوده اما گاهی نیز سفید رنگ است. طعم دراگون فروت شیرین و کمی گس است.

رامبوتان

رامبوتان با نام انگلیسی Rambutan یک میوه گرمسیری است که پوست آن قرمز بوده با زائده‌های بلند و نرمی بر روی آن که ظاهری جالب را به آن می‌دهند. بخش گوشتی این میوه بسیار شبیه به انگور بوده و ژله‌ای مانند است. بخش خوراکی میوه رامبوتان، گوشت میوه است و دانه موجود در مرکز آن خوراکی نیست. از نظر طعم نیز مشابه به مزه توت فرنگی بوده با این تفاوت که کمی گس است.

جک فروت

میوه های گرمسیری جک فروت با نام انگلیسی Jackfruit یک از میوه‌های استوایی است که از نظر اندازه نسبت به سایر میوه‌ها بسیار بزرگ بوده و وزن این میوه‌ها بین 5 تا 50 کیلوگرم است. این میوه دارای پوستی سبز رنگ و محکم است که برجستگی‌های ریزی بر روی پوست آن قابل مشاهده است. اما بخش درونی و گوشتی آن کاملا سفید و نرم است. بخش خوراکی این میوه، بخش گوشتی آن است و دانه‌ها قابل خوردن نیستند مگر در صورت پخته شدن. این میوه در صورت رسیدن طعمی شیرین دارد.

لیچی

میوه لیچی یا سرخالو با نام انگلیسی Lychee دارای پوستی تقریبا قرمز رنگ بوده که دارای بافت نازکی است. بخش درونی این میوه به طور ژله‌ای و شفاف است. میوه لیچی از نظر طعم مشابه به گلابی بوده و بسیار خوش طعم و خوش عطر است. مصرف این میوه به صورت خام بوده و با جدا کردن پوست نازک آن می‌توانید آن را میل بفرمایید. این میوه در تهیه سالاد و انواع دسر نیز بسیار کاربرد دارد.

تمرهندی

میوه های گرمسیری میوه سمپالوک با نام انگلیسی Sampaloc یکی دیگر از میوه‌های گرمسیری است که با نام تمر هندی نیز شناخته می‌شود. تمر هندی در ابتدا ترش مزه بوده و هرچه رسیده‌تر شود طعم آن شیرین و آبدارتر خواهد شد. از این میوه در بسیاری از نقاط دنیا به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شود؛ در ایران نیز این ادویه بیشتر در بخش‌های جنوبی ایران برای پخت برخی غذاها مانند قلیه ماهی استفاده می‌شود.

نهال ظرفیت نگهداری آب ریشه‌ها بسیار پایین است و باید به آبیاری نهال توجه بیشتری کرد.

دوریان

دوریان با نام انگلیسی Durian یک میوه بسیار مقدس برای بومیان مناطق گرمسیری است. ظاهر دوریان دارای برجستگی‌های محکمی بوده ولی بافت داخل آن بسیار نرم است. مزه میوه دوریان بسیار شیرین و چرب است به همین دلیل در بسیاری از مناطق به عنوان بستنی سرو می‌شود.
 

دست بودا

دست بوده با نام انگلیسی Buddha’s Hand یکی از میوه‌های گرمسیری با ظاهری بسیار عجیب است. این میوه زائده‌هایی مشابه به انگشتان دست داشته به همین دلیل به این نام شناخته می‌شود. طعم این میوه مشابه به لیمو بوده و عطری مشابه آن دارد. این میوه به دلیل رایحه‌ی خوبی که دارد برای تهیه سالاد و برخی دسرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

چری مویا

میوه های گرمسیری میوه چری مویا یا همان Cherimoya ظاهری بسیار جالب دارد. این میوه به صورت قلبی شکل بوده که بافتی سفید و نرم داشته و دانه‌هایی سیاه رنگ درون آن قرار دارند. این میوه از نظر طعم بسیار شیرین بوده و مشابه میوه‌ای مثل هلو است.

گلابی خاردار

گلابی خاردار یا همان Pricky Pear در واقع میوه گیاه کاکتوس است. میوه‌های گلابی خاردار از نظر رنگ بسیار متنوع و رنگارنگ هستند. این میوه استوایی طعمی شیرین داشته که بر اساس رنگ آن میزان شیرینی و آبدار بودن آن متفاوت است. مصرف این میوه به صورت تازه خوری است.

 

پرورش میوه‌های گرمسیری در ایران

در گذشته تمام میوه‌های گرمسیری از طریق واردات به ایران می‌آمدند این درحالی است امروزه در برخی نقاط کشورمان امکان رشد و پرورش برخی محصولات گرمسیری فراهم شده است. مناطق شمالی کشور، چابهار و سیستان و بلوچستان به دلیل داشتن آب و هوایی منحصر به فرد که مشابه مناطق گرمسیری است قابلیت کشت برخی میوه‌های گرمسیری را دارد. در این بین سیستان بلوچستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که چه میوه‌های گرمسیری را در ایران می‌توان کاشت؟ تعدادی از میوه‌های گرمسیری که در سیستان و بلوچستان کشت می‌شوند شامل موز، گواوا، انبه، پاپایا، نارگیل، کنار، فالسا، بیدام، چیکو و تمر هندی است که در فضای باز کشت می‌شوند. این درحالی است که تعدادی دیگر از این میوه‌ها به طور تخصصی در گلخانه کشت می‌شوند مانند آناناس، پشن فروت، آووکادو و فیسالیس.

اگر قصد دارید که درباره پرورش هر یک از میوه‌های گرمسیری اطلاعات کسب نمایید می‌توانید با کارشناسان امداد کشاورز مشورت نمایید.همچنان سوالی در این زمینه دارید با کارشناسان امداد کشاورز در میان بگذارید.

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین نهاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *