درختان میوه, گیاهان باغی, کاشت و پرورش گیاهان

آنچه باید درباره کاشت نهال رزبری در ایران بدانید

کاشت نهال رزبری

به لطف اینترنت، با دسرها و غذاهایی از نقاط مختلف دنیا آشنا شده ایم. که گاه در دستور تهیه آنها نام میوه هایی مانند رزبری، بلوبری، آووکادو و … به چشم‌مان می‌‌خورد. که به ندرت آنها را در مغازه‌‌های میوه‌‌فروشی معمولی دیده‌ایم. به همین دلیل اگر حیاط یا باغچه کوچکی یا حتی یک باغ داشته‌‌باشیم. به فکر پرورش رزبری یا میوه‌‌های مشابه افتاده‌‌ایم.در این مطلب، امداد کشاورز به شما می‌‌گوید. که آیا کاشت نهال رزبری در ایران امکان پذیر است. و اگر بله، این کار چگونه انجام می‌‌شود.

گیلاس، آلبالو، توت، توت‌فرنگی، شاتوت و تمشک میوه‌های بهاری و تابستانی هستند. که تناژ رنگ یکسان از صورتی تا قرمز دارند. بیشتر اوقات طعم‌شان بین ملس تا شیرین است. و طرفدار زیاد دارند. در سال‌های اخیر هم حسابی قیمت این مدل میوه‌ها سر به فلک گذاشته و به میوه‌های لوکس تبدیل شده است.

این میوه‌های کوچک و خوشمزه در انگلیسی اسم‌های مختلفی دارند. ولی تمام آن‌ها با پسوند berry تمام می‌شوند. یعنی از خانواده گیاه مشترکی به اسم berry هستند و در نقاط مختلف دنیا کاشت می‌شوند.

تعداد زیادی از آن‌ها شاید وارداتی باشند یا در آب‌وهوای خاصی بهتر محصول بدهند. اما با آگاهی از شرایط کاشت نهال رزبری این میوه خوشمزه را می‌توان در شرایط آب‌وهوایی ایران نیز کاشت.

 اگر می‌خواهید بدانید. که چطور رزبری یعنی همان میوه قرمز رنگ و تقریباً ترش بومی آمریکای شمالی را در آب‌وهوای ایران به مرحلۀ برداشت برسانید. در ادامه با ما  در مجله امداد کشاورز همراه شوید.

بیشتر بخوانید: آنچه باید درباره کاشت نهال رزبری در ایران بدانید

رزبری چیست؟

پیش از آموزش کاشت نهال رزبری بیایید کمی درباره این میوه که قیافه‌ای شبیه تمشک دارد. صحبت کنیم. رزبری گیاهی است که در بهار شکوفه‌های سفید رنگ و کوچکی دارد. و این شکوفه‌ها از تابستان تا پاییز به میوه تبدیل می‌شود.

مدت زمان مناسب از کاشت نهال تا رسیدن به محصول

در سال اول کاشت معمولاً ساقه‌ها بین ۶۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر رشد می‌کنند. ۶۰ حداقل رشد و ۲۰۰ حداکثر رشد ساقه رزبری است.

در واقع بعد از دوسال ساقه‌هایی که از ریشه متمرکز گیاه رزبری به سطح زمین رسیده‌اند، آماده شکوفه و محصول دادن هستند.

همانطوری که گفتم در دو سال اول نهال تازه میوه نمی‌دهد و کمتر پیش می‌آید که آن شکوفه‌های ریز و سفید رنگ را روی شاخه رزبری ببینید. زمانی که گیاه آماده میوه دادن باشد، یعنی معمولاً سال دوم به بعد دیگر ساقه رشد طولی ندارد اما مملو از ساقه‌های جانبی می‌شود و برگ‌های کوچک‌تری خواهد داشت.

گیاه رزبری از سال دوم به بعد یعنی دقیقا از زمان میوه دادن باید به صورت مرتب و مداوم،  هر سال هرس شود. هرس گیاه رزبری باید کامل و با جدا کردن ساقه‌های قدیمی باشد تا ریشه با رشد مجدد ساقه انرژی و توان لازم را برای محصول دادن داشته باشد.

خاک مناسب گیاه رزبری

همانطوری که گفتم، رزبری میوه بومی آمریکای شمالی است و به اقلیم تقریباً سرد تعلق دارد، پس اگر می‌خواهید نهال شما در اقلیم ایران هم اصطلاحاً به بار بنشیند باید خاک مناسبی برای نهال انتخاب کنید. بهترین خاک برای کشت رزبری به “خاک لومی یا شنی لومی” معروف است.

این خاک باید حتماً کود گاوی پوسیده شده داشته و به‌خوبی زهکشی شود. در ضمن بهتر است که اسیدیته خاک رزبری بین ۶٫۵ تا ۶٫۸ باشد. اگر یادتان باشد در اوایل مقاله گفتیم که کاشت رزبری در ایران نیاز به کوددهی مناسب دارد تا در کنار هرس کردن سالانه به محصول برسد. البته محصول مناسب گیاه رزبری فاکتور سومی هم دارد که آبیاری آن است.

خدمت حضوری

می خواهید رزبری بکارید؟

با امداد کشاورز تماس بگیرید. کارشناسان ما حرف های گفتنی برای شما دارند. با شماره تماس امداد کشاور تماس بگیرید یا برای نتیجه سریعتر، اطلاعات باغ خود را از طریق دکمه زیر، برای ما ارسال نمایید.

آبیاری مناسب نهال رزبری در آب‌وهوای ایران

گیاه رزبری باید به صورت مداوم و مرتب آبیاری شود و قاعدتاً مثل هر گیاه دیگری رزبری در تابستان به آب بیشتری نسبت به زمستان نیاز دارد.

با توجه به حساسیت ریشه رزبری، بهتر است که آبیاری نهال مداوم و دقیق انجام شود، چرا که آبیاری زیاد ریشه گیاه را از بین برده و خاک را سنگین می‌کند و از طرف دیگر اگر رزبری تشنگی بکشد و خشک شود، ممکن است حتی به  مرحلۀ شکوفه دادن هم نرسد.

نحوه کاشت بذر رزبری در گلدان

برای کاشت نهال رزبری نیازی نیست که حتما باغ و باغچه داشته باشید، بلکه این میوه را در اندازه خیلی کوچک‌تر در گلدان هم می‌توانید کشت کنید. نکته مهم این است که نهال رزبری را هر جا خاک کردید، باید در زمستان حسابی مراقبش باشید زیرا دمای کمتر از ۶ درجه برای نهال اصلاً مناسب نیست و باعث خشک شدن آن می‌شود. پس توصیه می‌شود تا در زمستان گلدان را به جای گرم‌تری انتقال دهید. بهترین دما برای نگهداری رزبری تا دو درجه بالای صفر در زمستان است.

برای کاشت گیاه در گلدان حتماً بذر را به مدت سه ماه داخل یخچال نگه دارید و بعد در خاکی که به‌خوبی زهکشی شده و برای کشت آماده است، بکارید. در ضمن این گلدان نیازی به تابش نور خورشید ندارد و بهتر است که در سایه باشد. خاک گلدان را به مدت 40 روز مرطوب نگه دارید تا در دمای خانه بعد از 40 روز شاهد اولین جوانه‌های گیاه رزبری باشید.

زمانی که بوته گلدانی ارتفاعی بیشتر از 20 سانتی‌متر داشت، آماده انتقال به زمین است. این بستر حتما باید مرغوب، زهکشی شده، همراه با کود و نسبتا مرطوب باشد. همانطوری که گفتم بعد از دو سال می‌توانید شکوفه‌های ریز سفیدی راروی ساقه‌ها ببنید که در تابستان و پاییز به رزبری‌های قرمز و خوشمزه تبدیل شوند.

کاشت رزبری در ایران

کاشت رزربری در ایران نیاز به کوددهی مناسب دارد و اگر به مرحلۀ برداشت برسد تقریباً میوه‌ای گران‌قیمت، خوشمزه و بسیار مفید و پرخاصیت است.

البته همانطوری که گفتم این میوه بومی آمریکای شمالی است، پس برای کاشت آن باید تقریبا آب‌وهوایی سرد، خاکی مرطوب و دور بودن از تابش مستقیم خورشید (به‌ویژه در عرض جغرافیایی ایران) را در نظر گرفت.

این گیاه در حال حاضر در برخی از مناطق کوهستانی شمال کشور به صورت تفریحی کشت می شود و پرورش رزبری به صورت تجاری در ایران وجود ندارد.

مزرعه رزبری در ایران
تصویر از یک مزرعه رزبری در تنکابن

مراقب نهال تازه باشید!

بعد از کاشت نهال تازه رزبری، حتماً مراقب گیاه باشید. آبیاری مناسب و کودهی را فراموش نکنید و فضا را به‌خصوص از نظر دما و تابش میزان نور مناسب برای میوه‌دادن نهال آماده کنید.

در ضمن برای خرید بذر و کود مناسب، مشاوره دربارۀ کاشت رزبری و هر سوال احتمالی دیگر درباره کاشت میوه‌های خانواده berry می‌توانید به صورت تلفنی یا از طریق شبکه‌های اجتماعی  با کارشناسان امداد کشاورز در ارتباط باشید. ما در کنار شما هستیم تا زیباترین گیاه‌ها و باکیفیت‌ترین محصولات را پرورش دهید.

خواص گیاه رزبری

رزبری منبع غنی‌ای از ویتامین C است و بسیاری از ویتامین‌‌ها و مواد معدنی مفید دیگر مانند ویتامین K، منگنز و … را نیز شامل می‌‌شود. این گیاه، آنتی اکسیدان بالایی دارد و ترکیبات آن، از تخریب سلول‌‌ها جلوگیری می‌‌کند. آنتی‌‌اکسیدان ریسک بیماری‌‌های مزمن را کاهش می‌‌‌دهد.

جالب است بدانید که رزبری، به دلیل فیبر بالایی که دارد و همچنین ترکیبات تانین خود، اثر مثبتی بر روی قند خون شما دارد.

میوه رزبری دارای ترکیبات مفیدی است که با سرطان‌‌های مختلف مانند سرطان کولون، سینه و کبد مبارزه می‌‌کند. هرچند به تحقیقات بیشتری نیاز است. به علاوه این میوه در کاهش وزن و کاهش علائم افزایش سن بسیار مؤثر است.

مطالب مرتبط

یک نظر در “آنچه باید درباره کاشت نهال رزبری در ایران بدانید

  1. سودا گفت:

    باسلام.. ممنون از اطلاعات خوب شما
    فقط بذر یا نهال این میوه رو ازکجا میشه تهیه کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *