درختان خشکبار, مراقبت و نگهداری

کاملترین راهنمای هرس انواع درخت گردو

هرس درخت گردو

درخت گردو یکی از بابرکت‌ترین درختان است که از تمامی اجزای آن برای مصارف مختلف از جمله خوراکی، دارویی، آرایشی و بهداشتی، صنعت و صنایع‌دستی مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای آنکه از این موهبت الهی نهایت بهره را ببرید، باید از نهال آن به‌خوبی حفاظت و حراست کنید. یکی از عوامل داشتن یک درخت گردوی خوب و پربار، هرس‌کردن به‌موقع و صحیح آن است. تا انتهای این مقاله از امداد کشاورز همراه ما باشید تا با هرس درخت گردو یک ساله و کهنسال بیشتر آشنا شوید. ما همراه شما هستیم تا درختانی پربار و سالم پرورش دهید.

چرا باید درختان را هرس کنیم؟

هرس‌کردن یا پیراستن گیاه از زمانی شروع می‌شود که گیاه درحال‌رشد و تبدیل‌شدن به درختچه یا درخت است. در این مرحله با هرس‌کردن شاخه‌های جانبی، نور و مواد مغذی به شاخه‌های میانی درخت می‌رسد و تنه اصلی تغذیه می‌شود. در غیر این صورت تنه اصلی به‌مرور خشک می‌شود و عمر گیاه کوتاه خواهد شد. عمل هرس بهتر است توسط افراد خبره و متبحر انجام گیرد، چرا که هرگونه خطا و اشتباه سبب آسیب یا مرگ گیاه خواهد شد.

از جمله دلایلی که به شما می‌گویند چرا باید درختان را به‌موقع هرس کنید، عبارت‌اند از:

  • کوتاه‌کردن شاخه‌های خشک و آفت‌زده برای تأمین سلامت گیاه
  • حذف شاخه‌های پیر و وادار کردن درخت برای ایجاد شاخه‌های جوان‌تر به‌منظور رفع مشکل بار ندادن درخت گردو و تولید محصول باکیفیت
  • ایجاد تعادل بین تنه درخت با ریشه آن، از طریق هرس‌کردن شاخه‌های آن
  • رسیدن نور به تنه اصلی و شاخه‌های مسن‌تر
  • کنترل رشد گیاه، برای تسهیل اقداماتی مثل سم‌پاشی و برداشت محصول

بهترین زمان هرس درخت گردو

به‌طورکلی هرس کردن به دو شکل انجام می‌شود: هرس سبز و هرس سیاه.

هرس سبز یا هرس تابستانه:

از اوایل بهار تا اواخر تابستان برای حذف گل، شاخه‌های بالایی که رشد سریعی دارند، گیاهان زینتی و بار‌های اضافی درختان انجام می‌شود. این هرس برای داشتن محصولی بهتر صورت می‌گیرد.

هرس سیاه یا زمستانه در فصل زمستان و در دوره به خواب رفتن گیاه انجام می‌شود، زیرا در این فصل برگ‌های درخت ریخته است و تمامی نواقص، شاخه‌های آسیب‌دیده و نامتوازن قابل‌مشاهده هستند. هدف از این نوع هرس‌کردن، حفظ سلامت گیاه و در نهایت برداشت محصول باکیفیت‌تر است. البته برخی‌ها هرس درختان و گیاهان را در فصل پاییز هم انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید:هرس درخت گردو

سن هرس درخت گردو

هرس‌کردن برای حفظ سلامت، افزایش کیفیت و ثمردهی درخت گردو بسیار مهم است. اگر عمل هرس در سال‌های ابتدایی انجام شود هدف اصلی تنها شکل‌دهی درخت و حفظ فاصله شاخه‌های جانبی با سطح زمین است؛ برای داشتن درختی مرغوب و پربار این شاخه‌ها باید حداقل ۱.۵ متر از سطح زمین فاصله داشته باشند تا آفتاب‌گیری و عمل فتوسنتز به‌خوبی انجام شود.

هرس گردو یکساله

اگر درخت گردو شما عمری حدوداً یک‌ساله داشته باشد، بهتر است فاصله شاخه‌های جانبی از سطح زمین حدوداً ۱۵ سانتی‌متر باشد نه کمتر. هرس شاخه‌های جانبی که به سمت تنه اصلی برگشته‌اند یا معیوب و بیمار هستند بهتر است قبل از قطور شدن انجام شود.

هرس درخت گردو کهنسال

اگر درختتان کهنسال است و قصد دارید شاخه‌های قطور‌تری را هرس کنید، بهتر است ابتدا شاخه‌های فرعی نازک‌تر را حذف کرده سپس، شاخه موردنظر را در ابعاد نیم‌متری تا یک‌متری خرد کنید. حتماً دقت کنید که هنگام هرس‌کردن به پوست تنه درخت آسیب جدی وارد نشود چرا که منجر به خشکیدن و مرگ درخت گردویمان خواهد شد.

بهترین زمان برای هرس درخت گردو در اواخر پاییز و زمستان است؛ یعنی زمانی که درخت کمترین میزان شیره‌ریزی را دارد. در انتهای هرس شاخه‌های قطور، بهتر است از چسب هرس درخت گردو استفاده کنیم تا کمترین میزان نفوذ هوا و آلودگی را داشته باشیم.

هرس گردو یکساله

هرس به شکل‌های دیگری هم انجام می‌شود:

هرس ریشه

عموماً برای گیاهان زینتی که دچار آفت شده‌اند، قسمت‌های پوسیده و بیمار ریشه بریده می‌شود و گیاه مجدداً شروع به ریشه‌زایی و ریشه‌دوانی می‌کند؛ مانند: درخت بامبو.

هرس پوست

هرس پوست به سه شکل انجام می‌شود: ۱-شکاف‌زنی ۲- طوقه‌برداری ۳- حلقه‌زنی

پس از انجام این نوع هرس، هیدرات‌های کربن و هورمون‌های رشد در اندام‌های هوایی درخت جمع می‌شوند و این مسئله باعث می‌شود که از محلی که پوست تنه درخت بریده شده است، شاخه یا جوانه رشد کند. این اقدام به‌منظور درمان شاخه‌های بیمار درخت انجام می‌شود.

پس از انجام این نوع هرس، هیدرات‌های کربن و هورمون‌های رشد در اندام‌های هوایی درخت جمع می‌شوند و این مسئله باعث می‌شود که از محلی که پوست تنه درخت بریده شده است، شاخه یا جوانه رشد کند. این اقدام به‌منظور درمان شاخه‌های بیمار درخت انجام می‌شود.

هرس گل و میوه

این نوع هرس برای داشتن محصول باکیفیت‌تر به دو صورت فیزیکی و شیمیایی انجام می‌شود. مواد ان‌ای‌ای و موادی ازاین‌دست، در روش شیمیایی مورداستفاده قرار می‌گیرند. روش فیزیکی که در مقایسه با روش شیمیایی ساده‌تر است، به شکل کندن دستی بار‌های اضافی و ایجاد توازن در باروری محصول انجام می‌شود.

اگر در باغ خود به جز درخت گردو، درخت های دیگری نیز دارید، خواندن مطالب زیر نیز برای شما مفید است:

چگونه از درخت هرس شده مراقبت کنیم؟

این مرحله دارای شرایط خاص و ویژه‌ای نیست. بهترین اقدام، انتخاب زمان مناسب هرس و انجام آن به روش صحیح است. برای آنکه هرس درختان با موفقیت انجام شود، بهتر است قطع شاخه‌ها در فصول گرم سال انجام نشود. در این حالت، درخت در معرض حمله آفات قرار می‌گیرد و احتمال ایجاد بیماری بیشتر است.

درصورتی‌که درختان، به‌ویژه درخت گردو را در فصل گرم سال هرس کنید، مورچه، شته و سایر آفات سلامت گیاه را شدیداً مورد تهدید قرار خواهند داد. قطع شاخه‌های قطور باید از بالای جوانه‌ها صورت گیرد و در صورت نیاز از چسب هرس استفاده شود. در سال، تنها باید یک‌پنجم تاج گیاه را هرس کنیم.

سخن پایانی

سلامت درختان باغ شما در گروی مراقبت و رسیدگی به آن‌ها است. درخت گردو نیز از این قاعده مستثنی نیست. هرس کردن درختان گردو در هر سنی متفاوت است و حساسیت‌ها و مراقبت‌های مخصوص خود را دارد. در این مقاله درباره هرس گردو یک‌ساله و کهنسال صحبت کردیم و به شما گفتیم که چطور می‌توانید از درخت هرس شده بهتر مراقبت کنید. اگر پیشنهادی برای هرس بهتر درخت گردو دارید، حتماً آن را با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما همراه شما هستند تا بهترین محصولات را به دست بیاورید.

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین

مطالب مرتبط

2 نظر در “کاملترین راهنمای هرس انواع درخت گردو

  1. خسرو نوروزی گفت:

    با سلام
    مگر درخت گردوی یکساله هم داریم .؟

    1. امدادکشاورز گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله همون نهال یکساله هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *