درختان میوه

زمان مناسب برای سمپاشی درختان سیب

سمپاشی درختان سیب

سمپاشی درختان سیب لازمه یک کشاورزی موفق، بهره‌مندی از علم کشاورزی و شناسایی نقاط قوت و ضعف محصولی است که قصد پرورش آن را داریم. سیب یکی از پرطرفدار‌ترین میوه‌های موجود در جهان است که تنوع بالا و البته طعم بسیار لذیذی دارد. علاوه بر هرس، آبیاری و کوددهی، سم‌پاشی بخشی مهم و ضروری در نگهداری و پرورش این محصول ارزشمند است.

داشتن یک برنامه صحیح و کامل سم‌پاشی به شما کمک می‌کند تا فصل خواب و همچنین فصل رشد درختان سیب را به طور دقیق بررسی کرده و به‌موقع با آفات و بیماری‌ها مقابله کنید. در مقاله حاضر هر آن چیزی را که باید درباره سم‌پاشی درخت سیب بدانید، در اختیار شما قرار داده‌ایم.

ما به شما بهینه‌ترین برنامه رسیدگی به درختان را نشان می‌دهیم تا با کمترین نیاز به سمپاشی، سالم‌ترین درختان را داشته‌باشید.

مفاهیم و اصطلاحات رایج در سم‌پاشی

برای انجام یک عملیات سم‌پاشی موفق، بیش از هر چیزی باید با بعضی از اصطلاحات رایج در سم‌پاشی آشنا شویم:

بیشتر بخوانید: سمپاشی درختان سیب

آفات و بیماری‌های درخت سیب

سمپاشی درختان سیب عوامل بیماری‌زا در درختان سیب بسیارند. تعدادی از مشکلات مربوط به درختان سیب با سم‌پاشی صحیح و به‌موقع از بین می‌رود. هرچند اگر کوددهی زمستانه درخت سیب خود را به درستی انجام داده باشید، تا حد زیادی درخت شما نسبت به آفات و بیماری‌ها در فصل رشد مقاوم خواهد شد و کمتر به سمپاشی نیاز پیدا خواهید کرد. پس از شناسایی این موارد و مشورت با کارشناس باغبانی امداد کشاورز می‌توانید دست‌به‌کار شوید و درخت سیب عزیزتان را از شر آفات و عوامل بیماری‌زا نجات دهید. بسیاری از آفات نیز توسط مبارزه بیولوژیک قابل کنترل هستند. 

به شما توصیه می‌کنیم مطلبی که درباره آفات مهم درخت سیب قبلاً تهیه کرده‌ایم را مطالعه کنید. 

اگر تصمیم دارید خودتان عملیات سم‌پاشی را انجام دهید، بهتر است قبل از شروع، تمام دستورالعمل‌های روی برچسب محصول (مواد سمی) را بادقت مطالعه کنید. توجه داشته باشید که هیچ ماده شیمیایی را با هم ترکیب نکنید، مگر این‌که بر روی برچسب محصول درج شده باشد. در این قسمت برخی از سموم را در جهت مقابله با این آفات و بیماری‌ها را، معرفی خواهیم کرد:

روغن‌های امولسیون‌شونده

این سم آفاتی مثل شته‌، کنه‌، فلس، مگس‌ سفید، مگس‌ اره‌ای، لوپر، برگ‌، برگ‌ساز، برگ‌ریزان، پسیل، شپشک‌های آردآلود، تریپس، کرم و غیره را از بین می‌برد و با بیماری‌هایی مثل لکه سیاه، سفیدک پودری، زنگ‌زدگی، کپک دوده‌ای مقابله می‌کند.

توجه داشته باشید، هنگامی که دمای هوا زیر ۳۲ درجه فارنهایت (۰ درجه سانتی‌گراد) است یا در زمان خشکسالی و برای گیاهان پژمرده نباید از این سم استفاده شود. حتماً پیش از استفاده گسترده، حساسیت گیاه را آزمایش کنید.

سم مخصوص کنترل حشرات گیاهی و زینتی

این سم با آفاتی مثل مورچه، کرم‌های بریده، جیرجیرک، ملخ، حشرات بذر، سرخرطومی‌ها و کرم‌های سیمی مقابله می‌کند. بهترین زمان استفاده از این سم در فصل سهم و بعد از شکوفه‌زدن درخت است. در صورت لزوم می‌توانید هر ۷ روز یک‌بار از این سم استفاده کنید. همچنین، این سم تا ۷ روز قبل از برداشت محصول قابل استفاده است.

صابون محلول‌پاشی

این سم برای مقابله با آفاتی مثل شته‌، گوش‌خراش‌، ملخ‌، حشرات هارلکین، برگ‌ها، شپشک‌های آردآلود، کنه‌، حشرات گیاهی، پسیل، لارو، مگس اره‌ای، فلس‌های نرم، کنه‌های عنکبوتی، حشرات کدو، تریپس‌های شکوفه و مگس‌های سفید بسیار مفید است.

خرید صابون محلول پاشی در بسته‌بندی‌های مختلف:

برای مشاهده مشخصات و خرید هر محصول، روی آن کلیک کنید.

بهترین زمان استفاده از این سم فصل رشد و بعد از شکوفه‌زدن درخت است. در صورت وجود حشرات می‌توانید هر ۵ تا ۷ روز یک‌بار از این سم استفاده کنید. این سم تا روز برداشت قابل استفاده است. همچنین، لازم به ذکر است که این حشره‌کش با روش باغبانی ارگانیک سازگاری دارد.

سم کنه‌کش درخت سیب

اسپری‌های کشنده آفات، با آفاتی مثل شته، حشره سیب، شپش آرد سیب، بیماری همه‌گیر درخت سیب، کنه زنگ، مکنده سیب، برگ‌ریز آووکادو، شته گیلاس سیاه، فلس سیاه، برگ‌ریزان، فلس‌های لکانیوم، کرم سیب، کرم درخت هلو، کرم میوه توت‌فرنگی، تورتریکس پرتقال، کرم کیسه‌ای، کرم چادری، شب‌پره کولی، لوپر کلم، و کرم شاخ گوجه‌فرنگی مبارزه می‌کند.  

بهترین زمان استفاده از این سم، فصل رشد (زمان شکستن جوانه یا بعد از شکوفایی) است. هنگامی که برای اولین‌بار متوجه کرم‌ها و آفات مذکور شدید، سم‌پاشی را انجام دهید. اگر کرم‌ها و آفات همچنان زنده و فعال بودند، در فواصل 7-5 روزه مجدداً از آن استفاده کنید. این نوع سم تا روز برداشت هم قابل استفاده است.  

شته سیب

علاوه بر سمومی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، انواع اسپری‌های کنترل بیماری هم برای دفع آفات و حشرات مضر درخت سیب قابل استفاده هستند. بعضی از این اسپری‌ها عبارت‌اند از:

اسپری قارچ‌کش

درصورتی‌که متوجه وجود بیماری‌های قارچی مانند پوسیدگی سیاه، پوسیدگی بوتریتیس، پوسیدگی قهوه‌ای، دلمه و لکه روی میوه‌های درخت سیب شدید، برای دفع آن‌ها می‌توانید از اسپری قارچ‌کش هم استفاده کنید. این اسپری برای کنترل زنگ سیب در درختان میوه هم گزینه بسیار مناسبی است.

بهترین زمان استفاده از این اسپری فصل رشد (قبل از شکوفه، هنگام شکوفه و بعد از شکوفه‌زدن درخت است). تا روز برداشت نیز، امکان سم‌پاشی درخت با این اسپری وجود دارد.

اسپری آتش‌سوزی

این اسپری برای مقابله با مواردی مثل سوختگی، پژمردگی باکتریایی، پوسیدگی ساقه، لکه برگی و گال طوقه پیشنهاد می‌شود. بهترین زمان استفاده از این اسپری، در فصل رشد درخت (زمانی که درخت شکوفه زده است و بعد از شکوفه‌زدن) است.

هر ۳ تا ۴ روز در زمان گل‌دهی درخت و در صورت نیاز، هر ۵ تا ۷ روز پس از دوره گل‌دهی سم‌پاشی قابل اجرا است. زمانی که درخت میوه داد، دیگر مجاز به استفاده از این اسپری نیستید.

اسپری‌های ترکیبی برای آفات و بیماری‌ها

درصورتی‌که آفاتی مثل مگس سفید، شته، کنه‌ عنکبوتی، فلس، شپشک‌های آردآلود، سوسک، لوپر، غلتک‌های برگ، کرم‌های ارتشی، کرم‌های شبکه‌ای، سرخرطومی‌ها، کاترپیلارهای چادری، پشه‌های قارچی، حشرات برگی، کرم‌های کلم، جیرجیرک، مورچه، کک و… را روی درخت مشاهده کردید، می‌توانید از این اسپری‌ها استفاده کنید.

اسپری‌های ترکیبی همچنین، بیماری‌هایی مثل کپک پودری، لکه سیاه، لکه قهوه‌ای، لکه دلاری، کپک برفی، کپک پرزکی، آنتراکنوز، زنگ، لکه برگ، بوتریتیس، زنگ سوزنی، دلمه و گل، سوختگی سرشاخه و نوک را هم برطرف می‌کنند. زمان استفاده از این اسپری‌ها، فصل رشد و بعد از شکوفه‌زدن درخت است و با استفاده از آن می‌توانید هر 14-7 روز یک‌بار درختانتان را سم‌پاشی کنید. همچنین، این اسپری‌ها تا روز برداشت قابل استفاده هستند.

کنترل بیولوژیک آفات درخت سیب
نصب تله بر روی درخت سیب

بهترین موقع سمپاشی درخت سیب

به‌طور کلی، بهترین زمان سم‌پاشی درختان باغ بستگی دارد به اینکه درخت شما با چه آفات و بیماری‌هایی دست‌به‌گریبان است:

  • اگر آفاتی مثل شانکر سیتوسپرایی، کنه و سایر حشرات مزاحم سلامت درختتان را تهدید می‌کنند، بهترین زمان سم‌پاشی اسفندماه است.
  • اگر هدفتان پیشگیری از بروز بیماری‌هایی مثل لکه سیاه است، فروردین بهترین زمان سم‌پاشی درخت است. در این حالت، باید در شرایط تورم جوانه تا قبل از گل‌دهی، بعد از ریزش دوسوم گلبرگ‌ها و ده روز پس از سم‌پاشی دوم درخت را سم‌پاشی کنید. لازم به ذکر است که در صورت بارندگی زیاد، تکرار سم‌پاشی با قارچ‌کش‌ها در فاصله 10 روز ضروری است.
  • برای مصون نگه‌داشتن درخت از آفاتی مثل کرم سیب و پروانه مینوز، بهتر است درخت را در خردادماه هم سم‌پاشی کنید.

کلام آخر

داشتن درختانی سالم و برداشت میوه‌هایی آبدار و خوشمزه، در گروی رسیدگی به درختان و سم‌پاشی به‌موقع آن‌ها است. در مقاله حاضر سعی کردیم درباره سمومی که آفات و بیماری‌های تهدیدکننده درخت سیب را از بین می‌برند صحبت کنیم و بهترین زمان استفاده از هر یک از این سموم را در اختیار شما قرار دادیم. شما چه تجربه‌ای درباره سم‌پاشی درخت سیب دارید؟

برای درخواست بررسی حضوری گیاهان می‌توانید از طریق فرم اعزام کارشناس کشاورزی، درخواست دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *