گلخانه

حداقل سرمایه لازم برای ساخت گلخانه چقدر است؟

هزینه ساخت گلخانه

اگر شما قصد احداث گلخانه را دارید ممکن است اولین سوالی که برای شما به وجود بیاید در مورد هزینه‌ها باشد که هزینه ساخت یک گلخانه چقدر خواهد بود و یا اینکه چه عواملی هزینه‌های ساخت گلخانه را تعیین می‌کنند. باید بدانید بسته به نوع محصولی که می‌خواهید کشت کنید و همچنین با توجه به اقلیمی که قصد احداث گلخانه در آن را دارید هزینه‌ها و تجهیزات مورد نیاز متفاوت خواهد بود و یک سری عوامل این هزینه‌ها را تحت تاثیر قرار داده و آن را افزایش یا کاهش خواهند داد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با عوامل موثر در هزینه‌های احداث  یک گلخانه آشنا شوید.

عوامل موثر در هزینه احداث گلخانه

به منظور احداث یک واحد گلخانه در هر منطقه‌ برای مقابله با شرایط طبیعی که ممکن است تاثیر منفی در تولید محصول داشته باشند باید تجهیزات و سازه‌های مختلفی را به کار برد، زیرا هر منطقه شرایط و ویژگی‌های خاصی دارد که ممکن است برای مهار آن و بالا بردن راندمان گلخانه نیاز به تجهیزات و اقدامات ویژه‌ای باشد. به همین دلیل هر یک از این عوامل می‌توانند به طور مستقیم هزینه شما برای احداث گلخانه را دست‌خوش تغییر قرار دهند.

نوع کشت هدف

هر منطقه با توجه به اقلیمی که دارد مناسب برای کشت برخی محصولات خاص است. بدین منظور که اگر نوع محصولی که انتخاب کرده‌اید با شرایط طبیعی منطقه سازگار نباشد باید هزینه اضافی را بابت سیستم‌هایی که شرایط را برای محصول مورد نظر مساعد کرده، صرف نمایید. پس در انتخاب گیاه سازگار با منطقه دقت نمایید تا هزینه‌های ساخت شما کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: حداقل سرمایه لازم برای ساخت گلخانه چقدر است؟

اقلیم منطقه

هر منطقه‌ایی شرایط طبیعی و اقلیمی مخصوص به خود را دارد، مثلا در برخی مناطق رطوبت هوا بسیار بالا بوده. در حالی که منطقه‌ی دیگر گرم خشک است. در واقع اقلیم هر منطقه از نظر رطوبت نسبی هوا، دمای حداقل و حداکثر منطقه، میزان باد غالب منطقه و میزان نور منطقه (بسته به تعداد روزهای ابری در سال) با یکدیگر متفاوت هستند. به این خاطر در گام نخست باید شناخت کافی در مورد منطقه مورد نظر داشته باشید. تا بتوانید نوع سازه سازگار با محیط را انتخاب کنید. نوع سازه مناسب یک عامل مهم در تعیین هزینه‌های احداث گلخانه خواهد بود. زیرا اگر سازه مناسبی را با توجه به اقلیم انتخاب نکنید ممکن است در  ادامه کار و در هنگام تولید با مشکل مواجه شوید و برای رفع این مشکل نیازمند صرف هزینه و تعبیه امکانات اضافه گردید.

نوع بستر و خاک گلخانه

خاک منطقه احداث گلخانه را قبل از ساخت گلخانه باید مورد برررسی قرار دهید. و با انجام دادن یک آزمایش خاک درست و دقیق میزان مواد مغذی موجود در خاک و ساختمان آن را مشخص نمایید. تا در ادامه بدانید که چه کمبودهایی در خاک شما وجود دارد. در واقع خاک گلخانه در کشت خاکی، باید از نظر بافت، شوری و میزان مواد آلی مناسب محصول هدف باشد. تا مجبور به صرف هزینه‌های اضافی به منظور اصلاح خاک نشوید. در نظر داشته باشید که اگر خاکی از نظر ساختمان و بافت مناسب برای کشت نباشد. شما مستلزم صرف هزینه بسیاری برای بهبود و اصلاح آن خواهید بود.

نوع آب منطقه

علاوه بر خاک، باید آبی را که قرار است برای آبیاری محصولات درون گلخانه مورد استفاده قرار دهید از نظر شوری، اسیدیته، بی کربنات‌ها و …. مورد آزمایش قرار دهید. که مشخص شود برای کشت محصول مناسب است یا نه، زیرا اگر آب مناسب نباشد مجبور خواهید شد. از تجهیزاتی مانند آب شیرین کن‌های صنعتی و سختی گیرهای آب استفاده نمایید. که این ابزار و تجهیزات مستلزم صرف هزینه اضافه خواهند بود.

هزینه‌های ابتدایی لازم برای احداث گلخانه

هنگامی که قصد احداث گلخانه و پرورش محصول درون گلخانه را دارید. باید این نکته را در نظر داشته باشید. که هزینه‌هایی را برای بخش‌های مختلف باید اختصاص دهید. که بسته به مساحت گلخانه، منطقه احداث، محصول مورد نظر و نوع کشت هزینه‌ها متفاوت خواهد بود. برخی از این هزینه‌ها ثابت (خرید زمین، ساخت گلخانه و …) است. برخی دیگر هزینه‌های جاری (تهیه بذر، کود، سم، نیروی انسانی، پرداخت هزینه قبوض و …) هستند که هر یک از این بخش‌ها به شرح زیر هستند:

تجهیزات گلخانه حرفه ای
  • هزینه خرید زمین: قطعا اولین گام در احداث گلخانه هزینه مربوط به خرید زمین است. که ابعاد و منطقه زمین و همچنین امکانات و دسترسی‌های زمین قیمت آن را دستخوش تغییر خواهد کرد.
  • هزینه اخذ مجوز احداث گلخانه و تحصیلات وام: پس از خرید زمین به منظور گرفتن مجوز و ثبت نام برای تحصیلات وام، مستلزم پرداخت هزینه خواهید بود.
  • هزینه مربوط به ریزساخت‌های آب، برق و گاز: زمین خریداری شده باید به منبع آب، برق و گاز دسترسی داشته باشد. تا شما بتوانید پس از گرفتن مجوز اقدام به آماده سازی زمین و بهره برداری از این نیروها در گلخانه نمایید.
  • هزینه ساخت گلخانه: ساخت گلخانه که مرحله اصلی به حساب می‌آید. هزینه بیشتری را نسبت به دیگر مراحل احداث نیاز خواهد داشت. در این مرحله شما به سازه (بسته به نیاز شیشه‌ای، پلاستیک و پلی کربنات)، سیستم گرمایشی و سرمایشی، سیستم مه‌پاش (فوگر)، شیدینگ، تهویه، بستر کشت، توری ضد حشره، نور مصنوعی، لوله کشی و سیستم آبیاری، مخزن مربوط به ذخیره آب، سیستم‌های هوشمند مانیتورینگ گلخانه و … نیاز خواهید داشت. همانطور که اشاره شد هزینه این امکانات با توجه به ابعاد و منطقه زمین و همچنین نوع محصول و روش کشت شما متغیر خواهد بود.
  • هزینه مربوط به سردخانه: برخی محصولات کشت شده درون گلخانه مانند گل‌های زینتی یا محصولاتی مانند توت فرنگی، که پس از برداشت باید روانه بازار شوند. و در صورت نبود متقاضی ممکن است محصول شما دچار کاهش کیفیت و خرابی شود. در این شرایط بودن یک سردخانه مناسب برای نگهداری محصول توصیه می‌شود.

  • هزینه مربوط به سورتینگ: گاهی برای اینکه محصول نهایی را روانه بازار نمایید. و بازار پسندی آن را بالاتر ببرید. نیاز به بسته بندی کردن محصول دارید. در این شرایط باید یک مکان مناسب جهت سورتینگ محصول خود در نظر بگیرید و تجهیزات مورد نیاز را نیز درون آن بکار ببرید.
  • هزینه تهیه بذر، کود و سم: پس از احداث گلخانه، به منظور کشت محصول باید نهاده‌های ابتدایی مانند بذر و کود را تهیه نماید. بسته به نوع بذر و کود مورد نیاز هزینه‌های لازم متفاوت خواهد بود. همچنین درادامه کشت ممکن است آفات یا بیماری‌های مختلف، گیاه را مورد حمله قرار دهند. در این صورت (با توجه به نظر کارشناسان مربوطه در زمینه گلخانه) باید سموم مناسب برای کنترل این عوامل را تهیه و استفاده نمایید که این نیز هزینه متفاوتی را خواهد داشت.
  • نیروی انسانی: قطعا برای انجام برخی از کارهای گلخانه به نیروی انسانی توانا نیاز خواهید داشت. به همین دلیل هزینه‌های مربوط به این بخش را نیز باید جزو لیست هزینه‌های جاری خود در نظر بگیرید.

به طور کلی یک هزینه ثابت و مشخصی را نمی‌توانید قبل از احداث گلخانه برای این کار در نظر بگیرید زیرا عوامل مختلفی در این زمینه دخیل هستند. بهترین راه حل این است. که پس از انتخاب منطقه، نوع محصول، روش کشت (خاکی یا هیدروپونیک) و ابعاد گلخانه مورد نظر با کارشناسان مجرب در زمینه احداث گلخانه مشورت نمایید تا هزینه‌های لازم را به درستی برای شما تخمین بزنند.

مشاوره کشاورزی و باغبانی امداد کشاورز

برای درخواست بررسی حضوری گیاهان می‌توانید از طریق فرم اعزام کارشناس کشاورزی، درخواست دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *