درختان میوه, مراقبت و نگهداری

نکات ریز درباره زمان سمپاشی درختان میوه

سمپاشی درختان میوه

تعیین برنامه برای سمپاشی بر اساس چرخه زندگی آن درخت، منطقه و اقلیمی که در آن قرار دارید صورت می‌گیرد. با یک برنامه‌ریزی منظم برای سمپاشی درختان میوه می‌توانید. باغ خود را از هرگونه آفت و بیماری دور نگه دارید و میوه‌های سالم و خوشمزه برداشت کنید. در این مقاله از مجله امداد کشاورز درباره سمپاشی درختان میوه، بهترین زمان سمپاشی و نکات سمپاشی درختان میوه صحبت خواهیم کرد. اگر شماهم می‌خواهید درباره این موضوع بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

سمپاشی درختان میوه

در این مقاله متداول‌ترین انواع سمپاشی درختان میوه و بهترین زمان سمپاشی درختان میوه برای جلوگیری از مشکلات بعدی را بیان کرده‌ایم. ساده‌ترین راه مراقبت از درختان برای مراقبت در برابر آفت، شناسایی مشکل و سمپاشی کردن درختان است.

 

بیشتر بخوانید: زمان سمپاشی درختان میوه

سمپاشی درختان میوه در زمستان

سمپاشی موقع خواب درختان در زمستان از اواسط بهمن آغاز می‌شود. و برای سمپاشی باید از سم‌های زمستانه استفاده کرد. این سم‌ها معمولا با روغن‌های مخصوص مانند روغن ولک مخلوط شده که اثر بیش‌تری روی درختان داشته باشد. سموم زمستانه برای حشرات جونده و مکنده که زیر پوست درختان جا خوش کرده‌اند انجام می‌شود. در صورتی که سمپاشی زمستانه انجام نشود این حشرات مکنده و جونده با گرم شدن هوا در اوایل بهار از زیر پوست درختان بیرون اومده و شروع به تکثیر می‌کنند.

به عنوان مثال، درخت سیب، میزبان نوعی شته، به نام شته سیب است. که رنگ زرد و پاهای سبز تیره دارد. یکی از بهترین راه های کنترل این شته که زمستان را به صورت تخم در درخت سیب می گذارند، سمپاشی زمستانه است. 

همچنین استفاده از بردوفیکس همراه با روغن ولک، یا به همراه چسب باغبانی برای جلوگیری از نفوذ حشرات، به صورت متداول در تمامی باغات میوه انجام می گیرد. 

مزایای سمپاشی زمستانه

سمپاشی موقع خواب درختان در زمستان آفات بسیاری را از بین برده و هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد. همچنین از آسیب دیدن درختان در فصل بهار جلوگیری می‌کند. علاوه بر این در زمستان به علت نبود شاخ و برگ و محصول، سمپاشی درختان راحت‌تر انجام می‌شود.

شاید این مطالب نیز برای شما جالب باشد:

سمپاشی بهاره درختان میوه

سمپاشی بهاره در صورت مشاهده حشرات قبل از باز شدن شکوفه درختان باید انجام شود. دقت داشته باشید سمپاشی درختان در فصل بهار و زمان باز شدن شکوفه‌ها نباید انجام شود. زیرا در این زمان سمپاشی موجب از بین بردن حشرات گرده افشان شده و بازدهی میوه درختان کم می‌شود.

در صورت مشاهده حشرات و قارچ‌ها پس از ریزش آخرین گلبرگ‌ها (اتمام آخرین شکوفه‌های درخت) بستگی به نوع آفات درخت دوباره می‌توان برای سمپاشی درختان در فصل بهار اقدام کرد. سمپاشی باید به گونه‌ای انجام شود. که به تمام قسمت‌های گیاه حتی زیر برگ‌ها اثر بگذارد. چون اکثر حشرات از قسمت زیرین برگ‌ها تغذیه می‌کنند.

بهترین زمان سمپاشی

برای سمپاشی درختان باید به چند نکته توجه کرد:

  • اول: در شرایط جوی پایدار ( نبود باد و بارندگی) سمپاشی کنید.
  • دوم: سمپاشی زمستانه بهتر است قبل از ظهر انجام شود. اما برای سمپاشی درختان در فصل بهار ساعات اولیه صبح و اواخر عصر مناسب است. دقت داشته باشید که سمپاشی در دمای هوای زیر سی درجه انجام شود. تا سم روی درختان بر اثر دمای بالا تبخیر نشود و اثر گذار باشد.
بهترین زمان سمپاشی درختان میوه

زمان میوه دهی سمپاشی کنیم یا بعد از رسیدن میوه ها؟

در زمان میوه‌دهی درختان و برداشت محصول باید از سمومی استفاده شود که دوره کارنس کم‌تری دارد.

اما دوره کارنس چیست؟ دوره کارنس به زمانی گفته می شود که باید بین آخرین زمان سمپاشی تا برداشت محصول رعایت شود تا سموم روی گیاهان کامل از بین برود و میوه‌ها عاری از سموم باشد.

رعایت دوره کارنس برای حفظ سلامت محصول نهایی بسیار مهم است. همانطور که می دانیم در بسیاری از کشورهای دنیا، از سموم تأیید شده برای حفظ کیفیت محصولات باغی و زراعی استفاده می شود. در صورتی که به دوره کارنس این سموم استفاده شود، استفاده از آنها مشکلی از لحاظ سلامتی برای انسان ها به وجود نمی آورد.

زمان سمپاشی درخت گردو 

درخت گردو نیز، مانند بسیاری از درختان دیگر، به یک برنامه سمپاشی منظم نیاز ندارد. در صورتی که باغ شما عاری از آفات رایج گردو، مانند کرم خراط و شته خالدار است، اصلاً به سمپاشی نیاز ندارید. همچنین اگر شما در زمستان، کوددهی و هرس درخت گردو را به خوبی انجام داده باشید، از شیوع بسیاری بیماری ها جلوگیری شده و درخت نسبت به آفات مقاوم شده است. بنابر این نیازی به سمپاشی بهاره یا زمستانه نیست. باید بدانیم که علت بار ندادن درخت گردو، همیشه به سموم مصرفی مربوط نیست و باید در این رابطه با کارشناس گیاهپزشکی مشورت کنید. 

با این حال، در اواخر پاییز و اوایل زمستان، وضعیت درخت را بررسی کنید و اگر تعداد زیادی حشرات بر روی آن وجود دارد، می توانید با نظر کارشناس، اقدام به روغن پاشی کنید. 

همچنین هنگامی که درختان شما شروع به بیدار شدن از خواب زمستانی خود می کنند و اولین گل های ماده در بهار شروع به شکوفه دادن می کنند، باران های بهاری معمولا باعث سوختگی گردو می شوند. برای جلوگیری از بلایت با بوردو یا سایر محصولات مسی ثابت با نظر کارشناس، می توانید سمپاشی کنید.

بهترین زمان سمپاشی درخت مرکبات

جالب است بدانید اگر هرس درختان مرکبات را به روش اصولی و در زمان مناسب انجام داده باشید، و چالکود زمستانه را به درستی مصرف کرده باشید، مقدار زیادی از نیاز شما به سمپاشی درخت مرکبات بر طرف خواهد شد. زیرا از تجمع آفات بر روی شاخه ها جلوگیری شده و درخت نسبت به بسیاری از بیماری های قارچی مقاوم شده است. به خصوص اگر از کودهای گوگردی کشاورزی در زمان مناسب استفاده کرده باشید. بنابراین برای انتخاب بهترین زمان سمپاشی درخت مرکبات، ابتدا بهتر است وضعیت آفات و بیماری های درختان خود را در زمستان بررسی کنید و پس از مشورت با کارشناس مربوطه، در صورت نیاز قبل از باز شدن شکوفه های درخت اقدام به سمپاشی کنید. اما در بسیاری از موارد با استفاده از روش های بیولوژیک، امکان مبارزه با این آفات وجود خواهد داشت. 

زمان سمپاشی درخت آلو

درختان آلو مانند سایر درختان میوه هسته دار از یک برنامه نگهداری منظم شامل هرس، کود دهی و سمپاشی پیشگیرانه برای پرورش سالم ترین و پربارترین محصولات بهره می برند. درختان آلو مستعد ابتلا به چندین بیماری و آفات هستند که نه تنها به درخت و میوه آسیب می‌رسانند، بلکه به عنوان ناقل بیماری‌ها عمل می‌کنند، بنابراین سمپاشی درختان آلو در یک برنامه منظم برای سلامتی آنها بسیار مهم است. سوال بزرگ این است که چه زمانی و چه چیزی روی درختان آلوچه اسپری شود.

دادن تاریخ دقیق یا حتی تخمینی از آن دشوار است، زیرا درختان آلو در اقلیم‌های مختلف و میکرو اقلیم‌های مختلف رشد می‌کنند، به این معنی که درخت شما ممکن است نیازی به سمپاشی همزمان با درخت دوست شما در یک منطقه دیگر نداشته باشد.

همچنین، قبل از اینکه برای اولین بار در طول یک سال رشد سمپاشی کنید، رشد جدید فصل گذشته را که درخت در مرحله خواب است را بررسی کرده و همچنین شاخه های شکسته یا بیمار را تا 20 درصد هرس کنید.

سمپاشی علف‌های هرز باغات

اگر برای کنترل علف‌های هرز درختان از سموم علف کش استفاده می‌کنید باید به نکات زیر توجه کنید:

  • از سمومی استفاده کنید که روی ریشه درختان اثر گذار نباشد.
  • موقع سمپاشی از پاشیده شدن سم روی ساقه و شاخ و برگ درختان جلوگیری کنید تا درختان آسیب نبینند.

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با سموم رایج بر روی لینک های زیر کلیک کنید و درباره این سموم مطالعه کنید:

آشنایی با سم حشره کش اسپینوساد

آشنایی با حشره کش پریموکارب

آشنایی با سم ایندوکساکارب

کاربرد و آشنایی با علف کش اتللو

آشنایی با علف کش گرانستار

آیا سمپاشی ضروری است؟

استفاده از سموم شیمیایی باید به عنوان آخرین راه حل مراقبت از درختان مورد استفاده باشد. روش‌های بیولوژیک ایمن‌تر و سازگار با محیط زیست هستند. علاوه بر این محصولات این درختان سالم‌تر است. در صورتی که نیاز به استفاده از سموم شیمیایی برای مراقبت از محصولات است، باید از سموم مخصوص به هر درختی استفاده کرد؛ زیرا آفت و بیماری‌های مربوط به درختان متفاوت است.

نکته: برای سمپاشی درختان باید از سمومی استفاده شود که در طولانی مدت موجب مقاوم شدن آفات و حشرات زیان آور نشود. اگر از اول برای سمپاشی درختان از سموم با اثر بخشی بالا استفاده شود، موجب مقاوم شدن حشرات زیان آور می‌شود که در سال‌های بعد سموم دیگر روی آن‌ها اثر گذار نیست.

جمع‌بندی

در این مطلب از امداد کشاورز درباره زمان سمپاشی درختان میوه، بهترین زمان سمپاشی و نکات سمپاشی درختان میوه موقع میوه‌دهی صحبت کرده‌ایم. همان‌طور که در مطلب بیان کردیم مهم‌ترین زمان سمپاشی درختان میوه سمپاشی زمستانه است که از بسیاری از مشکلات درختان جلوگیری می‌کند و به دلیل نبود شاخ و برگ سمپاشی درخت آسان‌تر است.

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *