سبزی و صیفی, گلخانه, کاشت و پرورش گیاهان

در فصل زمستان چی بکاریم

گیاهان زمستانی

فصل زمستان چی بکاریم هر کسی که با کشت و کار در ارتباط است. به خوبی می‌داند که یک الگوی خاصی برای کشت و کار وجود دارد. در واقع گیاهان هر کدام در یک شرایط خاص رشد می‌کنند. مثلا بعضی از گیاهان سرما دوست هستند. برخی دیگر در آب و هوای معتدل رشد خوبی دارند. تعدادی از گیاهان هوای گرم را ترجیح می‌دهند و درنهایت برخی از آنها در هر شرایطی قابلیت رشد را دارند. به همین دلیل قبل از اینکه بخواهیم تصمیم بگیریم که در زمستان چه بکاریم. ابتدا باید به این موضوع توجه کنیم که در چه منطقه‌ای هستیم و از شرایط آب و هوایی منطقه خود به خوبی آگاه باشیم.

در مورد یک گیاه باید این نکته را در نظر گرفت که ارقام مختلف یک گونه گیاهی ممکن است ویژگی‌های متفاوتی باهم داشته باشند.

چه بذری در زمستان بکاریم؟

همانطور که قبلا اشاره شد در فصل زمستان در هر منطقه با توجه به شرایط آب و هوایی که وجود دارد. می‌توان یک سری گیاهان خاص را کشت کرد. به همین منظور در زیر بر اساس هر یک از اقیلم‌های موجود به صورت جداگانه ذکر می‌شود. که چه محصولاتی را می‌توانید کشت کنید.

  • در مناطق نیمه سردسیری: سیب زمینی، پیاز، لبو، باقلا، هویج، چغندر، تره فرنگی، گل کلم، کلم بروکلی، توت فرنگی، مارچوبه، سیر و ترب کوهی
  • در مناطق معتدل: نخود فرنگی، لوبیا سبز، باقلا و اسفناج
  • در مناطق خشک: کلم بروکلی، کلم بروکسل، نخود فرنگی، کاهو، شلغم، اسفناج و گل کلم
  • در مناطق نیمه گرمسیری: شلغم، موسیر، نخود فرنگی، کلم بروکلی، اسفناج، باقالا، کاهو، پیازها، پیازچه و تربچه
  • در مناطق گرمسیری: کدو سبز، کدو، کلم بروکلی، کاهو، چغندر، سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی، ذرت، کدو تنبل، گل کلم و هویج

محصولات زمستانه برای کشت در فضای باز

وقتی یک گیاه را در فصل‌های سرد سال می‌کارید. ممکن است برداشت آن محصول در همان فصل امکان پذیر باشد. یا گاهی برداشت به فصل‌های گرمتر سال (مثل بهار و تابستان) موکول گردد. اگر گیاه کاشته شده قبل از سرما و یخبندان شدید زمستانه رشد کافی داشته باشد. می‌توان انتظار داشت تا زمانی که گیاه در دسترس است از محصولات آن بتوان برداشت کرد. برخی از این گیاهان به شرح زیر است.

  • چغندر

چغندر را باید 6 تا 8 هفته قبل از شروع یخبندان کشت کرد. و پس از اینکه رشد کرد می‌توانید از برگ‌های تازه و جوان آن به عنوان سبزی استفاده کنید. یا اجازه دهید در زمین بماند تا ریشه‌های آن رشد کرده و غنی از ویتامین شود. چغندر در طول زمستان می‌تواند در خاک باقی بماند. فقط باید در صورت نیاز در سرماهای خیلی شدید از مالچ برای آنها استفاده کرد.

  • باقلا

باقلا را می‌توان در اواخر پاییز کشت کرد. و در منطقه‌هایی که بارش برف زیاد باشد در طی زمستان رشد می‌کند. ولی برداشت آن در بهار ممکن است. اما اگر در منطقه‌ای که آب و هوای معتدل‌تر دارد. بذر باقلا را کشت کنیم می‌توانیم در فصل زمستان از محصول آن استفاده کرد.

  • سیر

سیر را در اواخر پاییز کاشته و در مناطق سردسیر مانند همدان برداشت آن در فصل بهار انجام می‌شود. حال در برخی مناطق با آب و هوای گرم یا معتدل سیر در اواخر بهار کشت شده  و برداشت آن در فصل‌های سرد انجام می‌گیرد.

  • هویج

هویج را در مناطق سردسیری می‌توان در فصل زمستان کشت کرد. هویج وقتی دمای هوا خیلی سرد می‌گردد رشد رویشی زیادی ندارد، اما می‌توان برای چندین ماه هویج را در داخل خاک محافظت کنیم.

  • کلم پیچ

کلم پیچ یکی از مناسب‌ترین گیاهان برای رشد در فصل زمستان است و شرایط هوایی سرد فقط طعم کلم پیچ را شیرین‌تر می‌کند. کلم پیچ در برابر انجمادهای شدید مقاوم است، فقط باید از برگ‌های این گیاه در برابر بارش‌ سنگین برف محافظت کرد.

  • سیب زمینی

برای کاشت سیب زمینی، سیب زمینی بذری را به قطعات کوچکتر تقسیم کرده به طوری که هر قطعه شامل یک یا دو جوانه باشد، سپس آنها را در عمق 20 تا 25 سانتی متری خاک کشت می‌کنیم. باید کاملا روی قطعات را با خاک بپوشانیم تا از سرمای زمستان در امان بمانند.

بیشتر بخوانید : میوه های زمستان

اگر تصمیم به کاشت سیب زمینی دارید مطلب زیر را بخوانید
  • مارچوبه

گیاه مارچوبه بیشتر در فصل زمستان و با استفاده از ساقه‌های خوابیده تکثیر داده می‌شوند. به این منظور ساقه‌های زیرزمینی مارچوبه را در عمق 25 سانتی متری کاشته سپس این بخش‌ها شروع به رشد می‌کنند. وقتی مارچوبه به سمت بالا شروع به رشد کرد باید روی آن را با خاک و کود بپوشانیم تا از سرما حفظ شود و در نهایت در فصل بهار خاک‌ها را کنار زده و اجازه دهید به رشد خود ادامه دهند.

محصولات زمستانه مناسب برای کشت در زیر پوشش

می‌توان برای برخی محصولات در زمستان از یک سری پوشش‌های مناسب استفاده کرد، مثلا برای حفظ محصول خود در فصل زمستان در باغچه خود از نایلون‌های مخصوص کشت یا  گلخانه‌های کوچک نایلونی استفاده کنید. در واقع اینکار برای کنترل سرمای بیش از حد در فصل زمستان بخصوص در مناطق سردسیر است. برخی از این گیاهان به شرح زیر است.

  • آراگولا

آراگولا یه سبزی مناسب هوای خنک است که اگر پوشش مناسبی برای آن بتوان درست کرد در تمام فصل زمستان می‌توان از محصول آن استفاده کرد. 2 تا 6 هفته قبل از یخبندان شدید این سبزی را می‌توان کشت کرد و در هنگام سرمای شدید زمستانه به خوبی آن را پوشش دهید تا بتواند به رشد خود ادامه دهد.

آراگولا
  • کاهو

کاشت کاهو (کاهو فرانسوی یا کاهو رسمی) در هوای گرم مناسب نیست و در واقع وقتی این گیاه را در هوای خنک کشت می‌کنیم عملکرد بهتری دارد. کاهو به هوای خنک و رطوبت کافی نیازمند است و زمانی که هوا خیلی سرد شد می‌توان از پوشش مناسب برای این گیاه استفاده کرد.

  • جعفری

برای کاشت جعفری در فصل زمستان باید از خاکی که حاوی مقادیر مناسبی کمپوست است استفاده شود بدین منظور قبل از شروع سرمای شدید جعفری را کشت کرده (عمق کاشت در خاک باید مناسب باشد). پس از رشد می‌توان از این سبزی در فصل زمستان استفاده کرد. اگر دمای هوا خیلی سرد شد از یک سری پوشش‌های پلاستیکی می‌توان برای آن استفاده کرد.

  • اسفناج

در رابطه با اسفناج باید این نکته را بدانید که در هواهی خنک بهتر رشد کرده و حتی در شرایطی که نور کمتری وجود دارد اسفناج می‌تواند برگ‌های جدید تولید کند. به همین دلیل می‌توان آن را قبل از سرمای شدید کشت کرد و در نهایت با ایجاد یک پوشش مناسب از محصول آن می‌توان در زمستان استفاده کرد

نکات بیشتر در مورد کاشت زمستانه

  • اگر گیاه مناسب نشاء زنی است ابتدا بذر را در سینی نشاء کشت کنید (برای تسریع جوانه زنی).
  • اگر ممکن بود از جعبه‌های چوبی برای محل کشت استفاده کنید (برای کنترل رطوبت).
  • سعی کنید گیاه را از وزش باد‌های شدید محافظت کنید.

فصل زمستان فرصت کاشت برای برخی از سبزیجات و گیاهان زراعی مقاوم را فراهم می‌کند، به منظور انتخاب بذر و رقم مناسب با کارشناسان امداد کشاورز مشورت کنید.

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، فروش آنلاین نهاده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *