درختان خشکبار, کاشت و پرورش گیاهان

آنچه باید درباره احداث نهالستان گردو بدانید

نهالستان گردو

گردو یک ماده مغذی و پرخاصیت و البته خوش‌طعم است که می‌تواند نقش مهمی را در ایجاد و حفظ سلامتی انسان‌ها داشته باشد. این خوراکی خوشمزه که در آشپزی و تنقلات ایرانی از دیرباز وجود داشته می‌تواند باعث پیشگیری از انواع سرطان، تقویت سیستم ایمنی حفظ سلامت مغز و قلب شود. به‌مرور زمان و انجام تحقیقات بیشتر روی گردو و درک خواص فراوان آن، این موضوع باعث شد که احداث نهالستان گردو و تولیدات گردو بیشتر از قبل مورد استقبال قرار بگیرد.

کشورهای ترکیه آمریکا، اوکراین و چین از کشورهای تولیدکننده گردو در جهان هستند. نکته اینجاست که احداث نهالستان گردو به‌راحتی ممکن نیست. نکات مهمی باید پیش از اقدام به احداث مدنظر باشد تا از ورود خسارت به باغبان جلوگیری کرده و بتوان حداکثر سود و یک محصول باکیفیت را برداشت کرد. در این مطلب از مجله امداد کشاورز قصد داریم عوامل مهم و هرآنچه باید درباره احداث نهالستان گردو را بدانید با همه جزئیات برای شما ذکر کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

سودآوری نهالستان گردو

دو موضوع مهم باعث می‌شود که نتیجه زحمات باغبان به‌خوبی به ثمر بنشیند و دچار ضرر و زیان نشود. شرایط محیطی و مراقبت از نهال‌ها و دیگری انتخاب یک نهال سالم و باکیفیت که در ادامه به بررسی دقیق‌تر این عوامل خواهیم پرداخت. به علاوه انتخاب نژاد گردو با توجه به اقلیم منطقه و نوع خاک نیز، بسیار در موفقیت احداث یک نهالستان گردو مؤثر است. ما در اینجا، عواملی را که باعث افزایش سودآوری شما در ایجاد یک نهالستان گردو می شود، بیان کرده ایم. 

قبل از آن، پیشنهاد می کنیم از طریق لینک زیر، ویدیوی جامع آموزشی احداث نهالستان را تهیه کنید:

آب‌وهوا و اقلیم

از اصلی‌ترین مسائلی که میزان ثمردهی درختان گردو را تعیین می‌کند. مسئله آب‌وهواست. شرایط اقلیمی یک عامل اصلی و مهم در رشد گیاهان است و تفاوتی نمی‌کند. که قصد پرورش چه درخت و گیاهی را داشته باشید. شما باید در آب‌وهوای مناسب برای رشد آن گیاه اقدام به پرورش آن کنید. هوای مناسب درختان گردو در شهرهایی است که تابستان‌هایی معتدل دارند و نیز سرما و باران کافی در فصل زمستان وجود داشته باشد. و این سرما پیش از فصل بهار تمام شده و درختان را دچار سرمازدگی نکند.

سرمایه اولیه

قبل از شروع به احداث نهالستان گردو این نکته را در نظر داشته باشید. که سرمایه و بودجه کافی را در اختیار دارید یا خیر. قدم گذاشتن در این مسیر به دلیل صرف هزینه‌هایی که دارد ممکن است. تا حدودی دشوار باشد، پس از توانایی مالی خود برای صرف هزینه در مراحل مختلف احداث نهالستان مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید: خواص گردو

نیروی انسانی

در احداث نهالستان گردو از مراحل اولیه یعنی شروع به کاشت تا مراحلی مثل رسیدگی و مراقبت از نهال‌ها و برداشت محصول را نمی‌توان به‌تنهایی یا با حداقل افراد انجام داد. شما برای انجام این مراحل نیاز به نیروی انسانی حرفه‌ای دارید و این موضوع نیز بخشی از هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

خاک حاصلخیز

احداث نهالستان گردو در شهرهایی که خاک مناسبی برای کشاورزی و باغداری دارند قطعاً نتیجه و ثمره بهتری خواهد داشت. خاک مناسب خاکی است که زهکشی شده باشد. خاک‌های سنگین و فشرده برای رشد اصلاً مناسب نیستند. خاک‌های نیمه‌سنگین ترکیب‌شده از شنی و رسی لومی برای رشد بهتر گردو کاملاً مناسب است. اما خاک‌های سنگین رسی که رطوبت دارند جلوی رشد نهال گردو را می‌گیرند. در مورد عمق خاک باید بگوییم که حداقل عمق خاک سه متر بوده و هر چه خاک عمیق‌تر باشد باعث رشد بهتر نهال خواهد بود.

چه کار کنیم درخت گردو پر بار شود؟

آبیاری منظم و کوددهی، دو عامل مهم در افزایش باردهی درخت گردو است. اگر درخت گردوی کم باری دارید، تا قبل از اینکه دیر بشود، با کلیک بر روی دکمه زیر، راهنمایی های کارشناسان امداد کشاورز را بخوانید و اقدامات لازم را انجام دهید. در صورت نیاز، روی کمک های حضوری و تلفنی امداد کشاورز حساب کنید.

نور

بهترین حالت برای دریافت نور مناسب نهال این است که جهت آن‌ها در بین ردیف‌های شمالی – جنوبی باشد. این حالت باعث می‌شود که نهال‌ها صبح‌ها از جهت شرق و عصرها از جهت غرب بتوانند نور کافی را دریافت کنند.

کمبود نور کافی بر کیفیت و مغز گردو کاملاً موثر است و آن را در برابر سرمازدگی ضعیف می‌کند.

آبیاری

در هر هکتار نیاز به آبیاری گردو توسط باران ۱۰-۸ هزار مترمکعب است. برای آبیاری قطره‌ای نیز بین شش‌تا هشت هزار مترمکعب در هر هکتار میزان مناسبی است. بعد از کاشت نهال بلافاصله آن‌ها را آبیاری کنید.

زمان کاشت نهال گردو

در شهرهایی با هوای معتدل از اوایل بهمن تا اواخر اسفند بهترین زمان برای کاشت نهال گردو است. در شهرهایی با هوای سرد باید صبر کنید تا فصل یخ‌بندان سپری‌شده و از اواخر فصل زمستان تا اوایل بهار اقدام به کاشت کنید. برای کاشت پاییزه در شهرهایی که سرمای شدیدی ندارند آبان و آذر بهترین زمان است.

میزان باردهی

سن باردهی در درختان گردو معمولاً بعد از پنج یا شش سال است. باگذشت این مدت و به شرطی که نهالستان گردو در یک اقلیم مناسب احداث‌شده باشد میزان باردهی متفاوت خواهد بود. درخت گردو در آب‌وهوای سرد در شهرهایی که بارش باران کافی دارند نسبت به شهرهای با آب هوای معتدل به‌خوبی ثمر داده و میزان باردهی بیشتری خواهند داشت.

لازم به ذکر است اگر شرایط اقلیمی مناسبی برای گردو فراهم باشد. ارتفاع درخت تا پنج یا شش متر خواهد رسید. هر درخت نیز بین پنجاه تا شصت کیلو محصول تولید می‌کند.

سخن پایانی

این بخش از مجله امداد کشاورز با بررسی عوامل مهم در احداث نهالستان گردو به پایان رسید. ما سعی کردیم نکات مهم و اولیه پیش از اقدام به احداث نهالستان گردو را جمع‌آوری کرده. و در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم که نکات ذکر شده موردتوجه شما قرار گرفته باشد. اگر جای خالی نکته‌ای را در این متن احساس می‌کنید، برای ما از تجربه‌های خودتان بنویسید.

.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *